Page 2 - katzouraki-pandimia
P. 2

Την 27  Νοεμβρίου 2019 η Αγία Ορθόδοξη Εκκλησία ανέγραψε στο Αγιολόγιό
                             η
                   της ένα νέο άγιο, τον άγιο Σωφρόνιο τον Αγιορείτη, ηγούμενο και κτίτορα της
                   Ιεράς  Πατριαρχικής  Σταυροπηγιακής  Μονής  του  Τιμίου  Προδρόμου  στο  Έσσεξ
                   της Αγγλίας. Άγιο με ασκητική εμπειρία του Ακτίστου Φωτός και εμπειρικό θεο-
                   λόγο.


                      Ο λόγος του απορρέει από την ορθόδοξη ασκητική του, η οποία θεμελιώνεται
                   στο ορθόδοξο δόγμα . Είναι λόγος σύγχρονος και πλατύς και φωτίζει ενοποιητι-
                                        1
                   κά τόσο τον χώρο της θεολογίας όσο και εκείνο της ανθρωπολογίας, με διάσταση
                   σωτηριολογική.


                      Σε συνθήκες εξόχως προκλητικές, όπως αυτές που διανύει το ανθρώπινο γέ-
                   νος στις ημέρες της πανδημίας, η οποία χάριτι Θεού παραχωρήθηκε, μια αναζή-
                   τηση των ανθρωπολογικών σκέψεων και λόγων του αγίου Σωφρονίου, θα μπο-
                   ρούσε  να  κινητοποιήσει  αδρανοποιημένες  δυνατότητες  του  ανθρώπου  και  να
                   απαντήσει στη σύγχυση και τον αγωνιώδη προβληματισμό του.


                      Αρχικά  θεωρούμε  αναγκαία  την  αναφορά  μας  στο  θέμα  του  λόγου  και  της
                   εκφοράς  του,  όπως  αυτό  διαμορφώνεται  στο  πλαίσιο  της  ανεξέλεγκτης  διαδι-
                   κτυακής έκφρασης και διακίνησής του. Οι πάντες ομιλούν και μάλιστα δημόσια,

                   διατυμπανίζοντας την κάθε διανοητική σύλληψή τους. Στο βίο του αγίου Σιλου-
                   ανού, βρίσκουμε τον άγιο να διατυπώνει την θέση πως «οι τέλειοι δεν λέγουν τί-
                                                                                         2
                   ποτε αφ΄εαυτού τους…Λένε μόνον ό,τι τους δίνει το Πνεύμα το Άγιο» · ό,τι άμεσα
                   υποδεικνύει ο Θεός. Είναι αναγκαίο λοιπόν, κατά τον άγιο, ο ανθρώπινος λόγος
                   να εντάσσεται στο ρεύμα του λόγου του Ιδίου του Χριστού, να αποτελεί καρπό
                   του Χριστού που ζει μέσα μας, για να φέρει την σφραγίδα του Αληθινού λόγου .
                                                                                                   3
                      Ας καταφύγουμε λοιπόν στο φωτισμένο ανθρωπολογικό λόγο του αγίου Σω-
                   φρονίου,  λόγο  ιδιαιτέρως  επίκαιρο  και  στοχευμένο στις σημερινές  περιστάσεις.
                   Για  τον  άγιο  η  όντως  ανθρωπολογία  είναι  εκείνη  της  Υποστάσεως  του  Θεαν-
                   θρώπου. Ανθρωπολογία καθαρά Χριστοκεντρική, στην βάση της οποίας βρίσκε-
                   ται  «η  άνωθεν, εκ  του Θεού,  αποκεκαλυμμένη  ιδέα  της  πλήρους  και  όχι  μερικής
                                  4
                   θεοομοιώσεως» . Κυρίαρχο στοιχείο της σκέψεως του αγίου Σωφρονίου αποτελεί

                   1 Βλ.  Χριστίνη,  Κατζουράκη,  Η  υποστατική θεανθρωπολογία  κατά τον  γέροντα  Σωφρόνιο
                   Σαχάρωφ και η σωτηριολογική της σημασία (μεταπτυχιακή εργασία), Θεσσαλονίκη 2019,
                   σελ. 259.
                   2  Αρχιμ. Σωφρόνιος Σαχάρωφ, Ο Γέροντας Σιλουανός (του Άθω), Ιερά Μονή Τιμίου Προ-
                   δρόμου, Έσσεξ Αγγλίας 1978, σελ. 57.
                   3  Βλ. Αρχιμ. Σωφρόνιος, Οικοδομώντας τον ναό του Θεού μέσα μας και στους αδελφούς
                   μας, τομ. Β’, Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου, Έσσεξ Αγγλίας 2013, σελ. 318.
                   4 Αρχιμ. Σωφρόνιος, Οικοδομώντας, τομ. Α’, σελ. 158.

                                                            1
   1   2   3   4   5   6   7