Page 11 - Οι διά Χριστόν Σαλοί
P. 11
www.pemptousia.gr Τεύχος 22 / Δια Χριστόν Σαλοί / 13 Ιουνίου 2014 ΑΝΑΛΕΚΤΑ
Ἱστορία, τ. Α΄, κα΄, PG 86B΄, στ. 2480C- 2481B. [24] Μθ. 5, 13 και Λκ. 13, 34: «ἐὰν δὲ τὸ ἅλας
Βλ. επίσης, ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ (Μητροπ, Τρίκκης και μωρανθῇ,»
Σταγών), Ανατολικός Ορθόδοξος Μοναχισμός
κατά τα πατερικά κείμενα, ο.π., σ. 513. [25] Μθ. 7, 26: «καὶ μὴ ποιῶν αὐτοὺς ὁμοιωθήσε-
ται ἀνδρὶ μωρῷ».
[14] Liddell & Scott, Μέγα Λεξικόν της Ελληνικής
Γλώσσης, τόμ. 3ος, ἔκδ. Ανέστη Κωνσταντινίδου, [26] Μθ. 25, 1-13.
Αθήναι 1904, σ. 205. Βλ. επίσης, ΜΑΡΤΙΝΗ ΠΑΝ.,
Ο σαλός Αγ. Ανδρέας και η σαλότητα στην Ορθό- [27] ΠΑΛΛΑΔΙΟΥ, Περί της υποκρινομένης μωρί-
δοξη Εκκλησία, ο.π., σ. 15. αν, Λαυσαϊκή Ιστορία, κεφ. ΜΑ΄, PG 34, στ. 1106,
Περί Πιτηρούν, στ. 1107. Σε μεταγενέστερες πη-
[15] Liddell & Scott, Μέγα Λεξικόν της Ελληνικής γές μερικές φορές ταυτίζεται με την αγία Ισιδώ-
Γλώσσης, τόμ. 3ος, ο.π., σ. 206. ρα (1 Μαΐου). Βλ. VOGT KARI, «La monial folle
du monastère des Tabbenésiotes, Une interpretation du
[16] Ο Ιω. Χρυσόστομος μας πληροφορεί πως ο chapitre 34 de l᾽Historia Lausiaca de Pellade», Symbolae
Παύλος λόγω της υπερηφάνειας και υψηλοφροσύ- Osloenses 62, (1987), σελ. 95 – 108.
νης κάποιων χριστιανών της Κορίνθου που καμά-
ρωναν για την κοσμική τους σοφία, αναγκάστηκε [28] ΣΤΑΜΟΥΛΗ ΧΡ., “Σαλοί καὶ ψευδοσαλοί στὴν
να συνειδητοποιήσει καλά ότι Κορίνθιοι έπεσαν Ορθόδοξη αγιολογία”, Γρηγόριος Παλαμάς, τευχ.
σε πειρασμό να κρίνουν τον κηρυττόμενο Χριστό 721. Θεσ/νίκη 1990, σ. 113 κ. εξ.
με κοσμικά και όχι με πνευματικά κριτήρια. Έτσι
τους προτρέπει να γίνουν μωροί για τη ζωή αυτή, [29] SPIDLIK Τ., Fous pour le Christ en Orient, Dict.
γιατί μόνο τότε μας δίδεται η αληθινή σοφία. και Spirituel, tom. V (Paris 1963), p.753.
γίνεται μωρός δια τον κόσμο αυτός που περιφρο-
νεί τη σοφία του κόσμου. Βλ. ΙΩ. ΧΡΥΣΟΣΤΟ- [30] Βλ. ΜΑΡΤΙΝΗ ΠΑΝ., Ο σαλός Άγ. Ανδρέας
ΜΟΥ, Ομιλία εἰς την Α᾽ προς Κορινθίους 10, 1, PG και η σαλότητα στην Ορθόδοξη Εκκλησία, ο.π., σ.
61, 81- 82. 14.
[17] Α΄ Κορ. 1, 20-25. [31] RYDEN L., The Holly fool, The Byzantine saint,
London 1981, p. 107. Πρβλ. ΜΑΡΤΙΝΗ ΠΑΝ., Ο
[18] Α΄ Κορ. 3, 19. σαλός Άγ. Ανδρέας και η σαλότητα στην Ορθόδο-
ξη Εκκλησία, ο.π., σσ. 14-15.
[19] Βλ. Μεταπτυχιακή εργασία ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ (ΝΑ-
ΑΜΑΝ) ΑΝΤΡΑ (πρεσβυτέρου), Δόγμα και ήθος [32] SAWARD J., Perfect Fools, Folly for Christ᾽s sake
στους βίους των διά Χριστόν σαλών, Θεσσαλονίκη in Catholic and Orthodox Spirituality, Oxford University
2010, σ. 14. Press, 1980, p. 14.
[20] Βλ. ΓΚΟΡΑΪΝΩΦ ΕΙΡ., Οι διά Χριστόν Σαλοί, [33] Liddell & Scott, Μέγα Λεξικόν της Ελληνικής
ο.π., 16. Βλ. επίσης, ΠΕΤΡΙΔΗ ΙΚ., Εμπαίζοντες Γλώσσης, τόμ. 4ος, ἔκδ. Ανέστη Κωνσταντινίδου,
«Ημείς μωροί διά Χριστόν…», έκδ. Μορφή εκδο- Αθήναι 1904, σ. 34.
θήτω, Αθήνα 2008, σ. 10.
[34] ΣΚΑΡΛΑΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ, Λεξικόν τῆς Ελ-
[21] Ησ. 44, 25. ληνικῆς Γλώσσας, (Εν Αθήναις 1852), σ. 1249.
Επίσης ΒΟΓΙΑΤΖΗ Δ., Αναλυτικόν Λεξικόν ρημά-
[22] Παρ. 1, 22 και 10, 1. Σειρ. 22, 13 και Ψαλμ. των καὶ ονομάτων, τόμ. 3ος, Αθήναι 1975, σ. 219.
13, 1.
* * *
[23] Συνώνυμοι όροι που επίσης βρίσκονται στην
Κ. Διαθήκη είναι «άφρων» (Λκ. 12, 20) και «νή- * * *
πιος» ή «νήπιοι» (Μθ. 11, 25 και Λκ. 10, 21). Βλ.
επίσης Λεξικό Βιβλικής Θεολογίας όπου: «Είναι * * *
μωρία να στηρίζεται κανείς στον πλούτο όπως
ο άφρων πλούσιος της παραβολής (Λκ. 12, 20). * * *
Είναι μωρία να μην ανταποκρίνεται κανείς στις
προσκλήσεις του Θεού, όπως οι μωρές παρθένες * * *
(Μθ. 25, 1-13) ή να προσπαθεί να τις παραποιή-
σει, όπως οι Φαρισαίοι (Μθ. 23, 17). Πρβλ. . ΜΑΡ- * * *
ΤΙΝΗ ΠΑΝ., Ο σαλός Αγ. Ανδρέας και η σαλότητα
στην Ορθόδοξη Εκκλησία, ο.π., σ. 16. * * *
Σελίδα 11