Page 15 - oikonomou-ApPavlos
P. 15

6.   Κατηγορίες κατά του  Παύλου

                       17.  οἱ  τὴν  οἰκουμένην  ἀναστατώσαντες  οὗτοι  καὶ  ἐνθάδε  πάρεισιν, οὓς

               ὑποδέδεκται  Ἰάσων·  καὶ  οὗτοι  πάντες  ἀπέναντι  τῶν  δογμάτων  Καίσαρος
               πράσσουσι, βασιλέα ἕτερον λέγοντες εἶναι, Ἰησοῦν.

                       Στους δύο στίχους 6β-7 διατυπώνονται τρεις συγκεκριμένες κατηγορίες
               εναντίον του Παύλου και των συνεργατών του ενώπιον των πολιταρχών της

               πόλεως·  α)  Είχαν  αναστατώσει  την  οικουμένη  και  τώρα  την  πόλη  της
               Θεσσαλονίκης,  β)  παραβαίνουν  τους  νόμους  του  αυτοκράτορα  και  γ)
               ισχυρίζονται ότι ο πραγματικός βασιλιάς είναι άλλος, ο Ιησούς.
                       Όπως  φαίνεται  από  τις  τρεις  παραπάνω  περιπτώσεις  στις  οποίες
               εκφράστηκαν  κατηγορίες  εναντίον  του  Παύλου,  η  σημαντικότερη  είναι
               εκείνη  της  Θεσσαλονίκης.  εδώ  δεν  κατηγορείται  μόνον  ότι  προκαλούσε

               ταραχές  ή  εισήγαγε  ανεπίτρεπτα  έθιμα,  όπως  στην  περίπτωση  των
               Φιλίππων,  ούτε  ακόμη  ότι    ήταν  απλά  πρωτοστάτης  της  αιρέσεως  των
               Ναζωραίων  ή  υποκινούσε  σε  στάση  τους  Ιουδαίους  και  προσπάθησε  να
               βεβηλώσει το ιερό, όπως στην περίπτωση της Καισάρειας. Στη Θεσσαλονίκη

               εκτός από την κατηγορία για αναστάτωση της οικουμένης, κατηγορείται ότι
               παραβαίνει  τους  νόμους  του  αυτοκράτορα  και  κυρίως  υποστηρίζει  πως
               πραγματικός βασιλιάς είναι ο Ιησούς και όχι ο Καίσαρας.
                       Ο όρος «οἰκουμένη» στην Κ.Δ. έχει διάφορες σημασίες· α) η οικουμένη
               γη,  σημαίνει  την κατοικημένη  χώρα ή την κατοικημένη  γη, β)  η οικουμένη
               σημαίνει  τον  ελληνικό  κόσμο  σ’  αντίθεση  με  τους  βαρβάρους  και  γ)  η

               οικουμένη  κατά  τη  ρωμαϊκή  περίοδο  σημαίνει  τη  ρωμαϊκή  αυτοκρατορία.
               Αυτή την έννοια προσέδιδε στον όρο ο κάθε πολίτης της εποχής εκείνης. Έτσι
               και  στην  περίπτωση  του  στίχου  6,  ο  όρος  οικουμένη  σημαίνει  τη  ρωμαϊκή
               αυτοκρατορία.

                       Οι  κατήγοροι  στη  Θεσσαλονίκη  εξέφραζαν  μια  πνευματική
               πραγματικότητα,  αλλά  παραποιούσαν  τα  γεγονότα  δίνοντας  μια
               παραπλανητική  εικόνα  της  δράσεως  των  αποστόλων.  Κατηγορούσαν  τον
               Παύλο  ως  ταραχοποιό  που  προσπαθούσε  να  διασαλεύσει  την  κοινωνική
               γαλήνη και την περίφημη ρωμαϊκή ειρήνη (Pax Romana). Μετέβαλλε τα «ἔθη»
               των  κατοίκων  της  ρωμαϊκής  αυτοκρατορίας  με  την  εισαγωγή  καινούργιας

               θρησκείας που ανέτρεπε τη λατρεία των ειδώλων, ακόμη και τη λατρεία του
               αυτοκράτορα.
                                                               15 | Ο Απόστολος Παύλος και η Θεσσαλονίκη
   10   11   12   13   14   15   16   17