Page 20 - moglenidis_agkosmas
P. 20

πλευρά ξεκινάει πρώτα από την γυναίκα. Ένα εξίσου σημαντικό θέμα για
                   τον άγιο ήταν και αυτό της μοιχείας.
                          Οι  γυναίκες,  άλλοτε,  φορούσαν  κάλυμμα  στην  κεφαλή,  ένδειξη
                   ντροπής  και  σεμνότητας.  Ο  Κοσμάς  έλεγε:  «Όσον  μπορείτε  να  είστε
                   σκεπασμένες με την εντροπήν, να φαίνεστε ωσάν μάλαμα. Και όταν μια
                   γυναίκα  δεν  σκεπάζεται  τι  φανερώνει;  Φανερώνει  πως  δεν  είναι
                   ευχαριστημένη  με  τον  άνδρα  της,  αλλά  θέλει  άλλον  άνδρα.  Και  όταν
                   σκεπάζεται τι φανερώνει; Φανερώνει και λέγει πως ας είναι δοξασμένος ο
                   θεός  που  μου  εχάρισε  τον  άνδρα  μου  και  δεν  θέλω  να  γνωρίζω  άλλον
                           87
                   άνδρα» . Στο σημείο αυτό μας παρουσιάζει ένα κώδικα άξιο προσοχής ο
                   οποίος αφορά στην ενδυμασία της γυναίκας. Αυτός ο κώδικας ορίζει πως
                   η  γυναίκα  ντύνεται  ανάλογα  με  το  πόσο  ευχάριστα  πορεύεται  στον
                   έγγαμο βίο της.
                           Σε  περιπτώσεις  όπου  ένας  από  των  δυο  συζύγων  έχει  τις
                   παραξενιές του, ο Κοσμάς αναφέρει το παράδειγμα της μοιχαλίδας, κάτω
                   από το πρίσμα πάντα της μετάνοιας και της συγχώρεσης ανατρέχοντας
                   στα  λόγια  του  Χριστού:  «ο  αναμάρτητος,  πρώτος  τον  λίθο  βαλέτω»,
                   εξηγώντας πως για να συνάψουμε μια σχέση πρέπει πρώτα να ξεκινούμε
                   από  τον  εαυτό  μας.  Οι  ψυχολόγοι  θα  μας  επισημάνουν  πως  το
                   σημαντικότερο κριτήριο για να συνάψει ο οποιοσδήποτε σχέση με κύριο
                   σκοπό  τον  γάμο  και  την  οικογένεια  είναι  πρώτα  να  πραγματοποιήσει
                   εύκολα  φιλικές  σχέσεις .  Διότι,  αν  δεν  μπορεί  κάποιος  να  έχει  φίλους,
                                              88
                   πως θα καταφέρει να συνδεθεί με αυτό που ξεπερνά την φιλία; Αυτές οι
                   σχέσεις,  ενυπάρχουν  ως  Μυστήριο  και  έτσι  βιώνονται.  Το  μυστήριο
                   κατανοείται  καλύτερα  όταν,  ενδυθούμε  τις  δυο  σημαντικές  συνιστώσες
                   που είναι η ενσυναίσθηση και η αυτεπίγνωση. Δηλαδή,  από τη μια μεριά
                   πάντοτε να θυμόμαστε τις καλοσύνες του άλλου και από την άλλη μεριά
                   να συλλογιζόμαστε τα προσωπικά μας ελαττώματα .
                                                                             89
                          Η  επόμενη  πτυχή  διαπροσωπικών  σχέσεων  αφορά  την  σχέση
                   μεταξύ  των  γονέων  και  των  παιδιών  τους,  την  οποία  ο  Πατροκοσμάς
                   θεωρεί ως μίμηση της επικοινωνίας των γονέων. Εδώ εισέρχεται το θέμα
                   της  ανατροφής  των  παιδιών.  Εάν  αποφασίσουν  οι γονείς ότι  θέλουν  να
                   μεγαλώσουν τα παιδιά τους κοντά στον Χριστό τότε έχουν μπροστά τους



                   87
                      Αρχιμ.  Ειρηναίου  Χατζηεφραιμίδη,  «Ο  ραγιάς,  όπως  τον  «πόνεσε»  ο  πατρο-Κοσμάς»,  Πρακτικά
                   Ημερίδας με θέμα: ο λαϊκός αναγεννητής Κοσμάς ο Αιτωλός», έκδ. Πανεπιστήμιο δυτικής Μακεδονίας,
                   Παιδαγωγικό τμήμα δημοτικής εκπαίδευσης Φλώρινας, Φλώρινα 2010, σ. 90.
                   88  Π. Γεωργίου Δορμπαράκη (πρωτ.), Σχέση και Σχέσεις, έκδ. Αρχονταρίκη, Α΄ Έκδοση, Αθήνα 2008,
                   σ. 15.
                   89  Χρ. Βασιλοπούλου, Παιδαγωγικά Μελετήματα, έκδ. Βάνιας, Θεσσαλονίκη 2006, σ. 214.


                                                                                                    19
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24