Page 9 - Οι διά Χριστόν Σαλοί
P. 9

www.pemptousia.gr                                                                                         Τεύχος 22 /  Δια Χριστόν Σαλοί / 13 Ιουνίου 2014     ΑΝΑΛΕΚΤΑ




            Όπως μας  πληροφορούν εκκλησιαστικοί  ιστορι-     λος Παύλος»[28]. Κατά τον καθηγητή π. T. Spidlik[29],
         κοί[11], τότε εμφανίζεται και η σαλότητα με τη μορφή   η λέξη αυτή προέρχεται από τη συριακή λέξη Sakhla
         της προσποιητής μωρίας (περί τον 4ο αι.)[12]. Η σαλό-  (σάχλα), πού αντιστοιχεί στην ελληνική λέξη μωρός. Η
         τητα ήταν ένα είδος τεχνητού βίου ορισμένων μοναχών,   ίδια πηγή παρουσιάζει ως πιθανή την ετυμολογία της
         αφού -όπως προαναφέραμε στην εισαγωγή- είχαν ασκη-   λέξης από τον ελληνικό όρο «σάλος», ο οποίος σημαίνει
         θεί στην απάθεια, επειδή είχαν ζήσει πολλά χρόνια στην   κίνηση, ταραχή[30].
         έρημο, ενώ ελάχιστοι προέρχονταν από Κοινόβια[13].
                                                                 Κατά μία άλλη άποψη, του καθηγητή L. Ryden, η ετυ-
            Καθώς οι ασκητές αγωνίζονται μέσα στην έρημο,     μολογία της λέξης σαλός είναι αμφίβολη. Μάλιστα απο-
         μακριά από τους πειρασμούς της κοινωνίας, ο σαλός    κλείει την προέλευσή της από την συριακή λέξη Sakhla,
         αγωνίζεται μέσα στις πόλεις μεταξύ των ανθρώπων. Γι’   αλλά ότι έχει τις ρίζες της στην αιγυπτιακή ιστορία[31].
         αυτό το λόγο ίσως η σαλότητα να αποτελεί δυσκολότερη   Επίσης ο J. Staward μας δίνει την εξής πληροφορία: «η
         οδό τελείωσης.                                       έρημος της Αιγύπτου τον 4ο  αιώνα ήταν η γενέτειρα
                                                              της παράδοσης, που βλέπει την τρέλα ως μια συγκεκρι-
            2. Ετυμολογική ανάλυση των λέξεων μω-             μένη κλήση και δώρο του αγίου Πνεύματος»[32].
         ρός, σαλός και σαλότητα
                                                                 Στο Λεξικό της Ελληνικής Γλώσσας ο όρος «σαλός»
            Η λέξη «μωρός» προέρχεται από το ρήμα «μωραί-     ετυμολογικά προέρχεται από το ρήμα σαλεύω που ση-
         νω» που σημαίνει ανοηταίνω, φέρομαι ως ανόητος[14].   μαίνει κινώ, ταράσσω και κινούμαι, ανησυχώ, ταράσ-
         Στην αρχαία Ελληνική γλώσσα ο όρος «μωρός» (η μω-    σομαι. Κάνω κάτι να σαλευθεί, δηλ. να κινηθεί εδώ και
         ρία που ισοδυναμεί με ανοησία, αφροσύνη)[15] προηγεί-  εκεί, να κλονισθεί[33]. Παράγωγο του σαλεύω είναι και
         ται του όρου «σαλός», που αρχικά δεν υπάρχει και δεν   ο όρος σαλεία, ο οποίος σημαίνει ταραχή, κυματισμό,
         αναφέρεται καθόλου στην Καινή Διαθήκη. Όμως στην Α΄   ανησυχία και ασταθή κίνηση. Διασώζεται και δεύτερος
         πρὸς Κορινθίους επιστολή[16] βρίσκεται η ευρύτερη έν-  τύπος του ρήματος σαλεύω, το ρήμα σαλόω-ῶ και σα-
         νοια της μωρίας που συνδέεται με τη χάρη του Χριστού,   λέω-ῶ, πάντα με την ίδια σημασία[34]. Επομένως σαλός
         «οὐχί ἐμώρανεν ὁ Θεός τὴν σοφίαν τοῦ κόσμου τούτου;   σημαίνει εκείνον που έχει ταραγμένο νου, τον ηλίθιο,
         […] Ἡμεῖς μωροί διά Χριστόν, […] ὅτι τὸ μωρόν τοῦ    τον ανόητο, ενώ σαλότητα είναι η ταραγμένη ψυχική
