Όσοι προσκολλήθηκαν στο ψεύδος του αμαρτωλού κόσμου αδυνατούν να δουν τις πνευματικές ωραιότητες των ανέκφραστων αγαθών του Θεού!

18 Οκτωβρίου 2023

Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος. Έργο του Γιώργου Κόρδη.

(Επιμέλεια Στέλιος Κούκος)

XXIV

Περί πνευματικής γνώσεως. Και ότι ο κρυμμένος εις το γράμμα της θείας Γραφής θησαυρός του Αγίου Πνεύματος δεν είναι κατανοητός από όλους όσοι το το επιθυμούν, αλλά μόνον από εκείνους που έχουν οικειοποιηθή εκείνον ο όποιος καθιστά ικανόν τον νουν να αντιλαμβάνεται τας Γραφάς.

 

Συνέχεια από εδώ: http://www.pemptousia.gr/?p=384164

Λόγος κδ’

Αυτά όλα, λοιπόν, και όσα υπάρχουν επάνω από αυτά ανείπωτα και ανέκφραστα αξιούνται να απολαύσουν αφθόνως όσοι ακούουν τας εντολάς του Θεού και τας εφαρμόζουν, που επιτυγχάνεται διά της ανοίξεως του κιβωτίου περί του οποίου ωμιλήσαμεν, δηλαδή διά της διανοίξεως των πνευματικών οφθαλμών με τα όποια βλέπομεν τους θησαυρούς που είναι κρυμμένοι εις την αγίαν Γραφήν.

Ενώ οι υπόλοιποι, επειδή έχουν τελείαν άγνοιαν όλων όσων είπομεν και ουδέποτε τα εδοκίμασαν, δεν εγεύθησαν την γλυκύτητα αυτών, την αθάνατον ζωήν που αυτά προσφέρουν, στηριζόμενοι και αρκούμενοι μόνον εις την γνώσιν των άγιων Γραφών· τούτους τους καταδικάζει και τους κατακρίνει περισσότερον η Γραφή, λέγουσα ότι αυτοί θα ευρεθούν ασφαλέστερον μακράν της σωτηρίας, παρά εκείνοι που δεν ήκουσαν ποτέ τας Γραφάς.

Διότι μερικοί από αυτούς (που αρκούνται μόνον εις την γνώσιν των Γραφών) ένεκα της ανικανότητος των να τας κατανοήσουν διαστρεβλώνουν όλας τας θείας Γραφάς, ερμηνεύοντες αυτάς σύμφωνα με τας γεμάτας αμαρτωλά πάθη επιθυμίας των, επιδιώκοντες να προβάλλουν τους εαυτούς των, ισχυριζόμενοι ότι πρόκειται τάχα να σωθούν και χωρίς την τήρησιν των εντολών του Χρίστου, απαρνούμενοι τοιουτοτρόπως ολοτελώς την σωτηριώδη δύναμιν των αγίων Γραφών.

Και είναι φυσικόν διότι τα σφραγισμένα και ερμητικά κλεισμένα, εκείνα που δεν δύναται να ιδή και να γνωρίση κανείς άνθρωπος, και τα όποια ανοίγονται μόνον από το Άγιον Πνεύμα και αφού τοιουτοτρόπως έλθουν εις φως τα βλέπομεν ημείς και τα γνωρίζομεν, πώς είναι, λοιπόν, δυνατόν να τα γνωρίσουν ποτέ ή απλώς να τα αντιληφθούν κάπως, όσοι ισχυρίζονται ότι ουδέποτε εγνώρισαν την παρουσίαν του Αγίου Πνεύματος, την πλήρωσιν του εσωτερικού των κόσμου με το θείον φως, τον φωτισμόν και την εγκατάστασιν Αυτού εντός των;

Πώς είναι δυνατόν να αντιληφθούν την ουσίαν αυτών των μυστηριωδών αληθειών, εκείνοι οι όποιοι ουδέποτε και ουδόλως εγνώρισαν την πλήρη εσωτερικήν των αφομοίωσιν υπό του αγ. Πνεύματος, την ανανέωσιν, την πνευματικήν μεταβολήν, την αναδημιουργίαν και την εκ νέου γέννησίν των;

Εκείνοι δε οι όποιοι δεν εβαπτίσθησαν εις το όνομα του Αγίου Πνεύματος, πώς είναι δυνατόν να αντιληφθούν την ριζικήν μεταβολήν που επήλθεν εις τους βαπτισθέντας διά του Αγ. Πνεύματος;

Όσοι δεν έχουν γεννηθή εκ του ουρανού εις μίαν νέαν ζωήν -καθώς είπεν ο Κύριος- πώς δύνανται να ιδούν την ιδιότυπον δόξαν όσων έγεννήθησαν άνωθεν, όσων δηλαδή εγεννήθησαν εκ του Θεού και έγιναν παιδιά του κατά χάριν;

