Page 13 - ksynadas-psaltiki-thraki
P. 13

τους  κώδικες  Στιχηραρίου,  Μονής  Ταξιαρχών  Αιγίου  1,  του  έτους  1618
                                                                                                     65
                   και του μη μουσικού χειρογράφου ΕΒΕ ΜΠΤ 304 του έτους 1615 .
                                                                                         66


























                      Ταξιαρχών Αιγίου 1
                      Σχεδόν  σύγχρονος  του  Μελχισεδέκ  είναι  και  ο  άλλος  Ραιδεστηνός
                   μελουργός ο Παγκράτιος .
                                                67
                      Ο  Παγκράτιος,  αν  και  έλκει  την  καταγωγή  του  από  την  Θρακική
                   Ραιδεστό, δρα και μελουργεί εντός της μεγάλης μονής των Ιβήρων στην
                   οποία  ήταν  Ιερομόναχος  και  Δομέστικος.  Τις  πληροφορίες   αυτές
                                                                                            68
                   αντλούμε  από  σημειώματα  τα  οποία  συνοδεύουν  συνθέσεις  του
                   Παγκρατίου  .
                                 69
                      Το έργο  του Παγκρατίου δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλο. Αυτό δεν το κάνει
                              70
                   όμως να μην είναι και σημαντικό. Το έργο του και ιδιαίτερα τα Χερουβικά
                   του γνώρισαν μεγάλη διάδοση κατά τον  17ο και 18ο αιώνα . Στο όνομά
                                                                                       71
                   του  έχουν  επίσης  παραδοθεί  μέλη  του  Στιχηραρίου,  Κοινωνικά,


                      65   Αναλυτική περιγραφή του κώδικα βλ. Μ. Χατζηγιακουμή, Μουσικά Χειρόγραφα
                   Τουρκοκρατίας,  ο.π.,  σ.σ.66-67,  καταγραφή  του  χειρογράφου  από  τον  Λ.  Πολίτη,
                   «Χειρόγραφα Μοναστηριών Αιγίου και Καλαβρύτων», Ελληνικά 11, (1939), σ.σ.89-90.
                      66   Παπαδόπουλος  –  Κεραμεύς,  Ιεροσολυμιτική  Βιβλιοθήκη,  Δ΄,  Πετρούπολις,  1899,
                   σ.σ.283-284,  όπου  και  η  σημείωση  +  Κτήμα  και  πόνος  Μελχισεδέκ  επισκόπου  Ραιδεστού
                   πέλει το παρόν. Εγράφη εν έτει αχιε...
                      67   Κ.  Καραγκούνη,  Η  Παράδοση…,  ο.π.,  σ.σ.336-337,  και  Σ.  Ευστρατιάδη,  «Θράκες
                   Μουσικοί»,  ο.π.,  σ.71.  Τον  Παγκράτιο  αγνοούν  ο  Γ.  Παπαδόπουλος  καθώς  και  ο  Α.
                   Σταμούλης.
                      68   Ο  κωδ.  Κουτλουμουσίου  446  του  1757,  φ.  179β  σε  σημείωμα  που  συνοδεύει
                   Χερουβικό σε δ΄ ήχο χαρακτηρίζεται λανθασμένα Χελιδάς. βλ. Κ. Καραγκούνη, ο.π. και Γ.
                   Στάθη, Τα Χειρόγραφα..., Γ΄, ο.π., σ.316.
                      69   Ο.π.
                      70   Για  το  έργο  του  γενικά  βλ.  Μ.  Χατζηγιακουμή,  Μουσικά  Χειρόγραφα
                   Τουρκοκρατίας,  ο.π.,  σ.362,  Σ.  Ευστρατιάδη,  «Θράκες  Μουσικοί»,  ο.π.,  σ.71,  Κ.
                   Καραγκούνη, Παραλειπόμενα περί του Χερουβικού ύμνου, Βόλος, 2005, σ.120.
                      71   Για τα Χερουβικά του Παγκρατίου βλ. Κ. Καραγκούνη,  Η παράδοση…, ο.π., σ.σ.
                   337-338.
                                                                                                    13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18