Page 7 - saxinoglou-ierosyni
P. 7

Προκειται  στην  ουσία  για  «εξουσιαστική  χαρισματική  δύναμη  που  συντρίβει  τις

                   αλλοτριωτικές  δυνάμεις  της  φθοράς  και  ανακαινίζει  τον  άνθρωπο.  Αυτή  η

                   εξουσιαστική  δύναμη  είναι  που  θέτει    σε  λειτουργική  έκφραση  όλα  τα  άλλα

                   μυστήρια  για  να  συντελεστεί  η  αναγέννηση,  η κίνηση,  η  τροφή  και  η ολοένα  και
                                                                        15
                   περισσότερο ολοκληρωμένη προκοπή στην τελείωση» .


                          Είναι  χαρακτηριστικά  τα  λόγια  του  Νικολάου  Καβάσιλα:  «Ὁ  δὲ  ἱερεὺς

                   ὑπηρέτης ἐστὶ μόνον, οὐδ αὐτὸ τὸ ὑπηρετεῖν οἴκοθεν ἔχων· καὶ τοῦτο γὰρ παρὰ τῆς
                                                                                                    16
                   χάριτος  αὐτῷ.  Τοῦτο  γὰρ  ἐστιν  ἡ  ἱερωσύνη,  δύναμις  ὑπηρετική  τις  τῶν  ἱερῶν» .
                   Είναι,  λοιπόν,  μία  δύναμη  η  ιεροσύνη,  η  οποία  έρχεται  να  υπηρετήσει  ιερά

                   μυστήρια. Ο Γρηγόριος Νύσσης αναφέρει σχετικά: «ἡ αὐτὴ δὲ τοῦ λόγου δύναμις

                   καὶ  τὸν  ἱερέα  ποιεῖ  σεμνὸν  καὶ  τίμιον  τῇ  καινότητι  τῆς  εὐλογίας  τῆς  πρὸς  τοὺς
                   πολλοὺς κοινότητος χωριζόμενον· χθὲς γὰρ καὶ πρώην εἷς ὑπάρχων τῶν πολλῶν καὶ

                   τοῦ  δήμου  ἀθρόον  ἀποδείκνυται  καθηγεμών,  πρόεδρος,  διδάσκαλος  εὐσεβείας,

                   μυστηρίων  λανθανόντων  μυσταγωγός·  καὶ  ταῦτα  ποιεῖ  μηδὲν  τοῦ  σώματος  ἢ  τῆς

                   μορφῆς ἀμειφθείς, ἀλλ' ὑπάρχων κατὰ τὸ φαινόμενον ἐκεῖνος ὃς ἦν, ἀοράτῳ δέ τινι
                                                                                          17
                   δυνάμει καὶ χάριτι τὴν ἀόρατον ψυχὴν μεταμορφωθεὶς πρὸς τὸ βέλτιον» .


                          Ο κλήρος σαφώς έχει λάβει τα τρία αξιώματα της ιεροσύνης του Χριστού. Οι

                   κληρικοί  είναι  οι  κατεξοχήν  φορείς  του  ιερατικού  αξιώματος,  καθώς  προΐστανται
                   στα  ιερά  μυστήρια  και  στις  εν  γένει  λατρευτικές  συνάξεις  της  Εκκλησίας

                   παρευρισκόμενοι στο ιερό θυσιαστήριο. Παράλληλα, φέρουν το βασιλικό αξίωμα,

                   αφού  έχουν  την  εξουσία  να  ποιμαίνουν  την  Εκκλησία,  σε  συνδυασμό  με  το
                   προφητικό, καθώς διδάσκουν και κηρύττουν τον λόγο του Θεού. Η ύπαρξη, βέβαια,

                   των  τριών  αξιωμάτων  στην  ιεροσύνη  δεν  θα  πρέπει  να  συγχέεται  με  κοσμικά

                   αξιώματα και εξουσίες ούτε με τις τιμές και τα πλεονεκτήματα που απορρέουν από



                   15  Ματσούκας Ν., Δογματική και συμβολική θεολογία Β΄, Εκδ. Πουρναρά, Θεσσαλονίκη 2010, σελ.
                   490.
                   16  ΕΠΕ, τ. 22, σελ. 220-222.
                   17  PG 9, 225C-226A.

                                                            6
   2   3   4   5   6   7   8   9