Page 6 - Οι διά Χριστόν Σαλοί
P. 6

ΑΝΑΛΕΚΤΑ    Τεύχος 22 /  Δια Χριστόν Σαλοί / 13 Ιουνίου 2014                                                                     www.pemptousia.gr











































         χρηματίζετε. Μωρούς γὰρ ἐκάλει τοὺς ὀλεθρίους δαίμο-  ακολουθήσουν[21]. Ο αββάς Ισαάκ ο Σύρος αναφε-
         νας μεθ’ ὧν ἑκάστοτε τὴν πάλην ἐποιεῖτο»[16]. Γι’ αυτό   ρόμενος σ’ αυτή την ηρωική αγιότητα των εν αταξίαι
         και οι δαίμονες εύχονται να μην εγείρει ο Θεός εναντίον   ευτάκτων όντων[22] καταλήγει να εύχεται, «ταύτην
         τους άλλον τοιούτον τύραννον[17].                    την άνοιαν αξιώσαι ημάς ο Θεός φθάσαι[23]».

            Οι διά Χριστόν σαλοί αποτελούν μία συγκλονιστική     Στην παρούσα εργασία θα επιδιώξουμε να αναπτύ-
         περίπτωση αγιότητας, γιατί οι ίδιοι, στον έσχατο βαθ-  ξουμε το θέμα της ελευθερίας του ήθους των δια Χρι-
         μό ταπεινούμενοι, ζουν τη νέκρωση της ατομικότητας,   στόν σαλών το οποίο ενσαρκώνεται μέσα στον βίο τους
         κατόρθωμα που διαλύει κάθε συμβατικότητα και είναι   και στην ποιμαντική τους.
         ανάσταση στη ζωή της ελευθερίας και της αγάπης[18].
         Η σαλότητα λοιπόν είναι μία εξαιρετικά σπάνια κλήση,    Πρώτα όμως θα δούμε στο Α΄ κεφάλαιο, τον όρο σα-
         στην οποία δεν είναι εύκολος ο διαχωρισμός του ψεύ-  λότητα ετυμολογικά και κυρίως ως μορφή άσκησης. Στη
         τικου από το γνήσιο, του αγίου αθώου από την ανίερη   συνέχεια θα εξετάσουμε την έννοια της «αγιότητος» και
         απάτη. Κι αυτό επειδή υπάρχουν κάποιοι αυτόκλητοι    την αναγνώριση των αγίων εν γένει, καθώς και την ανα-
         που υποκρίνονται στη σαλότητα, ακριβώς για να επαι-  γνώριση των σαλών αγίων και την αγιότητα αυτών. Στο
         νεθούν.                                              Β΄ κεφάλαιο θα επικεντρωθούμε στο ουσιαστικό μέρος
                                                              της εργασίας το οποίο αφορά την πέρα από τα συνηθι-
            Ο όσ. Σεραφείμ του Σαρώφ έλεγε ότι υπάρχουν τρεις   σμένα ποιμαντική των δια Χριστόν σαλών αλλά και την
         δρόμοι που δεν πρέπει να ακολουθήσει κάποιος χωρίς   ελευθερία του ήθους τους μέσα από την σκανδαλώδη
         ιδιαίτερη κλήση του Αγίου Πνεύματος: της ηγουμενίας,   για πολλούς συμπεριφορά τους.
         του ερημιτικού βίου και της διά Χριστόν σαλότητας[19].
         Ο ψεύτικος σαλός είναι ανωφελής και καταστρεπτικός      ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
         όχι μόνο για τους άλλους, αλλά και για τον ίδιο του
         τον εαυτό. Ο πραγματικός διά Χριστόν σαλός  με την      [1] ΚΟΡΝΑΡΑΚΗ ΙΩ., Ταρσώ η διά Χριστόν σαλή,
         αγιότητα της καρδιάς του, έχει στους γύρω του μία επί-  Ι.  Κελλίον  Αγίου  Νικολάου  Μπουραζέρη,  β΄  έκδ.
         δραση που βελτιώνει τις συνθήκες της ζωής τους και      Άγιον Όρος 2004, σ. 97.
         κυρίως τους ξυπνά από τον πνευματικό λήθαργο που
         έχουν περιπέσει.                                        [2] Βλ. ΜΑΡΤΙΝΗ ΠΑΝ., Ο σαλός Αγ. Ανδρέας και
                                                                 η σαλότητα στην Ορθόδοξη Εκκλησία, (Διδακτορική
            Η άσκηση της διά Χριστόν σαλότητος δεν είναι         διατριβή), εκδ. Τήνος, Αθήνα 1988, σ. 9.
         για πολλούς[20].  Άλλωστε, οι ίδιοι οι μεγάλοι σα-
         λοί άγιοι, απέτρεπαν από τη δυσκολία αυτής της          [3] ΕΥΑΓΡΙΟΥ ΣΧΟΛΑΣΤΙΚΟΥ, Ἐκκλησιαστική
         άσκησης αυτούς που τους παρακαλούσαν να τους            Ἱστορία, τ. Α΄, κα΄, PG 86B΄, στ. 2480C- 2481B. Βλ.


         Σελίδα 6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11