Page 8 - katzouraki-pandimia
P. 8

ληθινόν Θεόν και όν απέστειλας Ιησούν Χριστόν” (Ιωαν. 17,3)» . Στο Πρόσωπο του
                                                                                 32
                   Ιησού-Χριστού,  συναντώνται  ο  Θεός  και  ακέραια  η  ανθρώπινη  φύση.  «Για  να
                   μπορέσουμε να εισχωρήσουμε στον κόσμο αυτής της πληρότητας του Όντος, πρέ-
                   πει να τον δεχθούμε μέσα μας με τέτοιο τρόπο, ώστε η ζωή Του να γίνει και δική
                   μας –κι αυτό με την επίκληση του Ονόματός Του σύμφωνα με τις εντολές Του» . Η
                                                                                                  33
                   προσευχή  πρέπει  να  προσφέρεται  και  να  προφέρεται  με  την  αίσθηση  «ότι βρι-
                   σκόμαστε σε θανάσιμο κίνδυνο»  απώλειας και επιστροφής στο μηδέν. Στην πρά-
                                                   34
                   ξη της προσευχής «ο νους και η καρδιά ενώνονται και ζουν μαζί την αποκάλυψη
                   που δωρήθηκε από το Θεό…Η αγάπη και η γνώση ενώνονται σε μια οντολογική έ-
                   νωση» . Τότε «το θείο Πνεύμα οδηγεί την καρδιά να ευσπλαχνιστεί όλη την κτίση
                         35
                   και τότε η προσευχή γίνεται ένα “βασίλειον ιεράτευμα” (Πέτρ. 2,9)» . Ο προσευ-
                                                                                         36
                   χόμενος  «περιπτύσσεται  το  παν,  γίνεται  παγκόσμιος» .  «Συμπάσχων μετ΄οδύνης
                                                                           37
                   και προσευχόμενος (ο μετανοών) μετά κλαυθμού υπέρ του κόσμου, δεν αποβαίνει
                   θύμα της αδιεξόδου απογνώσεως, του ανεπανορθώτου ολέθρου ,αλλά βιώνει στην
                                                                                  38
                   προσευχή «την βαθμιαία μετάβαση εκ των ατομικών μορφών της υπάρξεως εις την
                                                                      39
                   υποστατικήν μορφήν του είναι εν τώ αιωνίω Θεώ» . Όλοι αυτοί οι λόγοι οδηγούν
                   τον άγιο Σωφρόνιο στην διατύπωση ότι «δεν υπάρχει υψηλότερη και τελειότερη
                   πνευματική εργασία»  μα ούτε και «δυσχερέστερος αγώνας από αυτήν» .
                                                                                           41
                                         40
                      Κατά τον άγιο Σωφρόνιο οι σύγχρονοι άνθρωποι γίνονται ολοένα και λιγότε-
                   ρο ικανοί γι’αυτό το είδος της προσευχής. Η εντεινόμενη διανοητική δραστηριό-
                   τητα των ανθρώπων, με την σχεδόν συνεχή διέγερση του νου και της φαντασίας
                   από το πλήθος των κάθε είδους εντυπώσεων, με την ταυτόχρονη συναισθηματι-
                   κή συμμετοχή τους σε όλα τούτα, εμποδίζουν ανελέητα την αναγωγή σε εκείνη
                   την ησυχία του νου και την ηρεμία της καρδιάς, που είναι πράγματα απολύτως
                   απαραίτητα για την προσευχή . Την προσευχή ως αίσθηση του Θεού στο βάθος
                                                   42
                                                                                                43
                   της συνειδήσεως ως Εκείνον που γεμίζει με την παρουσία Του τα πάντα . Την




                   32 Αρχιμ. Σωφρόνιος, Η Ζωή Του ζωή μου, σελ. 155.
                   33 Αρχιμ. Σωφρόνιος, Η Ζωή Του ζωή μου, σελ. 156.
                   34 Αρχιμ. Σωφρόνιος, Η Ζωή Του ζωή μου, σελ. 181.
                   35 Αρχιμ. Σωφρόνιος, Αγώνας Θεογνωσίας, σελ. 184.
                   36 Αρχιμ. Σωφρόνιος, Αγώνας Θεογνωσίας, σελ. 187.
                   37 Αρχιμ. Σωφρόνιος, Αγώνας Θεογνωσίας, σελ. 196.
                   38 Αρχιμ. Σωφρόνιος, Περί προσευχής, σελ. 91.
                   39 Αρχιμ. Σωφρόνιος, Περί προσευχής, σελ. 86.
                   40 Αρχιμ. Σωφρόνιος, Αγώνας Θεογνωσίας, σελ. 135.
                   41 Αρχιμ. Σωφρόνιος, Αγώνας Θεογνωσίας, σελ. 136.
                   42  Βλ. Αρχιμ. Σωφρόνιος, Γράμματα στη Ρωσία, Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου, Έσσεξ Αγ-
                   γλίας 2009, σελ. 75.
                   43  Βλ. Αρχιμ. Σωφρόνιος, Γράμματα στη Ρωσία, σελ. 75.

                                                            7
   3   4   5   6   7   8   9   10