Page 8 - Απεργία πείνας: Έκφραση ελευθερίας ή υποδούλωσης;
P. 8

ΑΝΑΛΕΚΤΑ Τεύχος 35 /  Απεργία πείνας: Ελευθερία ή υποδούλωση / 7 Νοεμβρίου 2015                                                                 www.pemptousia.gr



         οποίο λαμβάνει και το πρότυπο ύπαρξης και ζωής          Στην παρούσα μελέτη γίνεται μια προσπάθεια
         του, την αγάπη. Ο Θεός αγάπη εστί (Α΄ Ιω. 4,16).      προσέγγισης του φαινομένου της εκούσιας άρνησης
                                                               λήψης  τροφής  μέσα  από  τη  θεώρηση  των  κοινωνι-
            Η αποκάλυψη του Θεού στην ιστορία επιτρέπει        κών Επιστημών σε συνδυασμό με τη χριστιανική δι-
         στον άνθρωπο να ανακαλύψει την αλήθεια μέσα           δασκαλία  αναφορικά  με  τον  εκκλησιαστικό  θεσμό
         από τον εαυτό του, να ανακαλέσει την αλήθεια της      της, τη νηστεία. Επίσης επιχειρείται η σύνδεση της
         φύσεώς του και να δείξει τη σωστή σχέση του με        απεργίας πείνας με την αναγνώρισης της σημασίας
         τον κόσμο. Ο Χριστός, ως αληθινός Θεός και άν-        των ανθρωπίνων δικαιωμάτων  και  της θέσης που
         θρωπος, κατά την ορθόδοξη διδασκαλία, θεμελιώνει      κατέχουν στην ανθρώπινη ιστορία. Παρουσιάζεται
         μια νέα ηθική, την ηθική του αληθινού ανθρώπου.       η ιστορική αναδρομή της στον σύγχρονο κόσμο με
         Η Θεία Ευχαριστία, το μυστήριο της κοινωνίας των      ενδεικτικές αναφορές σε απεργιακές κινητοποιήσεις
         πιστών με το Θεό, αλλά και μεταξύ τους, ως Εκκλη-     πείνας σε παγκόσμιο επίπεδο. Διερευνούνται τα
         σία, αποκαθιστά την «αμαυρωμένη εικόνα»[10] του       κριτήρια με  τα οποία  η Θεολογία  κρίνει  την προ-
         ανθρώπου, ενώ παράλληλα προβάλλει την αγάπη           σπάθεια του ανθρώπου να  συνδέει τη  ζωή του με
         ως τη μοναδική δυνατότητα που εκφράζει αυτή την       την  τροφή  του  και  τέλος  αποτιμάται  θεολογικά  η
         πραγματικότητα και αποτελεί το μοναδικό κανόνα        απεργία πείνας ως πολιτική πράξη βελτίωσης της
         του αυθεντικού ήθους. Ο πιστός, επειδή υπάρχει και    ζωής του ανθρώπου μέσα από την ορθόδοξη προο-
         ζει «εν Χριστώ» λαμβάνει ευχαριστιακή υπόσταση        πτική άνθρωπος – πρόσωπο. Τα συμπεράσματα που
         και το ήθος του γίνεται ευχαριστιακό.                 προκύπτουν βασίζονται σε ερμηνευτικές προσεγγί-
                                                               σεις αγιογραφικών κειμένων σε συνδυασμό με τη
            Για την Ορθοδοξία, το ανθρώπινο ήθος παύει να      μελέτη και παράθεση διαδικτυακών πηγών, καθώς
         είναι ευχαριστιακό και εκκοσμικεύεται, όταν ο άν-     και τη συμβολή της σχετικής αναγραφόμενης βιβλι-
         θρωπος αλλοτριώνεται, απολυτοποιεί το εγώ του,        ογραφίας, που βρίσκεται  στο τέλος της παρούσης
         αρνείται τη συλλογικότητα και δε σέβεται την ετε-     μελέτης.
         ρότητα του προσώπου. Τότε το ήθος ερμηνεύεται
         ατομοκεντρικά, βασίζεται σε ηθικισμούς και τυπο-        Σημειώσεις
         λογίες. Ένα τέτοιο ήθος, όμως, δεν μπορεί να νοη-
         ματοδοτήσει τις πτυχές του ανθρώπινου βίου στα          [1]Βλ. Β. Τ. ΓΙΟΥΛΤΣΗ, Εισαγωγή στη Γενική
         πλαίσια της πολυπολιτισμικής κοινωνίας, γιατί με      Κοινωνιολογία. Θεσσαλονίκη 1987, σελ. 23.
         εσωστρέφειες, στείρες αντιπαλότητες με το διαφο-
         ρετικό, άρνηση της παγκοσμιότητας και της αντι-         [2]Βλ. Γ. Κ. ΒΛΑΧΟΥ, Κοινωνιολογία των δικαι-
         κειμενικότητας της αλήθειας, δεν μπορεί να έχει       ωμάτων του ανθρώπου. Αθήνα 1979, σελ 152.
         προτάσεις ζωής και πολιτισμού, να δίνει αξία και
         περιεχόμενο στη ζωή του ανθρώπου της κάθε εποχής        [3]Βλ. ΧΡ. ΓΙΑΝΝΑΡΑ, Η απανθρωπία του δι-
         και να είναι σε θέση να μεταμορφώνει την εγκλωβι-     καιώματος. Αθήνα 1998, σελ. 28.
         σμένη στη φθορά και το θάνατο ανθρώπινη ύπαρξη
         σε κοινωνία ελευθερίας και αγάπης.                      [4]Πρβλ. στο ίδιο, σελ. 34.

