Page 5 - saxinoglou-ierosyni
P. 5

γὰρ συναπεθάνομεν αὐτῷ, φησὶ, καὶ συζήσομεν αὐτῷ· προφήτης δὲ, τὰ μέλλοντα

                                                                        9
                   μανθάνων, καὶ ἔνθους γινόμενος καὶ σφραγισάμενος» .


                          Στο  σημείο  αυτό  θα  πρέπει  να  γίνει  μια  διευκρίνιση  για  αποφυγή
                   συγχύσεων. Οι χριστιανοί στο σύνολό τους φέρουν την ιεροσύνη του Χριστού με τα

                   αξιώματά της, όπως τα προαναφέραμε, όμως, αυτή δεν είναι ίδια με την ειδική ή

                   μυστηριακή  ιεροσύνη  ούτε  την  αντικαθιστά.  Ο  κλήρος  μέσω  της  αποστολικής

                   διαδοχής φέρει την ειδική ιεροσύνη, η οποία έχει διαφορετικό ρόλο, καθήκοντα και
                   θέση στο σώμα της Εκκλησίας. Ο ιερός Χρυσόστομος διευκρινίζει: «Σὺ γὰρ, φησὶν,

                   ἱερεύς εἰς τόν αἰῶνα κατὰ τὴν τάξιν Μελχισεδέκ. Ἀλλὰ τέως τὸ παρὸν ἀναπτύξωμεν.

                   Καὶ γὰρ καὶ ἕτερά τινα λέγουσι τούτων  ἑωλότερα, περὶ τοῦ λαοῦ λέγοντες ταῦτα

                   εἰρῆσθαι.  Ἀλλ’  οὔτε  ἱερεὺς  ὁ  λαὸς  γέγονεν,  οὔτε  τὰ ἕτερα  τὰ  εἰρημένα  δυνηθείη
                                        10
                   ποτὲ αὐτῷ ἁρμόσαι»  και «τὸ τῆς διδασκαλίας καὶ τὸ τῆς ἱερωσύνης ἀξίωμα μέγα
                   ἐστὶ καὶ θαυμαστὸν, καὶ ὄντως τῆς τοῦ Θεοῦ δεόμενον ψήφου, ὥστε τὸν ἄξιον εἰς

                                      11
                   μέσον παραγαγεῖν» .

                          Με λίγα λόγια ο ιερός πατέρας της Εκκλησίας τονίζει πως το γεγονός ότι οι

                   χριστιανοί, φέρουν την ειδική ιεροσύνη, δεν σημαίνει ότι  έχουν γίνει όλοι ιερείς,

                   ώστε να δύνανται να βρίσκονται στο μέσο της λατρευτικής σύναξης και να τελούν

                   τα ιερά μυστήρια. Είναι έωλος, αβάσιμος, αυτός ο ισχυρισμός γι’ αυτό και ο ιερός
                   Χρυσόστομος δεν κάνει περαιτέρω αναφορά σε αυτόν. Αυτό, φυσικά, δεν σημαίνει

                   ότι η ειδική αντίκειται στην γενική ιεροσύνη ούτε το αντίστροφο. Οι δύο εκφάνσεις

                   της ιεροσύνης του Χριστού είναι σε απόλυτη αρμονία και συνύπαρξη μεταξύ τους
                   και ιερουργούν τα θεία και σωτηριώδη μυστήρια της Εκκλησίας.



                          Ο κλήρος έχει ως βασικό λειτούργημα να προΐσταται στη θεία λατρεία, ώστε

                   να  τηρείται  το  αποστολικό  «πάντα  εὐσχημόνως  καὶ  κατὰ  τάξιν  γινέσθω»  (Α'  Κορ.


                   9  PG 61, 411, 417-418.
                   10  PG 55, 265.
                   11  PG 65, 525.

                                                            4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9