Page 6 - Η ρωσική Φιλοσοφία (ιθ΄-κ' αι.)
P. 6

ΑΝΑΛΕΚΤΑ    Τεύχος 12 /  Η Ρωσική Φιλοσοφία (19ος-20ος αι.) / 07 Ιουλίου 2013                                               www.pemptousia.gr




                                                              Ρώσσων δεν  είναι  θρησκευτικής  ή  ηθικής  αλλά
                                                              «πολιτικής»  προελεύσεως[17], έχοντας  ίσως και
                                                              ένα γεωπολιτικό προσανατολισμό, χωρίς όμως να
                                                              φθάνει σε μία εθνικιστική εκδήλωση. Στο πλαί-
                                                              σιο αυτής της «πολιτικής» πλευράς του μαξιμα-
                                                              λισμού θα πρέπει να ενταχθεί και η  ομολογου-
                                                              μένως ενδιαφέρουσα τοποθέτηση του Bakounine,
                                                              που γράφει ότι «οι λαϊκές μάζες όλων των χω-
                                                              ρών αγαπούν βαθιά την πατρίδα τους. Αυτό είναι
                                                              μία φυσική πραγματική αγάπη. Ο πατριωτισμός
                                                              του λαού δεν είναι ιδέα αλλά γεγονός, και πο-
                                                              λιτικός πατριωτισμός, αγάπη του Κράτους δεν
                                                              είναι  η  ακριβής  έκφραση αυτού  του  γεγονότος
                                                              αλλά μία εκφυλισμένη έκφραση μέσω μιας απα-
                                                              τηλής αφαίρεσης  και  πάντα  προς όφελος  μιας
                                                              εκμεταλλεύτριας μειοψηφίας... Η Πατρίδα αντι-
                                                              προσωπεύει το ιερό και αδιαφιλονίκητο δικαίωμα
                                                              κάθε ανθρώπου, κάθε ομάδας ανθρώπων, ενώσε-
                                                              ων, κοινοτήτων, περιοχών, εθνών, να αισθάνονται,
                                                              να σκέπτονται, να θέλουν και να δρουν κατά τον
                                                              τρόπο τους, και ο τρόπος αυτός είναι πάντα το
                                                              αναμφισβήτητο αποτέλεσμα μιας μακροχρόνι-
                                                              ας ιστορικής εξέλιξης»[18]. Είναι προφανές ότι,
                                                              διακρινομένου οπωσδήποτε του έθνους από το
                                                              κράτος, ο Bakounine θεωρεί εδώ τον πατριωτι-
                                                              σμό του λαού ως φυσική και σεβαστή εκδήλω-
                                                              ση. Πέρα από αυτά, ωστόσο, ο τι χαρακτηρίζεται
              Ο Λέων Τολστόι (Лев Николаевич Толстой)         ως ρωσσικός μαξιμαλισμός έχει συνάμα και ένα
            σε φωτογραφία του 1876 (Πηγή: ru.wikipedia.org)   οντολογικό περιεχόμενο, εφ' όσον αυτός, κατά τον
                                                              Berdiaeff, εκδηλώνεται στον μηδενισμό[19]. Στην
         τυχαίο ότι υπάρχουν λαοί που δεν έχουν ακόμη ή       περίπτωση αυτή υπάρχει «ασυνείδητη η ρωσσική
         δεν έχουν πλέον εθνική φιλοσοφία»[14].               εσχατολογία, η πορεία προς το τέλος, προς την
                                                              τελική κατάσταση»[20]. Τελικά το Απόλυτο που
            Ωστόσο, τίθεται το ζήτημα αν η ρωσσική φι-        αναζητεί κατά την πορεία της η ρωσσική ψυχή θα
         λοσοφία, που έχει κυρίως οντολογικό χαρακτήρα,       μπορούσε να ταυτισθεί κυρίως με τον προσωπικό
         δηλαδή που επισημαίνει την αλήθεια του συγκε-        τριαδικό Θεό.
         κριμένου είναι (être concret), είναι δυνατό να έχει
         και εθνικό χαρακτήρα. Εάν η απάντηση είναι κα-          Παράλληλα, μπορεί να γίνει λόγος και για
         ταφατική, θα πρέπει να διευκρινισθεί ότι η αλή-      τον κοινωνικό χαρακτήρα της ρωσσικής φιλοσο-
         θεια του συγκεκριμένου είναι δεν σημαίνει την        φίας, δεδομένου ότι οι Ρώσσοι διανοητές του ιθ'
         υποταγή στην αλήθεια της εθνικότητας[15]. Στην       αλλά και του κ' αι. ενδιαφέρονται ιδιαιτέρως για
         αντίθετη περίπτωση, δεν θα μπορούσε να εξηγήσει      την βελτίωση του κοινωνικού βίου, αποκλίνοντας
         κανείς την καθιέρωση της ελληνικής, γερμανικής       όμως από την μαρξική θεωρία. Παραδείγματα
         κ.α. φιλοσοφίας στην ιστορική έρευνα. Πάντως εί-     αποτελούν η αναρχική θεωρία των σλαβόφιλων,
         ναι γεγονός ότι οι Ρώσσοι διανοητές, ιδιαιτέρως      ο επαναστατικός σοσιαλισμός του Bakounine, οι
         οι σλαβόφιλοι, έχουν σκοπό όχι μόνον να εντάξουν     οικονομικές θεωρήσεις των «νομίμων» μαρξιστών.
         την ρωσσική σκέψη στην Ιστορία της φιλοσοφίας,       Θα προσέθετα ακόμη και την καυστική κριτική
         αλλά και να αναδείξουν την μοναδικότητα και την      επί προσώπων και θεσμών εκ μέρους του Ν. Gogol
         ιερή αποστολή της Ρωσσίας στον κόσμο.                (1809-1852). Πάντως είναι αναμφισβήτητο ότι ο
                                                              κοινωνικός προβληματισμός προσλαμβάνει ένα
            Εξ άλλου, εάν γίνει δεκτό ότι ο βίος των          ουτοπικό χαρακτήρα, αφού, κατά μία άποψη, κάθε
         Ρώσσων χαρακτηρίζεται από ένα μαξιμαλισμό            κοινωνικό καθεστώς «πραγματώνει μόνον κάποιες
         (maximalisme), δηλαδή από μία μεγιστοποιημένη        μεμονωμένες βελτιώσεις και ταυτοχρόνως εμπε-
         έκφραση των ψυχοσωματικών δυνάμεών τους, εί-         ριέχει καινούργια ελαττώματα και ευκαιρίες για
         ναι δυνατό, στην περίπτωση του L. Tolstoi (1828-     κακή τους χρήση»[21]. Να τονισθεί εδώ ότι το κοι-
         1910), να χαρακτηρισθεί αυτός ως «ηθικός»[16],       νωνικό συνδέεται αρρήκτως με το εθνικό στοιχείο,
         συσχετιζόμενος  με  την  ηθική  τελειοποίηση  του    δεδομένου ότι οι Ρώσσοι διανοητές είναι πρωτί-
         ανθρώπου. Σε μία διαφορετική προσέγγιση, ο           στως Ρώσσοι και σκέπτονται ρωσσικώς. Μάλιστα
         Zenkovsky υποστηρίζει ότι ο μαξιμαλισμός των         αυτό χαρακτηρίζει την φιλοσοφία όχι μόνον των


         Σελίδα 6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11