         Θεοῦ σοφώτερον τῶν ἀνθρώπων ἐστίν»[17], «ἡ σοφία     κατάσταση, η μωρία και η ηλιθιότητα. Τεκμηριώνεται
         τοῦ κόσμου τοῦτου μωρία παρά τῷ Θεῷ ἐστίν»[18], που   έτσι η άποψη που θέλει τον όροσαλός να έχει ελληνική
         σημαίνει: κάμνω τι μωρόν, ἀποδεικνύω τι μωρόν[19].   προέλευση.
         Αυτήν τη μωρία αναζήτησαν οι μετέπειτα άγιοι σαλοί
         ως πνευματικό θεμέλιο για να δείχνουν με τον τρόπο      ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
         τους το ασύμβατο της σωτηρίας και της αγιότητας.
                                                                 [1] Α΄ Κορ. 3, 18.
            Μέσα από την Παλαιά Διαθήκη βλέπουμε πως οι
         πρόγονοι του “διά Χριστόν σαλού” είναι οι παλαιοδι-     [2] Αναφέρει ο άγ. Κύριλλος Ιεροσολύμων ότι με-
         αθηκικοί προφήτες, που αναδείχθηκαν στόματα του         ρικοί από τους ακροατές του προσέφευγαν στο
         Θεού, για να προσελκύσουν την προσοχή ενός λαού αμ-     χριστιανικό βάπτισμα όχι με αγνά κίνητρα, αλλά
         βλύνοα για τα θεία θελήματα[20]. Παραταύτα ο όρος       με ιδιοτελείς σκοπούς. Βλ. ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΙΕΡΟΣΟ-
         μωρός συναντάται σπάνια, όπως στον Ησαΐα και πάλι       ΛΥΜΩΝ, Προκατήχησης, 5, PG 33, 341C.
         με τη μορφή ρήματος, «μωρεύω»: «διασκεδάσει σημεῖα
         ἐγγαστριμύθων καὶ μαντείας ἀπὸ καρδίας ἀποστρέφων       [3] Βλ. ΜΑΡΤΙΝΗ ΠΑΝ., Ο σαλός Αγ. Ανδρέας
         φρονίμους εἰς τὰ ὀπίσω καὶ τὴν βουλήν αὐτῶν μωρεύ-      και  η  σαλότητα  στην  Ορθόδοξη  Εκκλησία,  ο.π.,
         ων»[21]. Συνηθέστερα αντί του μωρός χρησιμοποιείται     σ. 13.
         η λέξη άφρων[22]. Αντιθέτως, στην Καινή Διαθήκη η
         λέξη μωρός[23] χρησιμοποιείται πολύ συχνά όπως στην     [4]  Μ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ, Βίος καὶ πολιτεία τοῦ οσίου
         επί του Όρους ομιλία[24], όπως και στις παραβολές των   Αντωνίου, ΒΕΠΕΣ 33, σσ. 18-19 και 35, σ. 236.
         «οικοδόμων»[25] και των Δέκα παρθένων[26].              Επίσης, ΠΑΛΛΑΔΙΟΥ, Λαυσαϊκόν, Βίος του αββά
                                                                 Ώρ, κεφ. 9, PG 34, στ. 1027 και Περί Σισιννίου,
            Ο όρος σαλός συναντάται για πρώτη φορά στη «Λαυ-     κεφ. 89, στ. 1212.
         σαϊκή Ιστορία» του Παλλαδίου, σε μία διήγηση που
         αφορά μία μοναχή η οποία προσποιούνταν την τρελή        [5] ΙΩΑΝΝΟΥ ΜΟΣΧΟΥ, Λειμών,  PG 87γ, 2864-
         και δαιμονισμένη[27]. Σχετικά με την ετυμολογία των     2865.
         λέξεων σαλός και σαλότητα, υπάρχει κάποια σύγχυση.
         Μια υπόθεση είναι ότι προήλθε από την συριακή με-       [6] ΘΕΟΔΟΡΗΤΟΥ ΚΥΡΟΥ, Φιλόθεος Ιστορία, κεφ.
         τάφραση της Α΄ προς Κορινθίους επιστολής. Σύμφωνα       25, Ασκλίπιος, PG 82, στ. 1473.
         με τον καθηγητή Χρ. Σταμούλη: «Εάν αυτή η υπόθεση
         είναι σωστή, ο διά Χριστόν σαλός γεννήθηκε στην Συρία   [7] «Ἦν δὲ Θεσσαλονικεύς ὁ γέρων καὶ διηγήσατο
         και ο δικός του πνευματικός πατέρας είναι ο απόστο-     ἡμῖν, λέγων ὅτι ἐν τῇ χώρᾳ μου ἔξωθεν τοῦ τείχους


                                                                                                            Σελίδα 9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14