Page 10 - koios_amartia
P. 10

πονάμε, να μην στενοχωρούμεθα, να μην βρεθούμε στην δύσκολη θέση να
                                                4
                   μας περιποιηθούν οι άλλοι .»
                   Για τους Πατέρες η αγωνία για την υγεία ενώ είναι κάτι κατανοητό και έως
                   ενός  σημείου  συγγνωστό,  τελικά  είναι  κάτι  το  σαρκικό  το  οποίο

                   απομακρύνει  τον  άνθρωπο  από  τον  τελικό  σκοπό  του,  που  είναι  ο
                   αγιασμός. Την δειλία μπροστά στον θάνατο και την υπερβολική σημασία
                   για την σωματική υγεία, πράγματα τα οποία φαίνονται υπερτροφικά στην
                   εποχή  μας,  χρησιμοποιεί  και  ο  πονηρός  διάβολος  προκειμένου  να
                   αποπροσανατολίσει το άνθρωπο και να σκοτίσει τον νού του. Για τον λόγο

                   αυτό  οι  άγιοι  θεωρούν  το  ενδιαφέρον  για  την  υγεία  τους  ως  κάτι  το
                                                                          5
                   ταπεινωτικό και ανάξιο της κλήσης του Χριστού .
                   Για τον Γέροντα Αιμιλιανό υφίσταται μία αντινομία στην πνευματική ζωή.
                   Ο Θεός δείχνει ότι αρέσκεται πολύ στις ασθένειες. Παράξενο όμως! Ενώ
                   έπλασε  τον  άνθρωπο  υγιέστατο,  ευθύν  όπως  θα  έλεγε  και  ο  Μέγας
                   Βασίλειος, ενώ θέλει την χαρά και την ειρήνη του, του δίνει την ασθένεια.

                   Γιατί;  Διότι,  όταν  ο  άνθρωπος  την  ασπασθή,  όταν  την  αγαπήση,  όταν
                   βγάζη από την ασθένειά του θετικά συμπεράσματα, όταν εξ αιτίας της
                   παραδίδεται στον Θεόν, τότε η ασθένεια γίνεται το γρηγορώτερο μέσο για
                   την  κατάκτηση  της  απαθείας  και  της  σωτηρίας…  Η  ασθένεια  είναι  το
                   ωραιότερο δώρο του Θεού προς τον άνθρωπο. Ο άνθρωπος που δεν μπορεί
                   να  καυχηθεί  για  τις  ασθένειές  του  όπως  ο  Απόστολος  Παύλος  και  να
                                                                                                     6
                   χαμογελάει σε αυτές δεν μπορεί να προχωρήσει στην πνευματική ζωή .
                   Στο σημείο αυτό συμφωνεί και με τον Άγιο Παΐσιο, ο οποίος θεωρούσε ότι
                   η  ολιγόχρονη  ασθένεια  τον  ωφέλησε  πνευματικά  περισσότερο  από  την
                   πολυετή επίπονο άσκηση.

                   Τα πιο πολλά νοσήματα μας συμβαίνουν εξαιτίας των αμαρτιών. Όχι ως
                   θεϊκή  τιμωρία,  αλλά  ως  απαραίτητη  παιδαγωγία…Και  όσο  πιο  βαρειά

                   είναι η αρρώστια, τόσο πιο κοντά μας είναι ο Θεός, ακόμη και αν αυτή
                   προέρχεται  από  τις  αμαρτίες  μας.  Ο  Δαυίδ  όταν  αρρώσταινε  έμενε
                   νηστικός και έβαζε σποδόν στο κεφάλι του, όχι για να εξιλεωθεί μπροστά
                   στον Θεό, αλλά για να αποκαταστήσει σχέσεις μαζί του. Αυτό σημαίνει
                   ότι  μέσα στην  ασθένεια,  η  οποία μπορεί  να  είχε  ως  αιτία  την  αμαρτία

                                                                       7
                   διατηρούσε την αίσθηση της αγάπης του Θεού .



                   4  Αρχιμ. Αιμιλιανού Σιμωνοπετρίτου, Λόγοι Ασκητικοί: Ερμηνεία στον Αββάς Ησαΐα, Ίνδικτος 2005, σ.
                   437 – 438.
                   5  Αγ. Νείλος 172-174
                   6  Άγ. Νείλος 225:
                   7  Αγαλλιασώμεθα των Κυρίω σ. 184

                                                           [10]
   5   6   7   8   9   10   11   12   13