Page 15 - ksynadas-psaltiki-thraki
P. 15
80
Το έργο του Γεωργίου του Ραιδεστηνού μπορεί να χαρακτηριστεί
πολυποίκιλο, πολυδιάστατο και πολυσήμαντο. Ο Γεώργιος μας έχει
παραδώσει Θεοτοκία, Χερουβικά των Κυριακών και των
Προηγιασμένων , καθώς και Κοινωνικά σε όλους τους ήχους,
81
Πασαπνοάρια του όρθρου, Μαθήματα (κυρίως του Τριωδίου), Κρατήματα,
Καλοφωνικό ειρμό κ.α.
Η σημαντικότητα του έργου του Ραιδεστηνού Γεωργίου έγκειται στο ότι
αυτός δημιούργησε μια προσωπική παράδοση στο Στιχηράριο την οποία
ακολούθησε ο μαθητής του Χρυσάφης ο νέος. Στην πραγματικότητα
δημιούργησε τις προϋποθέσεις για την μελοποίηση του Στιχηραρίου την
82
επόμενη περίοδο .
Από την ίδια πόλη κατάγεται και ένας άλλος μουσικός, ο μοναχός
83
Δοσίθεος . Ο Δοσίθεος κατά τον Σ. Ευστρατιάδη είναι Αγιορείτης
μοναχός και έχει συνθέσει ένα Κοινωνικό το οποίο στους χειρόγραφους
κώδικες παρουσιάζεται με την ένδειξη Δοσιθέου μοναχού του Ραιδεστηνού.
Τελευταίο όλων των Ραιδεστηνών μελουργών του 17ου αιώνα
παρουσιάζουμε τον επίσκοπο της πόλης Γαβριήλ για τον οποίο δεν
84
έχουμε στοιχεία .
Ο Γαβριήλ φέρεται να μελοποίησε Τρισάγιο το οποίο και περιέχεται
στον Κ144 κώδικα της Λαύρας . Απ' όσα συμπεραίνονται από τον
85
86
Παντελεήμονος 919 πρόκειται για Ασματικό Τρισάγιο σε ήχο Δ΄ .
Την συγκεκριμένη χρονική περίοδο, δηλαδή τον 16ο μέχρι και τα μέσα
του 17ο αιώνα, επισφραγίζουν με την παρουσία τους οι Ιερεμίας Β΄ ο
Τρανός Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, Δημήτριος Παλαμάς και
Φωκάς Λαμπαδάριος.
Ο Ιερεμίας ο Β΄ ο Τρανός γεννήθηκε στην Αγχίαλο το 1535. Εξελέγη
87
80 Για τα έργα του Γεωργίου Ραιδεστηνού βλ. Μ. Χατζηγιακουμή, Χειρόγραφα
Εκκλησιαστικής Μουσικής, ο.π., σ.σ.32-33, του ιδίου Μουσικά Χειρόγραφα Τουρκοκρατίας,
ο.π., σ.σ.378-379 και Σ. Ευστρατιάδη, «Θράκες Μουσικοί», ο.π., σ.σ.52-53.
81 Για τα Χερουβικά βλ. Κ. Καραγκούνη, Η Παράδοση..., ο.π., σ.σ.316-318 και του
ιδίου, Παραλειπόμενα..., ο.π., σ.σ.119-120.
82 Μ. Χατζηγιακουμή, Χειρόγραφα Εκκλησιαστικής Μουσικής, ο.π., σ.σ.32-33.
83 Στον Δοσίθεο αναφέρεται ο Σ. Ευστρατιάδης στο: “Θράκες Μουσικοί”, ο.π., σ.63.
Επίσης ο Α. Χαλδαιάκης στο: «Ψαλτικές Οικογένειες. Α΄ Οι Ραιδεστηνοί», ο.π., σ.σ.172-
173, όπου αναφέρεται στο έργο του και στην παρουσία του στους χειρόγραφους κώδικες.
84 Ο Γαβριήλ είναι αμάρτυρος στους επισκοπικούς καταλόγους. Μοναδική
αναφορά σ΄ αυτόν κάνει ο Σ. Ευστρατιάδης και ο Μ. Σταμούλης στην μελέτη του
Συμβολή εις την ιστορία των Εκκλησιών της Θράκης, όπου στηρίζεται στον Σ.
Ευστρατιάδη. βλ. Σ. Ευστρατιάδη, “Θράκες Μουσικοί”, ο.π., σ.51. Επίσης βλ. Α.
Χαλδαιάκη, «Ψαλτικές Οικογένειες. Α΄ Οι Ραιδεστηνοί», ο.π., σ.179 υπ.241 για
διευκρινήσεις.
85 Σ. Ευστρατιάδη, “Θράκες Μουσικοί”, ο.π.
86 Γ. Στάθη, Τα Χειρόγραφα..., Β΄, ο.π., σ.211.
87 Γ. Παπαδοπούλου, Συμβολαί…, ο.π., σ.300, Μανουήλ Γεδεών, Πατριαρχικοί
πίνακες. Ειδήσεις Ιστορικαί και Βιογραφικαί περί των Πατριαρχών Κωνσταντινουπόλεως
από Ανδρεόυ του Πρωτοκλήτου μέχρις Ιωακείμ του Γ΄ του από Θεσσαλονίκης 36-1884,
15