Page 4 - konstantinou-megvasileios
P. 4

2 Η ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΜΟΝΑΧΙΣΜΟ


                   2.1.  Απέναντι στις διάφορες μορφές του μοναχισμού:

                            Ο  Βασίλειος  γρήγορα  ασπάσθηκε  την  ιδέα  της  έμπρακτης
                   καλλιέργειας της προς τον Θεό αγάπης και ακολουθίας: Πίστευε πως η

                   αγάπη  αυτή  αποτελεί  σπερματικό  λόγο,  ο  οποίος  δεν  διδάσκεται.  Πλην

                   όμως καλλιεργείται, ενώολοκληρώνεται με διττή προσφορά: προς τον Θεό
                                              6
                   και προς τον πλησίοντα . Πίστευε πως ο κοινοβιακός μοναχισμός είναι ο
                   πλέον αρμοστός στην φύση του ανθρώπου. Ακολουθώντας την ελληνική
                   φιλοσοφία, δίδασκε πως η φύση του ανθρώπου δεν είναι μοναστική αλλά
                   κοινωνική.  Η  προσωπική  αυταπάρνηση  υπέρ  Χριστού,  προϋποθέτει

                   παντελή  λήθη  των  παρελθόντων.  Ασφαλώς  αυτό  επιτυγχάνεται  με  την
                   ιερά  αφιέρωση,  έξω,  όμως,  από  το  κοινοβιακό  σύστημα,  δεν  υπάρχει
                   πλησίον και άρα δεν υποστηρίζεται η σχετική αγάπη, ο έλεγχος, αλλά και

                                                                                     7
                   η  αλληλοσυμπλήρωση  δια  της  πληθούς  των  χαρισμάτων . Ο  Βασίλειος,

                   6  «Ἀδίδακτος μὲν ἡ πρὸς τὸν Θεὸν ἀγάπη. Οὔτε γὰρ φωτὶ χαίρειν, καὶ ζωῆς ἀντιποιεῖσθαι
                   παρ'  ἄλλου  μεμαθήκαμεν,  οὔτε  τὸ  ἀγαπᾷν  τοὺς  τεκόντας  ἢ  θρεψαμένους  ἕτερος
                   ἐδίδαξεν. Οὕτως οὖν, ἢ καὶ πολὺ μᾶλλον τοῦ θείου πόθου οὐκ ἔξωθέν ἐστιν ἡ μάθησις·
                   ἀλλ'  ὁμοῦ  τῇ  συστάσει  τοῦ  ζώου  τοῦ  ἀνθρώπου  φημὶ,  σπερματικός  τις  λόγος  ἡμῖν
                   ἐγκαταβέβληται οἴκοθεν ἔχων τὰς ἀφορμὰς τῆς πρὸς τὸ ἀγαπᾷν οἰκειώσεως. Ὅνπερ τὸ
                   διδασκαλεῖον  τῶν  ἐντολῶν  τοῦ  Θεοῦ  παραλαβὸν,  γεωργεῖν  μετ'  ἐπιμελείας,  καὶ
                   ἐκτρέφειν  μετ'  ἐπιστήμης,  καὶ  εἰς  τελείωσιν  ἄγειν Θεοῦ  χάριτι  πέφυκεν. Διὸ  καὶ  ἡμεῖς,
                   τὴν σπουδὴν ὑμῶν ὡς ἀναγκαίαν τῷ σκοπῷ ἀποδεξάμενοι, Θεοῦ διδόντος, καὶ ὑμῶν ἐν
                   ταῖς  προσευχαῖς  συναντιλαμβανομένων  ἡμῖν,  τὸν  ἐγκεκρυμμένον  ὑμῖν  σπινθῆρα  τοῦ
                   θείου  πόθου  κατὰ  τὴν  ἐνδεδομένην  ἡμῖν  διὰ  τοῦ  Πνεύματος  δύναμιν  διεγεῖραι
                   σπουδάσομεν. Εἰδέναι μέντοι χρὴ, ὅτι τοῦτο ἓν μὲν ἔστι τὸ κατόρθωμα· δυνάμει δὲ πάσης
                   ἐνεργητικὸν  καὶ  περιεκτικόν  ἐστιν  ἐντολῆς.  Ὁ  γὰρ  ἀγαπῶν  με,  φησὶν  ὁ  Κύριος,  τὰς
                   ἐντολὰς τὰς ἐμὰς τηρήσει· καὶ πάλιν, ὅτι Ἐν ταύταις ταῖς δυσὶν ἐντολαῖς ὅλος ὁ νόμος
                   καὶ  οἱ  προφῆται  κρέμανται»,  Βασίλειος  Καισαρείας,  Κεφάλαια  τῶν  κατά  πλάτος  ὅρων,
                   PG31, 908C-909Α.
                   7   «οὕτω  καὶ  ἐν  τῇ  μονήρει  ζωῇ  καὶ  τὸ  παρὸν  ἡμῖν  ἄχρηστον  γίνεται,  καὶ  τὸ  ἐλλεῖπον
                   ἀπαραμύθητον,  τοῦ  δημιουργοῦ  Θεοῦ  ὁρίσαντος  χρῄζειν  ἡμᾶς  ἀλλήλων,  καθὼς
                   γέγραπται,  ἵνα  καὶ  συναπτώμεθα  ἀλλήλοις.  Ἄνευ  δὲ  τούτου  καὶ  ὁ  τῆς  ἀγάπης  τοῦ
                   Χριστοῦ λόγος οὐκ ἐπιτρέπει τὸ ἴδιον σκοπεῖν ἕκαστον. Ἡ ἀγάπη γὰρ, φησὶν, οὐ ζητεῖ τὰ
                   ἑαυτῆς.  Ὁ  δὲ  ἀφιδιαστικὸς  βίος  ἕνα  σκοπὸν  ἔχει,  τὴν  οἰκείαν  ἑκάστου  τῶν  χρειῶν
                   θεραπείαν. Τοῦτο δὲ προδήλως μαχόμενόν ἐστι τῷ τῆς ἀγάπης νόμῳ, ὃν ὁ Ἀπόστολος
                   ἐπλήρου, μὴ ζητῶν τὸ ἑαυτοῦ συμφέρον, ἀλλὰ τὸ τῶν πολλῶν, ἵνα σωθῶσιν. Ἔπειτα ἐν
                   τῷ  καταχωρισμῷ  οὐδὲ  τὸ  ἐλάττωμα  ῥᾳδίως  ἕκαστος  τὸ  ἑαυτοῦ  ἐπιγνώσεται,  οὐκ  ἔχων
                   τὸν ἐλέγχοντα αὐτὸν, καὶ ἐν πραότητι καὶ εὐσπλαγχνίᾳ ἐπανορθούμενον. Ἔλεγχος μὲν
                   γὰρ καὶ παρὰ ἐχθροῦ πολλάκις ἂν γένοιτο θεραπείας ἐπιθυμίαν ἐμποιῶν τῷ εὐγνώμονι·

                                                            3
   1   2   3   4   5   6   7   8   9