Page 10 - Kouroutaki_Xristougenna
P. 10

προπλασμός, τα λαμπερά γήινα χρώματα, και ο καθαρός – απέριττος φωτισμός που
                   κάνουν τη ζωγραφική αυτή να λάμπει.

                             Ενδιαφέρον  παρουσιάζει  και  το  ξυλόγλυπτο  δείγμα  της  Γέννησης  του
                   Χριστού που φιλοτέχνησε, το 1931, ο Νικόλαος Ανδραβιδιώτης, για να εκτεθεί στη
                   Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, του ιδίου έτους, όπου ο καλλιτέχνης έλαβε το χρυσό
                   μετάλλιο. Στο έργο απεικονίζονται το Θείο Βρέφος, η Παναγία, ο Ιωσήφ, οι Μάγοι, οι
                   Αγγελοι,  το  Αστρο  της  Βηθλεέμ,  ένας  μικρός  βοσκός  και  ζώα  της  φάτνης.  Για  την
                   κατασκευή του ξυλόγλυπτου χρησιμοποιήθηκε τσίρμουλο, (είδος κυπαρισσιού).

                             Ο  Ανδραβιδιώτης  επενδύει  τη  σκηνή  της  Γέννησης  με  άρτια  αισθητική
                   μορφή.  Η  παράσταση  έχει  οργανωθεί  συμβολικά,  συνθέτοντας  στοιχεία  γήινα  και
                   πνευματικά: το σπήλαιο, η φάτνη, τα ζώα συνυπάρχουν με τον πνευματικό χώρο του
                   ουρανού και των αγγέλων.

                             Η  εικόνα  παρουσιάζει  τη  σύνθεση  του  γήινου  και  του  ουράνιου,  του
                   ανθρώπινου και του θείου. Η Παναγία εικονίζεται γονατισμένη, με σταυρωμένα τα
                   χέρια,  σε  άμεση  σχέση  με  το  Τέκνο  της,  ενώ  ο  Ιωσήφ  προσεύχεται,  έχοντας
                   επίγνωση της θεότητας του βρέφους. Οι Μάγοι, οι σοφοί και διαβασμένοι, οι ανά
                   τους  αιώνες  αναζητητές  της  αλήθειας,  προσκυνούν,  ενώ  αγγελικές  δυνάμεις
                   προσφέρουν δοξολογία. Από τον ουρανό εξέρχεται μια ακτίνα που καταλήγει πάνω
                   από  το  βρέφος.  Θαυμάζουμε  την  δεξιότητα  του  δημιουργού  που  απέδωσε  σε
                   τρισδιάστατη απεικόνιση την ιερή σκηνή της Γέννησης υιοθετώντας αριστοτεχνικά
                   τις  αρχές  σχεδιασμού  και  σαφώς  τη  δεινότητα  του  στην  τεχνική  επεξεργασία  του
                   ξύλου και της μετατροπής του σε έργο τέχνης.





                   Τα Χριστούγεννα στην Καλλιτεχνική γενιά του 1930


                   Στις αρχές του 20ου αιώνα, η ελληνική τέχνη δέχεται την έντονη επιρροή του
                   μοντερνισμού ενώ παρατηρείται μια αναμόχλευση θεμάτων σχετικών με την
                   παράδοση και την ελληνικότητα. Νέοι δημιουργοί έρχονται στο προσκήνιο. Είναι η
                   περίφημη Γενιά του ’30 που αναζητεί τα χαρακτηριστικά της ελληνικότητας και τα
                   συνδυάζει με τις κατακτήσεις της ευρωπαϊκής καλλιτεχνικής πρωτοπορίας. Ο
                   Κωνσταντίνος Παρθένης είναι μια από τις πιο σημαντικές μορφές της ελληνικής
                   ζωγραφικής. Με την καλλιτεχνική του δημιουργία ολοκληρώνεται ουσιαστικά η
                   υπέρβαση των συντηρητικών ακαδημαϊκών τάσεων, δηλαδή η ρήξη με το
                   καλλιτεχνικό κατεστημένο του Μονάχου. Με τον Παρθένη, επιβάλλεται πλέον το
                   δικαίωμα του καλλιτέχνη να αναζητά τρόπους ολοκλήρωσης της προσωπικής
                   εκφραστικής του γλώσσας. Ο Παρθένης απέδωσε με μορφοπλαστική ελευθερία
                   στοιχεία βυζαντινού ιδιώματος. Το βλέπουμε καθαρά στο έργο του “Η προσκύνηση
                   των Μάγων”.


                                                            9
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15