Page 5 - lemontzis-antilipseis
P. 5

αυτής  της  σύγχυσης  είναι  η  εξής  φράση   της: «Σε  τέτοιο  Θεό  δεν
                   πιστεύουµε.  Δεν δεχόµαστε την ιδέα  κάποιου προσωπικού ή εξωκοσµικού
                   και  ανθρωπόµορφου  Θεού  που  δεν  είναι  παρά  η  γιγάντια  σκιά  του
                   ανθρώπου  και,  µάλιστα,  όχι   στην  καλύτερη  εκδοχή  του».  Ίσως  η
                   Μπλαβάτσκυ στην Αμερική συνομίλησε με Προτεστάντες, και ειδικότερα
                   με  Μορμόνους,   οι  οποίοι  ερμηνεύοντας   κατά  γράμμα  την  Παλαιά
                   Διαθήκη  υποστηρίζουν   ανθρωπομορφικές  αντιλήψεις  αποδίδοντας  στο
                   Θεό  ανθρώπινα  χαρακτηριστικά.  Μάλιστα  η  φράση  της  Μπλαβάτσκυ:
                   «Δεν  δεχόµαστε  την  ιδέα   κάποιου  προσωπικού  ή  εξωκοσµικού  και
                   ανθρωπόµορφου Θεού που δεν είναι παρά η γιγάντια σκιά του ανθρώπου»,
                   απηχεί  την  αντίληψη  των  Μορμόνων   ότι  ο  Θεός  είναι  ένα  ον  προσιτό
                   στην ανθρώπινη νόηση και λίγο-πολύ χαρακτηρίζεται από  ανθρώπινες
                   ιδιότητες, μόνο που τις κατέχει σε υπερθετικό βαθμό.
                   Για     την  Ορθόδοξη  Θεολογία  όμως,  αν  και  το  Θείον  είναι  άπειρον  και
                   ακατάληπτον,  όπως  επισημαίνει  ο  άγιος  Ιωάννης  ο  Δαμασκηνός,  όμως
                   μας  αποκαλύπτεται.  Ο  Θεός  όντας  πρόσωπο  έρχεται  σε  επικοινωνία  με
                   τον άνθρωπο. Η δυνατότητα επικοινωνίας στηρίζεται στη δημιουργία του
                   ανθρώπου  «κατ᾿  εἰκόνα  καὶ  καθ᾿  ὁµοίωσιν»  του  Θεού.  Το  Όμοιον
                   γνωρίζεται  από  το  όμοιο.  Μόνο  το  πρόσωπο  μπορεί  να  γνωρίσει  τον
                   Ζώντα  Θεό  ως  Πρόσωπο.  Ως  πρόσωπο  ο  Θεός  αποκαλύφθηκε  στον
                   Μωϋσή λέγοντας «ἐγώ εἰµι ὁ ὤν», δηλαδή, «Το ‘Είναι’ είµαι Εγώ. Ο Θεός, ο
                   Απόλυτος  Δεσπότης  όλων  των  αστρικών  κόσµων,  είναι  προσωπικός»,
                   αναφέρει ο  άγιος  Σωφρόνιος του Έσσεξ. Κατά συνέπεια, το γεγονός ότι ο
                   Θεός  είναι  πρόσωπο  δεν  αποδεικνύεται  μέσα  από  περίπλοκους
                   φιλοσοφικούς  συλλογισμούς  αλλά  από  την   εμπειρία  των  ανθρώπων
                   στους οποίους αποκαλύφθηκε ο Θεός.
                       Η Μπλαβάτσκυ μη μπορώντας να απεγκλωβιστεί από την νηπιώδεις
                   θεολογικά  ανθρωπομορφικές   αντιλήψεις  που   παρέλαβε   από  τους
                   Προτεστάντες υποστηρίζει ότι δεν είναι δυνατόν να πιστέψει σε ένα Θεό
                   Δημιουργό διότι εάν ο  Θεός «είναι άπειρος  –  δηλαδή, δεν έχει όρια  -  και
                   µάλιστα, εάν είναι  απόλυτος, πώς είναι δυνατόν να έχει µορφή και να είναι
                   δηµιουργός; Προκειµένου να δηµιουργεί  ένα Ον,  πρέπει να σκέφτεται και
                   να  καταστρώνει  κάποιο  σχέδιο.  Πώς  είναι  δυνατόν  το  Απόλυτο   να
                   σκέφτεται - δηλαδή να έχει σχέση  µε το περιορισµένο, το πεπερασµένο, το
                   καθορισµένο;  Αυτό  είναι  παραδοξολογία  από   φιλοσοφική  και  λογική
                   άποψη»,  αναφέρει  χαρακτηριστικά.   Κατά  συνέπεια,  για  την  θεοσοφική
                   εταιρεία δεν υπάρχει Δημιουργός Θεός του Σύμπαντος.
                       Για  να  μην  υποπίπτουμε  στις  ανωτέρω   πλάνες  της  θεοσοφικής
                   εταιρείας  οι  θεοφόροι  Πατέρες  μάς  δίδαξαν  ότι  είναι  απαραίτητη  η
                   διάκριση μεταξύ Ουσίας και Ενέργειας  στο Θεό. Όταν λοιπόν λέμε ότι  ο



                                                            4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10