Page 10 - konstantinou-megvasileios
P. 10

επαγγέλματα και ως εκ τούτου στηρίζονταν στην συνδρομή της ανδρώας
                   εργασίας - αδελφότητας.


                   2.6.  Τράπεζα, άσκηση και νηστεία:


                            Υπήρχε  υποχρεωτική  τράπεζα  μετά  αναγνώσματος την  ώρα  του
                   αρίστου  (γεύματος).  Όταν  υπήρχαν  επισκέπτες  δεν  άλλαζε  το

                   διαιτολόγιο,  πλην  σε  περιπτώσεις  κουρασμένων  οδοιπόρων.  Επέτρεπε
                   επαφή  με  ετεροδόξους,  απαγόρευε,  όμως,  την  κοινή  τράπεζα  (βλ.  την
                   επιβίωση αυτή π.χ. στο Άγιον Όρος).

                            Ως  προς  το  μοναχικό  διαιτολόγιο,  έχουν  ενδιαφέρον  οι  απόψεις
                   του  σχετικά  με  τον  υπερασκητισμό,  ο  οποίος  δεν  έλκυσε  τον  Βασίλειο,
                   ιδίως  ως  δημόσια  εικόνα.  Άσκηση  για  τον  ιερό  πατέρα  ήταν  η  τέλεια

                   αναχώρηση  των  ιδίων  θελημάτων  και  όχι  η  αποχή  των  αλόγων
                   βρωμάτων.  Ανάλογα  έκρινε,  τη  νηστεία  με  γνώμονα  το  σκοπό  του
                   μοναχού . Εν τέλει στην άσκηση έθετε μέτρο την διάκριση.

                             24

                   2.7.  Μοναχική εργασία και αποδημία:

                            Η μοναχική εργασία όφειλε να γίνεται χωρίς γογγυσμό ή έπαρση.
                   Προέκρινε  ως  αρμοστά  επαγγέλματα,  όσα  δεν  απαιτούσαν  πολλά  στην

                   δημιουργία  και  την  πώληση:  υφαντική,  δερματική,  οικοδομική,
                   ξυλουργική, χαλκευτική και γεωργία. Η πώληση των προϊόντων, έπρεπε

                   να γίνεται όχι μακριά από τη μονή, πλην αναγκών, στις οποίες οι μοναχοί
                   δεν εξέρχονται μόνοι, ακολουθώντας τον Παχώμιο. Ενώ όμως κατά την
                   επιστροφή ο Παχώμιος απαγόρευε την συζήτηση για τις οποίες κοσμικές












                   24  «Ἡ γὰρ ἐγκράτεια οὐκ ἐν ἀποχῇ ἀλόγων βρωμάτων ἐστὶν, ἐν ᾗ συμβαίνει ἡ ὑπὸ τοῦ
                   Ἀποστόλου  κατηγορουμένη  ἀφειδία  σώματος,  ἀλλ'  ἐν  τελείᾳ  ἀναχωρήσει  τῶν  ἰδίων
                   θελημάτων…Νηστείας καιρὸς, οὐ τὸ θέλημα ἑκάστου, ἀλλ' ἡ χρεία τῶν εἰς θεοσέβειαν
                   ἡκόντων· καθὼς καὶ αἱ Πράξεις τῶν ἀποστόλων ἱστοροῦσι, καὶ παρὰ τοῦ ἐκλεκτοῦ Δαβὶδ
                   μανθάνομεν.  Ἐὰν  οὖν  τις  κατὰ  λόγον  τοιοῦτον  νηστεύῃ,  καὶ  τοῦ  δύνασθαι  πάντως
                   καταξιοῦται. Πιστὸς γὰρ ὁ ἐπαγγειλάμενος», Βασίλειος Καισαρείας, Κεφάλαια τῶν όρων
                   τῶν κατ' ἐπιτομὴν, PG 31, 1068D-1169Α.

                                                            9
   5   6   7   8   9   10   11   12   13