Page 11 - Οι διά Χριστόν Σαλοί
P. 11

www.pemptousia.gr                                                                                         Τεύχος 22 /  Δια Χριστόν Σαλοί / 13 Ιουνίου 2014     ΑΝΑΛΕΚΤΑ




           Ἱστορία, τ. Α΄, κα΄, PG 86B΄, στ. 2480C- 2481B.       [24] Μθ. 5, 13 και Λκ. 13, 34: «ἐὰν δὲ τὸ ἅλας
           Βλ.  επίσης,  ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ  (Μητροπ,  Τρίκκης  και       μωρανθῇ,»
           Σταγών), Ανατολικός Ορθόδοξος Μοναχισμός
           κατά τα πατερικά κείμενα, ο.π., σ. 513.               [25] Μθ. 7, 26: «καὶ μὴ ποιῶν αὐτοὺς ὁμοιωθήσε-
                                                                 ται ἀνδρὶ μωρῷ».
           [14] Liddell & Scott, Μέγα Λεξικόν της Ελληνικής
           Γλώσσης, τόμ. 3ος, ἔκδ. Ανέστη Κωνσταντινίδου,        [26] Μθ. 25, 1-13.
           Αθήναι 1904, σ. 205. Βλ. επίσης, ΜΑΡΤΙΝΗ ΠΑΝ.,
           Ο σαλός Αγ. Ανδρέας και η σαλότητα στην Ορθό-         [27] ΠΑΛΛΑΔΙΟΥ, Περί της υποκρινομένης μωρί-
           δοξη Εκκλησία, ο.π., σ. 15.                           αν, Λαυσαϊκή Ιστορία, κεφ. ΜΑ΄, PG 34, στ. 1106,
                                                                 Περί Πιτηρούν, στ. 1107. Σε μεταγενέστερες πη-
           [15] Liddell & Scott, Μέγα Λεξικόν της Ελληνικής      γές μερικές φορές ταυτίζεται με την αγία Ισιδώ-
           Γλώσσης, τόμ. 3ος, ο.π., σ. 206.                      ρα (1 Μαΐου). Βλ. VOGT KARI, «La monial folle
                                                                 du monastère des Tabbenésiotes, Une interpretation du
           [16] Ο Ιω. Χρυσόστομος μας πληροφορεί πως ο           chapitre 34 de l᾽Historia Lausiaca de Pellade», Symbolae
           Παύλος λόγω της υπερηφάνειας και υψηλοφροσύ-          Osloenses 62, (1987), σελ. 95 – 108.
           νης κάποιων χριστιανών της Κορίνθου που καμά-
           ρωναν για την κοσμική τους σοφία, αναγκάστηκε         [28] ΣΤΑΜΟΥΛΗ ΧΡ., “Σαλοί καὶ ψευδοσαλοί στὴν
           να συνειδητοποιήσει καλά ότι Κορίνθιοι έπεσαν         Ορθόδοξη αγιολογία”, Γρηγόριος Παλαμάς, τευχ.
           σε πειρασμό να κρίνουν τον κηρυττόμενο Χριστό         721. Θεσ/νίκη 1990, σ. 113 κ. εξ.
           με κοσμικά και όχι με πνευματικά κριτήρια. Έτσι
           τους προτρέπει να γίνουν μωροί για τη ζωή αυτή,       [29] SPIDLIK Τ., Fous pour le Christ en Orient, Dict.
           γιατί μόνο τότε μας δίδεται η αληθινή σοφία. και      Spirituel, tom. V (Paris 1963), p.753.
           γίνεται μωρός δια τον κόσμο αυτός που περιφρο-
           νεί τη σοφία του κόσμου. Βλ. ΙΩ. ΧΡΥΣΟΣΤΟ-            [30] Βλ. ΜΑΡΤΙΝΗ ΠΑΝ., Ο σαλός Άγ. Ανδρέας
           ΜΟΥ, Ομιλία εἰς την Α᾽ προς Κορινθίους 10, 1, PG      και η σαλότητα στην Ορθόδοξη Εκκλησία, ο.π., σ.
           61, 81- 82.                                           14.

           [17] Α΄ Κορ. 1, 20-25.                                [31] RYDEN L., The Holly fool, The Byzantine saint,
                                                                 London 1981, p. 107. Πρβλ. ΜΑΡΤΙΝΗ ΠΑΝ., Ο
           [18] Α΄ Κορ. 3, 19.                                   σαλός Άγ. Ανδρέας και η σαλότητα στην Ορθόδο-
                                                                 ξη Εκκλησία, ο.π., σσ. 14-15.
           [19] Βλ. Μεταπτυχιακή εργασία ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ (ΝΑ-
           ΑΜΑΝ) ΑΝΤΡΑ (πρεσβυτέρου), Δόγμα και ήθος             [32] SAWARD J., Perfect Fools, Folly for Christ᾽s sake
           στους βίους των διά Χριστόν σαλών, Θεσσαλονίκη        in Catholic and Orthodox Spirituality, Oxford University
           2010, σ. 14.                                          Press, 1980, p. 14.

           [20] Βλ. ΓΚΟΡΑΪΝΩΦ ΕΙΡ., Οι διά Χριστόν Σαλοί,        [33] Liddell & Scott, Μέγα Λεξικόν της Ελληνικής
           ο.π., 16. Βλ. επίσης, ΠΕΤΡΙΔΗ ΙΚ., Εμπαίζοντες        Γλώσσης, τόμ. 4ος, ἔκδ. Ανέστη Κωνσταντινίδου,
           «Ημείς μωροί διά Χριστόν…», έκδ. Μορφή εκδο-          Αθήναι 1904, σ. 34.
           θήτω, Αθήνα 2008, σ. 10.
                                                                 [34] ΣΚΑΡΛΑΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ, Λεξικόν τῆς Ελ-
           [21] Ησ. 44, 25.                                      ληνικῆς Γλώσσας, (Εν Αθήναις  1852), σ. 1249.
                                                                 Επίσης ΒΟΓΙΑΤΖΗ Δ., Αναλυτικόν Λεξικόν ρημά-
           [22] Παρ. 1, 22 και 10, 1. Σειρ. 22, 13 και Ψαλμ.     των καὶ ονομάτων, τόμ. 3ος, Αθήναι 1975, σ. 219.
           13, 1.
                                                                                       * * *
           [23] Συνώνυμοι όροι που επίσης βρίσκονται στην
           Κ. Διαθήκη είναι «άφρων» (Λκ. 12, 20) και «νή-                              * * *
           πιος» ή «νήπιοι» (Μθ. 11, 25 και Λκ. 10, 21). Βλ.
           επίσης Λεξικό Βιβλικής Θεολογίας όπου: «Είναι                               * * *
           μωρία να στηρίζεται κανείς στον  πλούτο όπως
           ο άφρων πλούσιος της παραβολής (Λκ. 12, 20).                                * * *
           Είναι μωρία να μην ανταποκρίνεται κανείς στις
           προσκλήσεις του Θεού, όπως οι μωρές παρθένες                                * * *
           (Μθ. 25, 1-13) ή να προσπαθεί να τις παραποιή-
           σει, όπως οι Φαρισαίοι (Μθ. 23, 17). Πρβλ. . ΜΑΡ-                           * * *
           ΤΙΝΗ ΠΑΝ., Ο σαλός Αγ. Ανδρέας και η σαλότητα
           στην Ορθόδοξη Εκκλησία, ο.π., σ. 16.                                        * * *


                                                                                                            Σελίδα 11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16