Page 6 - Kouroutaki_Xristougenna
P. 6

Ήταν το σπίτι του Ιωάννη Παπαρρηγόπουλου, γενικού Προξένου της Ρωσίας, στην
                   Αθήνα. Η φωτογραφία περιγράφει τα Χριστούγεννα των μεγαλοαστών στην Αθήνα
                   του  Όθωνα  και  του  Ερνέστο  Τσίλερ.  Είναι  η  Αθήνα  των  πρώτων  αρχιτεκτονικών
                   σχεδίων,  των  νεοκλασικών  αρχοντικών,  η  Αθήνα  των  περίλαμπρων  χορών,  στα
                   σπίτια  των  πρέσβεων  της.  Οι  φωτογραφίες  από  την  Αθήνα  εκείνης  της  εποχής
                   αντανακλούν  τη  στροφή  της  Ελληνικής  κοινωνίας  προς  την  αστικοποίηση.  Εκτός
                   όμως από τους μεγάλους κεντρικούς δρόμους υπήρχαν και φτωχές συνοικίες στην
                   Αθήνα. Στη φωτογραφία, νεαρά αγόρια μετρούν τις “εισπράξεις” από τα κάλαντα σε
                   φτωχογειτονιές της πόλης. Επόμενος σταθμός, δύο θρησκευτικά και συμβολικά έργα
                   του Νικολάου Γύζη.

                             Εμβληματική  μορφή  του  νεότερου  ελληνισμού,  ο  Γύζης,  απεικονίζει  την
                   Παναγία Βρεφοκρατούσα με έναν ιδιαίτερα συμβολικό, πνευματικό κι εντυπωσιακό
                   τρόπο.






















                             Ο  καλλιτέχνης  ήταν  επηρεασμένος  από  τη  Σχολή  του  Μονάχου  και  την
                   ακαδημαϊκή  ζωγραφική.  Γεννημένος  το  1842  στην  Τήνο,  ένα  νησί  γνωστό  κι  ως
                   θρησκευτικό κέντρο, o Γύζης εξομολογείται σε σχέση με το θρησκευτικό χαρακτήρα
                   του έργου του:

                             «Εγώ αισθάνομαι την θρησκεία μας μόνον με αγάπην. Η Αγάπη είναι το
                   έμβλημά της».


                             Στο έργο “Η Παναγία με το Βρέφος”, (ελαιογραφία), η ζωγραφική του Γύζη
                   εστιάζει στην τονικότητα των χρωμάτων ώστε να αναπαράγει το σωστό φωτισμό της
                   σκηνής.  Η  φωτισμένη  μορφή  του  Θείου  βρέφους  παραπέμπει  συμβολικά  στη
                   σωτηρία των πιστών, ενώ η αντίθεση μεταξύ σκιάς και φωτός, αποτελεί αλληγορία
                   στη  διττή  ανθρώπινη  φύση,  στην  αέναη  μάχη  του  Καλού  με  το  Κακό.  Ακόμη  πιο
                   επιβλητικό  έργο  είναι  η  “Προσκύνηση  των  Αγγέλων”,  (ελαιογραφία),  1898,  μια
                   αυστηρή σύνθεση με τονικές εναλλαγές χρωμάτων.






                                                            5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11