Page 14 - Ορθοδοξία και Ανθρώπινα Δικαιώματα
P. 14

ΑΝΑΛΕΚΤΑ  Τεύχος 26 /  Ορθοδοξία και Ανθρώπινα Δικαιώματα / 29 Οκτωβρίου 2014                                            www.pemptousia.















































            Η Διακήρυξη του 1948 προσπάθησε να παρακάμψει κυρίως τις ιδεολογικές, πολιτικές και θρησκευτικές δι-
           αφορές και να δημιουργήσει μια κοινά αποδεκτή βάση πάνω στην οποία θα μπορούσαν να στηριχθούν κοινά
           αποδεκτά ανθρώπινα δικαιώματα.



         ψαν τον 20ο αιώνα ωρίμασαν τις συνθήκες και κατέ-    Η ανθρωπολογία, όπως αναφέρθηκε, αποτελεί αντικεί-
         δειξαν περισσότερο από κάθε άλλη φορά την ανάγκη     μενο μιας  πλειάδας επιστημών, οι οποίες  αναζητούν
         δημιουργίας ενός παγκόσμιου οργανισμού για την ει-   διαρκώς μια προσέγγιση της ανθρώπινης ύπαρξης, η
         ρήνη και την προστασία των ανθρώπων από ανάλογα      οποία αποδεικνύεται ιδιαίτερα πολύπλοκη. Αυτό έχει
         φαινόμενα στο μέλλον. Η ίδρυση του ΟΗΕ το 1945 και   σαν συνέπεια την ανάπτυξη θεωριών περί του ανθρώ-
         η δημιουργία της Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαι-  που από όλες τις επιστήμες και από την οπτική γω-
         ωμάτων του Ανθρώπου το 1948, αποτέλεσαν τις πρώ-     νία από την οποία κάθε μια θεωρεί το αντικείμενο της
         τες άμεσες απαντήσεις, για να ακολουθήσουν μια σει-  έρευνάς της. Η ανθρώπινη επιστημονική γνώση, παρά
         ρά προσπαθειών για τη βελτίωση των συνθηκών ζωής     την τεράστια πρόοδό της κατά τους τελευταίους αιώ-
         των ανθρώπων σε ολόκληρο τον πλανήτη.                νες, αναγνωρίζει ότι αδυνατεί να διατυπώσει μια ενι-
                                                              αία και πλήρη ανθρωπολογία. Η αδυναμία αυτή βέ-
         1.7    Η Ανθρωπολογία της Διακήρυξης των             βαια δεν αφορά αυτό καθ’ εαυτό το βιολογικό ορισμό
                Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (1948)               της ανθρώπινης ύπαρξης, αλλά το τελικό αποτέλεσμα
                                                              άνθρωπος, το οποίο διαφέρει από τα ανώτερα θηλα-
         Ο ορισμός της έννοιας άνθρωπος, αποτελεί αντικεί-    στικά χάρη στον ανθρώπινο εγκέφαλο.
         μενο μιας σειράς επιστημών, αλλά και της θρησκείας
         και της ηθικής, οι οποίες διατυπώνουν τη δική τους   Η Οικουμενική Διακήρυξη του 1948 δεν περιέχει κά-
         ανθρωπολογία επί της οποίας θεμελιώνουν το σκοπό     ποιον ορισμό του ανθρώπου ή του δικαιώματος. Οι
         της ύπαρξης του ανθρώπου και τις αρχές τις οποίες    συντάκτες της Οικουμενικής Διακήρυξης, προφανώς,
         είναι δέον να ακολουθεί κατά τη διάρκεια της ζωής    θεωρούν εαυτούς αναρμόδιους για το έργο αυτό.
         του. Για τον άνθρωπο, τη φύση, την προέλευση και
         το σκοπό του, υπεύθυνη είναι κάθε κοινωνία, η οποία   Η Διακήρυξη του 1948 προσπάθησε να παρακάμψει
         μέσω της θρησκείας, της φιλοσοφίας και της επιστή-   κυρίως τις ιδεολογικές, πολιτικές και θρησκευτικές δι-
         μης που διαθέτει, δύναται να αποφασίσει την εννοι-   αφορές και να δημιουργήσει μια κοινά αποδεκτή βάση
         ολόγησή του.                                         πάνω στην οποία θα μπορούσαν να στηριχθούν κοινά


         Σελίδα 14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19