Page 16 - Ορθοδοξία και Ανθρώπινα Δικαιώματα
P. 16

ΑΝΑΛΕΚΤΑ  Τεύχος 26 /  Ορθοδοξία και Ανθρώπινα Δικαιώματα / 29 Οκτωβρίου 2014                                            www.pemptousia.















































            Τα κάθε είδους και μορφής δικαιώματα υφίστανται μόνον και εφόσον θεσπίζονται από την κατεστημένη πο-
           λιτική εξουσία, αρθρώνονται και αποτελούν μέρος της δομής της και προστατεύονται από αυτήν.



         Πέραν τούτου κάθε κοινωνία μπορεί να επικαλείται     1.8     Η νεωτερική ηθική ως προϋπόθεση
         τις δικές της αρχές, οι οποίες προκύπτουν από την            των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
         ηθική και την ιδεολογία της κυρίαρχης σε αυτήν θρη-
         σκείας ή φιλοσοφίας, και να ενστερνίζεται τα ανθρώ-  Σύμφωνα με τον Richard Rorty  ως κοινωνική πρό-
                                                                                             86
         πινα δικαιώματα θεωρώντας τα αναπόσπαστο στοι-       οδος ορίζεται η ικανότητα των ανθρώπων να θεωρούν
         χείο της δικής της ανθρωπολογίας και της κουλτούρας   όλο και περισσότερες διαφορές μεταξύ τους, ως ηθικά
         της εν γένει.                                        ασήμαντες.  Υπ’ αυτή την έννοια τα ανθρώπινα δι-
                                                                         87
                                                              καιώματα, επειδή ακριβώς αποσκοπούν στην κατάρ-
         Τα ανθρώπινα δικαιώματα ούτε έχουν, ούτε πρέπει να   γηση των ανισοτήτων μεταξύ των ανθρώπων, αποτε-
         έχουν ως σκοπό να υποκαταστήσουν την κοινωνική ή     λούν στοιχείο ηθικής προόδου. Η διάδοσή τους και η
         θρησκευτική ηθική οποιασδήποτε ανθρώπινης κοινω-     παγκόσμια προβολή τους, επομένως, αποτελεί ηθική
         νίας.  Μπορούν  απλά  να  αποτελούν  κοινά  αποδεκτά   πρόοδο για την ανθρωπότητα. Σκοπός των ανθρωπί-
         εργαλεία για την περιφρούρηση  της ελευθερίας, της   νων δικαιωμάτων είναι ο περιορισμός της αυθαιρεσίας
         ισότητας και της αξιοπρέπειας των ανθρώπων. Η πο-    του κράτους και η συμμόρφωσή του με αυτά. Υπάρχει,
         λιτισμική ιδιαιτερότητα και η παραδοσιακή ταυτότητα   βέβαια, τεράστιο χάσμα ανάμεσα στις διακηρύξεις και
         ατόμων και λαών δεν μπορεί να απειλείται από τον     τις πρακτικές των κρατών, τα οποία αναλαμβάνουν
         οικουμενικό προσανατολισμό των δικαιωμάτων του       να συμμορφώνονται με τα ανθρώπινα δικαιώματα,
         ανθρώπου.                                            αλλά και να τα προασπίζουν ακόμα και με εξωτερικές
                                                              επεμβάσεις. Παρόλα αυτά, η διάδοση των ανθρωπίνων
         Τα ανθρώπινα δικαιώματα αποβλέπουν στην «ίση         δικαιωμάτων αποτελεί ηθική πρόοδο από τη στιγμή,
         ελευθερία», η οποία «είναι ίσως η μόνη βάση, πάνω    που γίνεται συνείδηση όλο και περισσότερων ανθρώ-
         στην οποία όλοι οι άνθρωποι, όλες οι ομάδες και οι   πων από διαφορετικές κουλτούρες και κοινωνίες. Από
         λαοί μπορούν να αναπτύσσουν χωρίς εξωτερικούς εξα-   πολλούς γίνεται προσπάθεια να παρουσιαστούν τα αν-
         ναγκασμούς και αλλοτριωτικές παρεμβάσεις την ιδιαι-  θρώπινα δικαιώματα, ως ιερά και αξιοσέβαστα η δε
         τερότητά τους και την πολιτισμική τους ταυτότητα» .  προσβολή τους, ως ιεροσυλία. Μια τέτοια οπτική μας
                                                         85
                                                              απομακρύνει από την πραγματική φύση των ανθρωπί-


         Σελίδα 16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21