Page 6 - katzouraki-pandimia
P. 6

να λάβωμεν σοβαρώς υπ΄όψιν την κλήσιν του Χριστού: Να αλλάξωμεν ριζικώς τον
                   τρόπον της εσωτερικής ημών ζωής και κοσμοθεωρίας, τας σχέσεις ημών προς τους
                   ανθρώπους και προς παν φαινόμενον εν τω κτιστώ είναι…Ηεντολή μη αντιστήναι
                   τω πονηρώ είναι η πλέον αποτελεσματική μορφή πάλης κατά του κακού. Όταν εις
                   την  βίαν  ανθίσταταί  τις  διά  των  μέσων  εκείνων  εις  τα  οποία  προσφεύγει  και  ο
                   ποιών την αμαρτίαν, τότε αυξάνει η δύναμις του παγκοσμίου κακού» .
                                                                                       19

                      Οι συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί είναι άκρως ευνοϊκές για να ζήσει κα-
                   θ΄ένας από εμάς στο δικό του προσωπικό χώρο εκούσια το λόγο του Θεού προς
                   τον άγιο Σιλουανό: «Κράτει το νου σου στον Άδη, και μην απελπίζου» . Αυτή είναι
                                                                                         20
                   η οδός του Θεανθρώπου που έγινε το αιώνιο σημείο του Θεού για όλες τις γενεές
                   του  παρόντος  αιώνος.  Η  οδός  αυτή  δόθηκε  από  τον  Κύριο  ως  εντολή  στον  άν-
                   θρωπο.  Εντολή  που  ανανεώνεται  ανά  εποχή,  μέσα  από  το  στόμα  των  αγίων.
                   Προτείνει στον άνθρωπο την κατάβαση, την πορεία προς τα κάτω, για να απο-
                   κτήσει την ταπείνωση, την πνευματική νίκη. Ο νους μας στον Άδη και ταυτόχρο-
                                                                                           21
                   να η απόλυτη ελπίδα μας στην ευσπλαχνία του Θεού, στην αγάπη Του .

                      Στις περιστάσεις που διανύουμε μας ζητείται πειθαρχία, η οποία χαρακτηρί-
                   ζεται από ακούσια υποταγή, και ως τέτοια προκαλεί αντίδραση. Όμως κανείς δεν
                   μπορεί να μας εμποδίσει από το να βιώσουμε την κατάσταση αυτή ως εκούσια,
                   αγαπητική υποχώρηση, ταπεινή εκκοπή του ιδίου θελήματος και της ιδίας ανέ-
                   σεως για το καλό και την αγάπη του αδελφού μας, ως ευκαιρία για την εκπλή-
                   ρωση, κατά κάποιον τρόπο, της δευτέρας εντολής. Δεν θα μπορούσε να ταυτιστεί
                   η πειθαρχία αυτή με υπακοή, γεγονός που κατά τον άγιο Σωφρόνιο προϋποθέτει
                                      22
                   σχέση προσωπική . Εδώ πειθαρχούμε σε νόμους. Ωστόσο και η πειθαρχία είναι
                   άκρως  απαραίτητη  στην  κοινή  ζωή,  και  την  «επίτευξη  αρμονικής  διαρθρώσεως
                   του όλου» . Σύμφωνα με τον άγιο Σωφρόνιο: «Η πειθαρχία είναι αναγκαία, υπο-
                             23
                   χρεωτική, για να ζούμε από κοινού, η υπακοή είναι αναγκαία για την αιώνια σωτη-
                       24
                   ρία» .

                      Στο  πλαίσιο  αυτής  της  πειθαρχίας  ζητείται  η  απομόνωση,  και  η  κατ’  οίκον
                   παραμονή. Κατά τον άγιο Σωφρόνιο, και όχι μόνο, την μετάνοια ευνοεί η ασκη-
                   τική έννοια της ερήμου. Αυτή δεν αναφέρεται σε γεωγραφικό τόπο αλλά σε τρό-

                   19 Αρχιμ. Σωφρόνιος, Περί προσευχής, Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου, Έσσεξ Αγγλίας 1994,
                   σελ. 175.
                   20  Βλ. Αρχιμ. Σωφρόνιος,Ο Γέροντας Σιλουανός, σελ. 42, 237-243.
                   21  Βλ. Αρχιμ. Ζαχαρίας Ζάχαρος, Πλατυσμός της καρδίας, Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου,
                   Έσσεξ Αγγλίας 2012, σελ. 99.
                   22  Βλ. Αρχιμ. Σωφρόνιος,Οικοδομώντας, τομ. Α’, σελ. 44.
                   23 Αρχιμ. Σωφρόνιος,Ο Γέροντας Σιλουανός, σελ. 129.
                   24 Αρχιμ. Σωφρόνιος,Οικοδομώντας, τομ. Α’, σελ. 214.

                                                            5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10