Page 9 - vasileiadis-thriskeia-epistimi
P. 9

άλλοι  το  αρνούνται.  Οι  μεταφορές  αυτές μετατρέπονται  σε  θεωρίες.  Ο
                   χριστιανισμός έχει μια βασική μεταφορά, η βασιλεία του Θεού ήρθε με τον
                   ερχομό του Χριστού αλλά θα εδραιωθεί στους αιώνες των αιώνων στο
                   μέλλον.  Οι  ακόλουθοι  του  Χριστού  καταλάβαιναν  ένα  πραγματικό

                   βασίλειο συνδέοντάς το ματεριαλιστικά.

                          Από  την  άλλη,  το  εβραϊκό  μοντέλο  του  Θεού  είναι  ένα  κινητό
                   μοντέλο, μετακινείται μαζί με τους Ισραηλίτες στο ταξίδι τους μέσα από
                   την έρημο και πηγαίνει μαζί τους στην εξορία. Δεν μπορεί να εδραιωθεί
                   σε έναν ναό και ακόμα και οι ουρανοί δεν Τον περιέχουν.

                          Από  την  άλλη  πλευρά,  η  επιστήμη  χρησιμοποιεί  μοντέλα:
                   υπολογιστές, σκέψεις, πρακτικά μοντέλα. Παράδοξα εμφανίζονται τόσο

                   στην επιστήμη όσο και στη θρησκεία. Η θρησκεία διδάσκει ότι είμαστε
                   καλοί αλλά και κακοί, φτιαγμένοι από χώμα αλλά κατ’ εικόνα του Θεού,
                   ατομικά πλάσματα αλλά κοινωνικά. Ο Χριστός είναι Θεός, είναι θεϊκός
                   άνθρωπος, ο Θεός είναι υπερβατικός αλλά η θεϊκή φύση ενυπάρχει στην
                   ανθρώπινη στην υπόσταση του Χριστού. Παράλληλα, για την επιστήμη το

                   φως  είναι  ταυτόχρονα  κύμα  και  σωματίδιο.  Η  επιστήμη  χρησιμοποιεί
                   μοντέλα που υπερβαίνουν την παρατήρηση και δεν είναι όλες οι θεωρίες
                   σύμφωνες με τα γεγονότα. Έτσι, γίνεται κατανοητό πως τόσο η επιστήμη
                   όσο και η θρησκεία έρχονται αντιμέτωπες με παράδοξα.

                          Για  τον  Θεό  υπάρχουν  πολλά  μοντέλα  από  την  πλευρά  της
                   θρησκείας. Είναι ο Δημιουργός κατά τη Γένεση που δημιούργησε από το

                   χάος, είναι ο Αρχιτέκτονας, ο Πατέρας, η Μητέρα, ο Σύζυγος, ο Βοσκός,
                   ο Ήρωας, ο Δικαστής, ο Ιατρός. Ο Θεός είναι Άρχοντας και Βασιλιάς του
                   κόσμου.

                          Το σύμπαν και οι νόμοι του μπορούν να γίνουν κατανοητοί μέσω
                                                                                 ου
                   της  επιστήμης  των  μαθηματικών.  Στις  αρχές  του  16   αιώνα  ο  Johann
                   Kepler παρομοίασε τον τρόπο κατανόησης του σύμπαντος με εκείνον του
                   Θεού. Παρόμοια, ο Γαλιλαίος θεωρούσε πως η κατανόηση του κόσμου μας
                   είναι  αδύνατη  χωρίς  την  κατανόηση  του  Θεού.  Ο  Θεός  μπορεί  να
                   προσεγγιστεί ως ο δημιουργός του σύμπαντος που λειτουργεί με τρόπο
                   πολύ διαφορετικό από εκείνον που μπορεί να αντιληφθεί ο ανθρώπινος
                   νους, αλλά όχι και ολότελα διαφορετικός. Οι ενέργειές Του είναι εκείνες
                   που ο άνθρωπος πολλές φορές αδυνατεί να κατανοήσει. Ο Θεός έδωσε την

                   ελευθερία  στα  δημιουργήματά  Του,  για  τα  οποία  δεν  παύει  να
                   ενδιαφέρεται.  Παρατηρεί  την  εξέλιξή  τους  με  βάση  τους  νόμους  που


                                                            8
   4   5   6   7   8   9   10   11