Page 10 - Ορθοδοξία και Ανθρώπινα Δικαιώματα
P. 10

ΑΝΑΛΕΚΤΑ  Τεύχος 26 /  Ορθοδοξία και Ανθρώπινα Δικαιώματα / 29 Οκτωβρίου 2014                                            www.pemptousia.















































            Για κάποιους στοχαστές, η χριστιανική διδασκαλία είναι τόσο σημαντική ώστε «όλες οι επαναστάσεις του
           νεώτερου κόσμου έχουν τις καταβολές τους στο χριστιανισμό, ακόμα κι αν ως προς το δόγμα τους ήταν άθεες»



         στην ισχύ της κεντρικής εξουσίας, αλλά ως οργανικό   1.5.2  Τα ανθρώπινα δικαιώματα στον
         αποτέλεσμα της μετοχής του πολίτη στο κοινό άθλη-            χριστιανισμό
         μα της κοινωνίας των σχέσεων. Η λογική αρμονία και
         κοσμιότητα των σχέσεων κοινωνίας δεν απέβλεπε κα-    Για την ανάπτυξη της ιδέας των ανθρωπίνων δικαι-
         ταρχήν στη χρησιμοθηρία της εξασφάλισης ατομικών     ωμάτων χρειάζεται το γόνιμο πλαίσιο ενός συστήμα-
         συμφερόντων αλλά καταρχήν στην πραγμάτωση του        τος αξιών στο οποίο η ανθρώπινη αξιοπρέπεια και η
         ‘κατ’ αλήθειαν βίου’. Η πολιτική ήταν ένα οντολογικό   εν γένει αξία του ανθρώπου ως προσωπικότητας  θα
         ζητούμενο, όχι ένα χρηστικό μέσο».                   βρίσκονται στο κέντρο. Η χριστιανική διδασκαλία δια-
                                                              θέτει τις ανθρωπολογικές προϋποθέσεις των ανθρωπί-
         Όσον αφορά τη μίμηση της φύσης και της άνισης «φυ-   νων δικαιωμάτων, με το κήρυγμα της ισότητας από τον
         σικής» τάξης, επακόλουθο της οποίας είναι η αποδο-   Απόστολο Παύλο (Γαλ. 3:28), την κοινή καταγωγή των
         χή της δουλείας και της ανισότητας, ο Χ. Γιανναράς   ανθρώπων από το Θεό και τον κοινό σκοπό τους, που
         αναφέρεται στη «δυναμική μίμηση του κοσμικού προ-    είναι η σωτηρία όλων. 49
         τύπου, της συμπαντικής λογικής αρμονίας και τάξης»
         αποδίδοντας στον όρο «φύση» την ευρύτητα που έχει    Για κάποιους στοχαστές η χριστιανική διδασκαλία εί-
         στον φιλοσοφικό στοχασμό της αρχαιοελληνικής σκέ-    ναι τόσο σημαντική ώστε «όλες οι επαναστάσεις του
         ψης.  «Γι’ αυτό και πρώτιστος στόχος της πολιτικής   νεώτερου κόσμου έχουν τις καταβολές τους στο χρι-
         ήταν να ‘αληθεύει’ ο βίος: να αποτελεί η πόλη-πολιτεία   στιανισμό, ακόμα κι αν ως προς το δόγμα τους ήταν
         δυναμική μίμηση του κοσμικού προτύπου, της συμπα-    άθεες» . Στον Απόστολο Παύλο βρίσκουμε επίσης τη
                                                                     50
         ντικής λογικής αρμονίας και τάξης, που είναι ο τρόπος   βασική αρχή του Δικαίου σύμφωνα με την οποία όπου
         της ‘όντως υπάρξεως’, τρόπος της άχρονης πληρότητας   δεν υπάρχει νόμος δεν υπάρχει παράβαση (Ρωμ. 3:20,
         του είναι. Και τότε η διαχείριση της όποιας κεντρικής   4:15, 5:13), η οποία θα αποτελέσει στο μέλλον βασικό
         εξουσίας δεν έχει το χαρακτήρα της άσκησης προνο-    ανθρώπινο δικαίωμα , όπως επίσης και αναφορά στο
                                                                                 51
         μιακού δικαιώματος, αλλά της ιδιάζουσας συμβολής,    «φυσικό νόμο που είναι χαραγμένος στις καρδιές των
         εγγύησης και λειτουργικής προϋπόθεσης για την ‘κατά   ανθρώπων» . Σύμφωνα με το Στάθη Μπάλια, η ιδέα
                                                                         52
         λόγον’ κοινωνία των σχέσεων». 48                     του θεϊκού φυσικού  δικαίου, που  καλλιεργήθηκε  τον


         Σελίδα 10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15