Page 2 - Lemontzis_Theosofia
P. 2

Όταν  το  1875,  η  Έλενα  Πετρόβνα  Μπλαβάτσκυ  (Helena
                   Petrowna Blavatsky)  η οποία ασχολούνταν με τον αποκρυφισμό και
                                            1
                   τον  πνευματισμό ,  όντας  η  ίδια  πνευματιστική  διάμεσος  δηλαδή
                                        2

                   1 Η Έλενα Πετρόβνα Μπλαβάτσκυ γεννήθηκε στις 31 Ιουλίου 1831 στο Αικατερινοσλάβ
                   της Ουκρανίας (σημερινό Δνειπροπετρόφσκ). Γόνος αριστοκρατικής οικογένειας της
                   Ρωσίας, μετά το διαζύγιο της με το μυστικό σύμβουλο του ρωσικού κράτους Νικηφόρο
                   Μπλαβάτσκυ    ταξίδεψε  στη  Μέση  Ανατολή,  στην  Ευρώπη,  στη  Βόρεια  και  Νότια
                   Αμερική,  στην  Ινδία  και  το  Θιβέτ,  όπου  γνώρισε  θρησκείες  και  θρησκευτικά
                   συστήματα    από  τα  οποία  δανείστηκε  στοιχεία  για  να  δημιουργήσει  το  δικό  της
                   θρησκευτικό  σύστημα.    Την  17  Νοεμβρίου  1875,  η  Έλενα  Μπλαβάτσκυ,  ο
                   συνταγματάρχης  Χένρυ  Όλκοτ  και  ο  δικηγόρος  Ουΐλλιαμ  Τζατζ  ίδρυσαν  στη  Νέα
                   Υόρκη τη Θεοσοφική Εταιρεία. Η Μπλαβάτσκυ πέθανε στις  8 Μαΐου  1891, σε ηλικία
                   60  ετών.  Βλ.  Α.  Παπαδομιχελάκη,  Θεοσοφία.  Το  έργο  και  η  ιστορία  της,  Αθήνα
                   1997,σελ.13-15.  Την  Μπλαβάτσκυ  διαδέχθηκε  η    Αγγλίδα  Άννυ  Μπεζάντ  (Besant).
                   Μετά τον θάνατο της Ε.Π.Μπλαβάτσκυ, η  οργάνωση διασπάστηκε στα δύο: α) στην
                   Εταιρεία που ακολούθησε τον Χ.Σ. Όλκοτ και την Άννυ Μπεζάντ και που διατήρησε
                   τη  διεθνή  έδρα  στο  Αντυάρ,  στο  Μαντράς  της  Ινδίας,  β)  στο  άλλο  παρακλάδι  της
                   Εταιρείας που ακολούθησε τον Γ.Κ.Τζατζ, αντιπρόεδρο της Θεοσοφικής Εταιρείας και
                   Γενικό Γραμματέα του αμερικανικού της τμήματος, με διεθνή έδρα πρώτα στη Νέα
                   Υόρκη  και  αργότερα  στην  Πασαντένα  της  Καλιφόρνια.  γ)  το  1909,  μια  ομάδα  με
                   επικεφαλής  τον  Ρόμπερτ  Κρόσμπι  σχημάτισε  άλλη  μια  σημαντική  θεοσοφική
                   οργάνωση, την Ενωμένη Στοά των Θεόσοφων (United Lodge of Theosophists -ULT),
                   με έδρα το Λος Άντζελες της Καλιφόρνια. Αυτή η ομάδα επικεντρώθηκε στις γνήσιες
                   διδασκαλίες    που    παρουσίασε     η    Ε.Π.Μπλαβάτσκυ      και    ο   Γ.Κ.Τζατζ.
                   Βλ.Α.Παπαδοµιχελάκη,   Μια Σύνοψη του έργου της Ε. Π. Μπλαβάτσκυ «Η Μυστική
                   ∆οξασία, σελ.11-12.
                   2 Πνευματισμός  είναι  η  πίστη  ότι  υπάρχουν  πνεύματα  με  τα  οποία  μπορούμε  να
                   επικοινωνήσουμε κάτω από ορισμένες συνθήκες. Στις αρχαίες θρησκείες οι άνθρωποι
                   πίστευαν ότι τα πνεύματα των νεκρών μπορούν να βλάψουν ή να βοηθήσουν τους
                   ζωντανούς. Αυτός είναι ο αρχαϊκός πνευματισμός  ο οποίος συνδέθηκε με τον λεγόμενο
                   εσωτερισμό, δηλαδή την πίστη ότι στις θρησκείες υπάρχει μια εσωτερική διάσταση,
                   που είναι αντιληπτή μόνο από κάποιους μυημένους. Σε αυτήν την πτυχή των αρχαίων
                   θρησκειών  οφείλεται  η  ονομασία  “Αποκρυφισμός”  και  “Αποκρυφολογία”  η  οποία
                   χρησιμοποιείται  αντί  για  την  λέξη  “Εσωτερισμός”.  Χ  Γκότση,  π.Γ.  Μεταλληνού,  Γ.
                   Φίλια, Ορθόδοξη πίστη και λατρεία, Αθήνα 2000, σελ. 192. Κατά     την   παλαιότερη
                   αντίληψη  ο  εσωτερισμός  είναι  υπόθεση  ολίγων  εκλεκτών.  Εκτός  από  τις
                   “εσωτεριστικές” ομάδες, η λοιπή ανθρωπότητα δεν μπορεί να κατανοήσει το βαθύτερο
                   περιεχόμενο, την “εσωτερική γνώση”. Σήμερα, στο νέο ρεύμα του Αποκρυφισμού τα
                   πράγματα αλλάζουν. Η τάση αυτή επεκτείνεται και κερδίζει οπαδούς πέρα από τους
                   κλειστούς  εσωτεριστικούς  κύκλους.  Απευθύνεται  πλέον  στο  ευρύτερο  κοινό.  Βλ.π.
                   Αντωνίου    Αλεβιζόπουλου,        Αποκρυφισμός     στο    φως    της   ορθοδοξίας.
                   Νεοαποκρυφισμός, Αθήνα 1996, σελ. 204.  Αυτή  η επικοινωνία που  υποτίθεται γίνεται
                   με τους νεκρούς μέσω των μέντιουμ είναι επικοινωνία με  αόρατα πονηρά πνεύματα,
                   που  υποκρίνονται  την  φωνή  πεθαμένων  ανθρώπων  ή  σε  αρκετές  περιπτώσεις
                   πρόκειται  για  εξαπάτηση  των  αφελών  με  ταχυδακτυλουργικά  κόλπα.  Σε  αρκετές
                   περιπτώσεις     βρισκόμαστε     μπροστά     σε    περιστατικά    βαριάς     μορφής
                   δαιμονοκαταληψίας,  με  απώλεια  της  προσωπικότητας  από  τα  μέντιουμ  του
                   πνευματισμού και έντονες ψευδαισθήσεις, άσχετα αν προσπαθούν να το εμφανίσουν
                   ως  φυσική μορφή  δημιουργικής έκφρασης.Βλ.  Ιερά Μητρόπολις Σύρου,  Σύγχρονες
                   αιρέσεις  και  παραθρησκευτικές  λατρείες,  Ερμούπολη  Σύρου  2002,  σελ  73.  Αρχιμ.

                                                            1
   1   2   3   4   5   6   7