Page 9 - gaitanidis-mousiki
P. 9

7
               Θρησκευτικές εορτές και έθιμα


               Ο ελληνικός λαός, σε όλη σχεδόν τη διάρκεια της τουρκοκρατίας, διατηρεί


               την παραδοσιακή του προσήλωση στις εορτές, την εκκλησιαστική και την

               οικογενειακή του λατρεία. Η συνολική του αυτή έκφραση πραγματώνεται

               στο πλαίσιο των χριστιανικών αρχών. Τρεις είναι οι σημαντικότερες κατη-


               γορίες εορτασμών, κοινωνικών συγκεντρώσεων και συγχρωτισμού του ελ-

               ληνικού πληθυσμού, αυτές οι κατηγορίες είναι: α) οι μεγάλες της χριστια-

               νοσύνης και οι ενδιάμεσες κοσμικές εορτές (Χριστούγεννα Πρωτοχρονιά,

               Λαμπρή, Ευαγγελισμός, Αναλήψεως, Δεκαπενταύγουστος, κ.ά.) β) οι εορ-

               τές των τοπικών εκκλησιών και των αγίων (της Παναγίας, του Αγίου Ιω-


               άννη,  Κωνσταντίνου  και  Ελένης  κ.ά.)  και  γ)  οι  ονομαστικές  εορτές  των

               βαπτιστικών ονομάτων.

               Στο πλαίσιο αυτό προστίθενται και τα οικογενειακά και εθιμικά τελετουρ-

               γικά δρώμενα: α) η γέννηση και η ονομαστική γιορτή β) ο γάμος και γ) ο


               ξενιτεμός και η τελευτή. Οι εθιμικές αυτές περιστάσεις αποτελούν χώρους

               μάζωξης  των  μελών  της  οικογένειας,  των  πλησιέστερων  συγγενών  και

               κατ’ επέκταση των υπόλοιπων μελών της κοινότητας· με άλλα λόγια απο-

               τελούν σημεία αναφοράς εθνικού σαλπίσματος. Η μουσική ως πλαισίωση


               γενικά και ειδικότερα το τελετουργικό τραγούδι είναι στενά συνυφασμένο

               με τις εθιμικές αυτές περιστάσεις. Επιπρόσθετα αναφέρονται και οι εορτές

               των αστικών συντεχνιών (διαφόρων επαγγελμάτων)· κάθε συντεχνία επέ-

               λεγε από το εορτολόγιο της εκκλησίας έναν άγιο ως προστάτη της. Με α-

               φορμή την  προστασία  αλλά και  την προοπτική των  επαγγελματικών  και


               οικονομικών επιτυχιών κάθε συντεχνία, στο όνομα του αγίου της, πραγμα-

               τοποιεί την εορτή της. Παρατηρείται όχι απλώς μία διεύρυνση χώρων αλλά

               και μία συχνότητα εθιμοτυπικών λειτουργιών όπου η μουσική και το δη-




               7  Ό.π. Ιστορία του ελληνικού έθνους, τόμος Ι΄, σσ. 448-449

       8
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13