Page 4 - katzouraki-pandimia
P. 4

τωση-ενεργοποίηση  της  υποστατικής  αρχής,  εν  Αγίω  Πνεύματι,  οδηγεί  τον  άν-
                   θρωπο στην Σωτηρία. Και Σωτηρία σημαίνει Θέωση, δηλαδή μετοχή στη Ζωή του
                   Θεού, που είναι Αγάπη. Κατά τη μετοχή αυτή, παραμένοντας, αδιαμφισβήτητα,
                   ο άνθρωπος κτίσμα κατά την φύση του, προσλαμβάνει τα θεία ιδιώματα, κατά
                   Χάριν,  και  γίνεται  αιώνιος,  άναρχος,  αΐδιος. Μα  πάνω  απ’  όλα,  κατά  τον  άγιο
                   Σωφρόνιο, στη θεωμένη  κατάσταση  ο  άνθρωπος  κατ’  εικόνα  και  καθ’  ομοίωσιν
                   της ενότητος του Ίδιου του Τριαδικού Θείου Είναι, ενοποιείται ο ίδιος και ταυτό-
                   χρονα ενοποιεί, εν εαυτώ, το μυριοϋπόστατο ανθρώπινο γένος, ως ένα άνθρωπο,
                                                                                           6
                   τον όλο Αδάμ, γενόμενος παγκόσμιος άνθρωπος («ίνα πάντες εν ώσι») .

                      Ευρισκόμενοι μπροστά  στο  γεγονός  της  πανδημίας  και  προσεγγίζοντάς  την
                   υπό το πρίσμα των ανθρωπολογικών θέσεων του αγίου Σωφρονίου, θα λέγαμε
                   πως αυτή αποτελεί εξ άπαντος βαρειά δοκιμασία, βαρειάθλίψη, όπως όλες αυτές
                   τις  αναγκαίες  θλίψεις  για  την  αφομοίωση  των  ευαγγελικών  εντολών:  «Επειδή
                   γεννηθήκαμε καθαρά δυνητικοί, το πνεύμα μας πρέπει συνέχεια να καθιστά την
                   ύπαρξή μας υπόσταση. Έχομε ανάγκη να αναπτυσσόμεθα. Αυτή η ανάπτυξη συνδέ-
                   εται με πόνους και βάσανα. Όμως όσο παράξενο και να φαίνεται, τα βάσανα είναι
                                                                                             7
                   επιτακτικά για τη διατήρησητης ζωής που δημιουργήθηκε από το μηδέν» . Έτσι, η
                   δοκιμασία και η θλίψη αναδεικνύεται σε ευλογία για την πνευματική ανάπτυξη
                   και  τελείωση  του  ανθρώπου  του  Θεού. «Στη δυνατότητα  των  θλίψεων,  που μας
                   παραχωρούνται χάριν της εντολής του Θεού, περικλείεται η μεγαλειώδης και ανε-
                   ξιχνίαστη αγάπη του Δημιουργού για μας….Με την οδό των θλίψεων οδηγούμαστε
                   σε θεοειδή κατάσταση» .
                                          8

                      Η απειλητική για τη ζωή πανδημία, οδηγεί με ένα τρόπο “φυσιολογικό”, στη
                   μνήμη του θανάτου και στην σκληρή διαμάχη της αιωνιότητας με τη φθορά και
                   το  θάνατο.  Οδηγείται  έτσι  ο  άνθρωπος  στην  εμβάθυνση  της  αυτοσυνειδησίας
                   του.  Αναλαμβάνει  αγώνα  κατά  των  παθών.  Διδάσκεται  την  αληθινή  προσευ-
                      9
                   χή .Η μνήμη θανάτου τον συνάπτει άρρηκτα με το αιώνιο, πυροδοτώντας μέσα






                   6   Η  ανωτέρω αναφορά  στην  ανθρωπολογία  του  αγίου  Σωφρονίου  προέρχεται από  την
                   μεταπτυχιακή εργασία της αρθρογράφου Χ. Κατζουράκη, με τίτλο «Η υποστατική θεαν-
                   θρωπολογία κατά τον γέροντα Σωφρόνιο Σαχάρωφ και η σωτηριολογική της σημασία»,και
                   αποτελεί περίληψη της εργασίας, όπως αυτή έχει αναρτηθεί στη διεύθυνση:
                   http://ikee.lib.auth.gr/record/309135/?ln=el
                   7 Αρχιμ. Σωφρόνιος, Η Ζωή Του ζωή μου, εκδ. Πουρναρά, Θεσσαλονίκη 1996, σελ. 43.
                   8 Αρχιμ. Σωφρόνιος, Αγώνας Θεογνωσίας, Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου, Έσσεξ Αγγλίας
                   2004, σελ. 215.
                   9  Βλ. Αρχιμ. Σωφρόνιος, Αγώνας Θεογνωσίας, σελ. 67.

                                                            3
   1   2   3   4   5   6   7   8   9