Page 14 - Kouroutaki_Xristougenna
P. 14

βιώματα,  τη  συνείδηση  και  τη  ζωή  του  Ελληνικού  λαού.  Το  έργο  έχει
                   διηγηματικότητα  και  αποπνέει  αισιοδοξία  Στο  δεύτερο  έργο  του,  ο  Τέτσης
                   απεικονίζει  τους  καλικάτζαρους  και  την  αγαπημένη  τους  συνήθεια,  τον  χορό  στο
                   ταψί! Η εμπνευσμένη πέννα του αφηγητή Βελλουδίου περιγράφει τη σκηνή. Ποιός
                   θα  τον  χορέψει…;  Ο  Έλληνας  που  απεικονίζεται  με  την  παραδοσιακή  κοντή
                   φουστανέλα. Οι καλικάτζαροι τινάζουν τον δίσκο, χορεύουν τον Έλληνα στο ταψί και
                   κραυγάζουν χαρούμενοι.






















                             Είναι αξιοσημείωτη η χρήση των συμβόλων: o δίσκος, ο αστέρας-ήλιος στο
                   κέντρο  του  δίσκου  και  τα  στολίδια  γύρω-γύρω,  χρησιμοποιούνται  αλληγορικά.
                   Συμπερασματικά  λοιπόν  θα  λέγαμε  ότι  οι  Νεοέλληνες  καλλιτέχνες  μετέφεραν  με
                   ενάργεια και εκφραστικότητα, την ατμόσφαιρα των Χριστουγέννων στην εικαστική
                   τους δημιουργία. Οι ζωγράφοι που επηρεάστηκαν από την ακαδημαϊκή σχολή του
                   Μονάχου  αλλά  και  οι  εικαστικοί  της  περίφημης  γενιάς  του  1930  επιχείρησαν  να
                   διατηρήσουν  την  αυθεντικότητα  και  “ελληνικότητα”  του  έργου  τους,
                   συμπαρατάσσοντας όμως στοιχεία από τη σύγχρονη τους ευρωπαϊκή τέχνη.


                             Τα στοιχεία αυτά προσπάθησαν να τα εξελίξουν και να τα προσαρμόσουν
                   στην  ιδιοτυπία  του  προσωπικού  τους  καλλιτεχνικού  ιδιώµατος.  Οι  Νεοέλληνες
                   καλλιτέχνες που ασχολήθηκαν με τη Βυζαντινή αγιογραφία, κατάφεραν μέσα από τις
                   εικόνες  ή  τις  τοιχογραφίες  της  Γεννήσεως,  να  δώσουν  μορφή  στη  διδασκαλία  της
                   Εκκλησίας. Οι αγιογράφοι διατήρησαν, στην έκφραση τους, το μέτρο, ανάμεσα στο
                   θείο και το ανθρώπινο, αποδίδοντας με χρώματα και σχήματα την ενανθρώπιση του
                   Χριστού  ως  γεγονός  ιστορικό  αλλά  και  μυστηριακό,  συνδυάζοντας  τη  θεολογική
                   διάσταση της Γέννησης με την αισθητική χαρά που γεννιέται από την τέχνη 18. Αλλά
                   και ο ποιητικός λόγος είναι έμφορτος από αναφορές για τα Χριστούγεννα.


                             Ο  συμβολισμός  της  γιορτής  και  το  βαθύτερο  νόημα  των  Χριστουγέννων
                   εκφράζεται μ’ έναν εκπληκτικό τρόπο στο ποίημα του Τάσου Λειβαδίτη “Γέννηση”,
                   που ανήκει στη Συλλογή “Ο αδελφός Ιησούς”.

                             «Εν’ άλλο βράδυ τον άκουσα να κλαίει δίπλα.



                                                           13
   9   10   11   12   13   14   15