Page 13 - panagopoulos-kanones
P. 13

15
                   μονοθελητισμό . Ο εξωσθής πατριάρχης Κύρος είχε χειροτονήσει τον
                   Ανδρέα Κρήτης, ενώ ο Κυζίκου Γερμανός ήταν φίλος του Ανδρέα ήδη
                   από τα Ιεροσόλυμα και οι δύο ήταν ρήτορες και ποιητές. Φαίνεται ότι
                   ήταν πολιτικό το παιχνίδι και η όλη ιστορία, γιατί αφού όταν έπαυσε
                   να  βρίσκεται  στο  θρόνο  ο  Αρμένιος  Βαρδάνης  Φιλιππικός,  ο
                   πατριάρχης  Ιωάννης  προσπάθησε  να  ανασυντάξη  και  περισώσει  τα
                   λίγα  ήδη  διασωζόμενα  στοιχεία  και  πρακτικά  της  ΣΤ’  Οικουμενικής
                   Συνόδου.  Αυτά  τα  έστειλε  σε  όσους  αρνούντο  την  καταδίκη  του
                   Μονοθελητισμού.  Ο  Ανδρέας  απάντησε  με  στίχους  ιαμβικούς,
                   παραδεχόμενος  την  διπλή  φύση  και  διπλή  θέληση  του  Θεανθρώπου
                   Κυρίου  Ιησού  Χριστού.  Επίσης  αναγνώρισε  το  δόγμα  αυτό  και  ο
                   Γερμανός  Κυζίκου  που  κατόπιν  έγινε  πατριάρχης  και  υπερασπιστής
                   της  τιμής  των  αγίων  εικόνων.  Πολλά  χρόνια  αργότερα  ο  Θεοφάνης
                   (+845) συντάσει Κανόνα στην μνήμη του αγίου Ανδρέου Κρήτης .
                                                                                          16
                          Ο  άγιος  Ανδρέας  μετά  την  ενηλικίωσή  του  περί  το  (660-675)
                   κατέφυγε  στην  μονή  του  αγίου  Σάββα  των  Ιεροσολύμων  όπου  έλαβε
                   την θύραθεν παιδεία την γραμματική και την θύραθεν φιλοσοφία και
                   την εκκλησιαστική βυζαντινή μουσική και λειτουργική πράξη και ζωή
                   μέχρι  το  685.  Γνώριζε  την  αραβική  γλώσσα  και  την  σχετική  παιδεία
                   τους,  όπως  αρκετοί  πατέρες  της  αυτης  μονής  μέψχρι  σήμερα  όπως
                   προσωπικά διαπίστωσε ο γράφων στην προ διετίας εκεί επίσκεψή μου.
                          Πολύ  νωρίτερα  από  τον  Ανδρέα  το  ίδιο  από  την  Βηρυττό  νέος
                   είχε  φτάσει  στην  Κων/πολη  και  ο  Ρωμανός  ο  Μελωδός,  που  μάλλον
                   εγκαταβίωσαν  στο  γνωστό  μοναστήρι  της  Θεοτόκου  των  Βλαχερνών,
                   όπου  και  οι  δύο  το  ίδιο  αφωσιώθηκαν  στην  Παναγία  Θεοτόκο.  Στην
                   Πόλη  ο  Ανδρέας  διακρίθηκε  ως  ρήτωρ  και  ως  διοικητικός  υπεύθυνος






                   15  Διασώζει την πληροφορία ο Θεοφάνης ο Ομολογητής (+817).
                   16  Βλ. Εορτολόγιο Μηναίο 4 Ιουλίου, Κανόνας (ωδή Στ’), όπου τιμάται ο Ανδρέας ως υπέρμαχος
                   των αληθινών δογμάτων «Ως θείος ιεράρχης ποιμαντικώς προπολεμών, του ποιμνίου τους θήρας
                   απήλασας και των σεπτών εικόνων ετράνωσας…».

















                                                         12
   8   9   10   11   12   13   14   15