Εκείνοι που δεν ηθέλησαν να υποστούν τας κοσμογονικάς εσωτερικάς αυτάς μεταβολάς, άλλα έχασαν από αδιαφορίαν την μεγάλην αυτών ευκαιρίαν -καίτοι είχον την δυνατότητα να επιτύχουν και αυτοί την θέωσιν-, με ποιαν γνώσιν θα δυνηθούν, πες μου σε παρακαλώ, να γνωρίσουν πλήρως ή έστω να αντιληφθούν στοιχειωδώς οποίοι ανεδείχθησαν εκείνοι;

Ο Θεός είναι πνεύμα αόρατον, φύσει αθάνατον, απλησίαστον, μη δυνάμενον να γνωσθή εις την ουσίαν του από τον άνθρωπον και τέτοιους κάνει εκείνους που γεννώνται πνευματικώς υπ’ αυτού, όμοιους σχεδόν κατά πάντα προς τον γεννήσαντα αυτούς Πατέρα· αυτοί μόνον ως προς το σώμα γίνονται από τους άλλους αντιληπτοί και βλέπονται, ενώ κατά τα άλλα μόνον από τον Θεόν γνωρίζονται και μόνον τον Θεόν γνωρίζουν ή καλύτερα μόνον από τον Θεόν θέλουν να γνωρίζωνται, προς τον όποιον ποθούν διαρκώς να ατενίζουν και μόνον από αυτόν επιθυμούν να βλέπωνται.

Ή κατ’ άλλην έκφρασιν, όπως ακριβώς οι άσχετοι με τα γράμματα δεν δύνανται να μελετούν και να κατανοούν τα βιβλία ισαξίως με τους εγγραμμάτους, τοιουτοτρόπως ούτε εκείνοι οι όποιοι δεν ηθέλησαν να εφαρμόσουν εμπράκτως τας εντολάς του Χριστού είναι δυνατόν ποτέ να αξιωθούν της αποκαλύψεως του Αγίου Πνεύματος όσον εκείνοι οι όποιοι ηγρύπνησαν επάνω εις αυτάς και τας εφήρμοσαν μέχρι κεραίας και έχυσαν ακόμη και το ίδιόν των το αίμα εν τη εφαρμογή των.

Διότι όπως ο άνθρωπος εκείνος που θα πάρη βιβλίον σφραγισμένον και κλεισμένον δεν δύναται να ιδή όσα είναι γραμμένα εις αυτό ούτε να εννοήση ποίον είναι το περιεχόμενόν των όσον το βιβλίον θα παραμένη σφραγισμένον, έστω και αν έχη μάθει όλην την σοφίαν του κόσμου, καθ’ όμοιον τρόπον ούτε εκείνος που έχει αποστηθισει, καθώς είπομεν, όλας τας θείας Γραφάς θα δυνηθή ποτέ να γνωρίση και να ιδή εις όλον της το βάθος και το μεγαλείον την κρυμμένην εις αυτάς μυστικήν και θείαν δόξαν μαζί και την δύναμιν, εάν προηγουμένως δεν εφαρμόση όλας τας εντολάς του Θεού και γεμίση ολόκληρος από το Παράκλητον Πνεύμα, το όποιον διανοίγει τας σκέψεις του ωσάν βιβλίον και φανερώνει κατά τρόπον μυστηριώδη και υπερφυσικόν την κρυπτομένην εις αυτά δόξαν, επί πλέον δε φανερώνει εις αυτόν και τα κρυπτόμενα εντός αυτών (των Γραφών) αγαθά του Θεού καθώς και την αιωνίαν ζωήν από την οποίαν απορρέουν αυτά, τα όποια παραμένουν κρυμμένα και αφανέρωτα καθ’ ολοκληρίαν δι’ όλους όσοι τα περιφρονούν και αδιαφορούν.

Επειδή δηλαδή αυτοί προσεκόλλησαν όλας τας αισθήσεις των εις το ψεύδος του αμαρτωλού κόσμου και επί πλέον κατέχονται από το πάθος να επιδίδωνται εις τα ευχάριστα της ζωής και να συνεπαίρνωνται από την ωραιότητα των σωμάτων, έχοντες νεκρωμένην την οπτικήν ικανότητα της ψυχής, αδυνατούν να ατενίσουν και να ιδούν τας πνευματικάς ωραιότητας των ανέκφραστων του Θεού αγαθών.

Συνεχίζεται

 

Από το βιβλίο «Συμεών του Νέου Θεολόγου 3», της σειράς «Άπαντα των Αγίων Πατέρων» των εκδόσεων Ωφελίμου βιβλίου. Κείμενο Basile Krivochenie, μετάφραση, σχόλια Ηλίας Τσιάκος (θεολόγος, νομικός).