Page 2 - lemontzis-antilipseis
P. 2

Όταν  το  1875,  η  Έλενα  Πετρόβνα  Μπλαβάτσκυ  (Helena  Petrowna
                   Blavatsky)  η  οποία  ασχολούνταν  με  τον  αποκρυφισμό  και  τον
                   πνευματισμό  ως  πνευματιστική  διάμεσος  δηλαδή  μέντιουμ,  ίδρυε  την
                   θεοσοφική  εταιρεία είναι βέβαιο  ότι δεν μπορούσε να υποπτευθεί ότι οι
                   θρησκευτικές  δοξασίες  τόσο της ιδίας όσο και των διαδόχων της,  Άννυ
                   Μπεζάντ(Annie Besant)  και Άλις Μπέϊλυ(Alice Bailey) θα επηρέαζαν την
                   πλειονότητα  σχεδόν  των  σύγχρονων  αποκρυφιστικών-πνευματιστκών
                   οργανώσεων.  Γι’  αυτό  άλλωστε  και  ο  αείμνηστος   π.  Αντώνιος
                   Αλεβιζόπουλος   αναφέρει  ότι  οι  ιδέες  του  πνευματισμού  εξαπλώθηκαν
                   στη  Δύση  με  τη  θεοσοφία  της  Μπλαβάτσκυ  και   ο  π.  Κυριακός  Τσουρός
                   επισημαίνει  ότι  η  “Νέα  εποχή  του  Υδροχόου”,  όρο  που  εισήγαγε  η
                   θεοσοφίστρια Άλις  Μπέϊλυ, είναι  γέννημα  και  θρέμμα  της  θεοσοφικής
                   σχολής της  Μπλαβάτσκυ.
                        Άλλωστε, λίγα έτη μετά, το 1884,  ένας γνώριμος αιρετικός, ο Κάρολος
                   Ρώσσελ ίδρυε  τη  δική  του  θρησκευτική  εταιρεία,  τη  «Βιβλική  και
                   Φυλλαδική   Εταιρεία  Σκοπιά»,  η  οποία  έχει  και  αυτή  αποκρυφιστικά
                   σύμβολα  όπως   την  πυραμίδα  της  Γκίζας  και  την  πεποίθηση  ότι  έχει
                   χτιστεί με θεϊκή καθοδήγηση και αποτελεί μάρτυρα προφητείας. Ακόμη
                   και  η ονομασία «Ιεχωβάς» που χρησιμοποιεί για το Θεό, υπάρχει επίσης
                   μέσα  στα  αποκρυφιστικά  συγγράμματα  της  Μπλαβάτσκυ.  Γι’  αυτό  το
                   λόγο  η  μελέτη  του  θρησκευτικού  συστήματος  της  Μπλαβάτσκυ
                   καθίσταται  αναγκαία  για  την  κατανόηση  και  την  αντιμετώπιση  των
                   σύγχρονων   αιρέσεων.
                       Η  ιδρύτρια   της  θεοσοφικής  εταιρείας   χρησιμοποίησε  τον  όρο
                   «Θεοσοφία»  για  να  ονομάσει  το  θρησκευτικό  της  σύστημα.  Πρέπει  να
                   επισημάνουμε όμως ότι τριάντα περίπου χρόνια πριν την Μπλαβάτσκυ,
                   ένας   αρχαιολάτρης  έλληνας  κληρικός,   ο  Θεόφιλος  Καΐρης,     κήρυττε
                   θρησκευτικές  δοξασίες   αντίθετες  με  αυτές  της   Ορθόδοξης  Θεολογίας
                   καθώς  αρνούνταν  τη  θεότητα  του  Ιησού, την  Αγία  Τριάδα,  τα  μυστήρια
                   της Εκκλησίας και γι’ αυτό  καθαιρέθηκε τo 1839. Θέλοντας να προωθήσει
                   τις φιλοσοφικές του ιδέες ίδρυσε στο Λονδίνο, όπου μετέβη το 1842,  τον
                   «Ελληνικόν  Σύλλογον  της  Θεοσοφίας».  Είναι  πιθανόν  λοιπόν  η
                   Μπλαβάτσκυ να μην διεκδικεί την πρωτοτυπία αλλά να αντέγραψε  τον
                   όρο  και  ορισμένες  ιδέες  του  Καΐρη.  Βέβαια  ο  όρος  Θεοσοφία  δεν   είναι
                   δημιούργημα  ούτε  του  Καΐρη  ούτε  της  Μπλαβάτσκυ   αλλά   είναι
                   αρχαιότατος  και     χρησιμοποιήθηκε  από  τον  νεοπλατωνικό  φιλόσοφο
                   Αμμώνιο  Σακκά  αλλά  και  από  χριστιανούς  συγγραφείς,  όπως  τον  άγιο
                   Διονύσιο Αρεοπαγίτη, με διαφορετική βέβαια έννοια. Επιλέγοντας αυτόν
                   τον όρο η Μπλαβάτσκυ ήθελε προφανώς να πείσει τους ακροατές της ότι





                                                            1
   1   2   3   4   5   6   7