            Συχνά τίθενται προβληματισμοί αναφορικά με           [5]Bλ. Ν. ΚΟΚΟΣΑΛΑΚΗ, «Ορθοδοξία και Οι-
         τον σκοπό της ύπαρξης του ανθρώπου, την έννοια        κονομία» στο π. Α. Αυγουστίδη κ.α., Η Ορθοδοξία
         της αξιοπρέπειας και ελευθερίας του, την αποδοχή      απέναντι σε θέματα της Εποχής μας, Πάτρα: Ελλη-
         της διαφορετικότητάς του, τις αιτίες που οδηγούν σε   νικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο Σχολή Ανθρωπιστικών
         αποφάσεις αυτοκαταστροφής και άρνησης της κοινω-      Σπουδών 2002, σσ. 246-247.
         νικά οριοθετημένης ζωής του. Η εκούσια αποχή από
         την  τροφή,  θεωρητικά,  τουλάχιστον,  αποτελεί  ένα    [6]Βλ. Γ. Κ. ΒΛΑΧΟΥ, ό. π., σελ. 83.
         από τα ατομικά δικαιώματα που πηγάζουν από την
         ελευθερία της ύπαρξής του. Όταν, όμως, έρχεται σε       [7]Πρβλ. ΑΝ. ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΤΟΥ, Παγκοσμιότητα
         αντίθεση με την κοινωνικά αποδεκτή έννοια της ζωής    και Ορθοδοξία. Αθήνα 2000, σελ.72.
         και του θανάτου, δε θεωρείται ανθρώπινο δικαίωμα,
         αλλά πράξη παραβατική, που παρεκκλίνει από τον          [8]Πρβλ. στο ίδιο, σελ.75.
         κανόνα, γιατί προκαλεί ανησυχία στις κοινωνικές δο-
         μές, αφού θεωρείται απειλή της κοινωνικής συνοχής       [9]Πρβλ. Γ. ΜΑΝΤΖΑΡΙΔΗ, Ορθόδοξη Θεολογία
         και υπονόμευση της νομιμότητας και της τάξης. Όταν,   και κοινωνική Ζωή. Θεσσαλονίκη 1989, σελ. 60.
         όμως, ο άνθρωπος αποφασίζει να πεινάσει εκούσια, η
         πράξη του αυτή έχει τελεολογικό χαρακτήρα. Η πείνα      [10]Πρβλ. Γ. ΜΑΝΤΖΑΡΙΔΗ, Χριστιανική Ηθική.
         δε λειτουργεί για τον εαυτό της, αλλά για μια ελ-     Θεσσαλονίκη 1991, σελ. 34.
         πίδα[11], ελπίδα εσχατολογική για τον Χριστιανισμό
         και ελπίδα αποκατάστασης της κοινωνικής δικαιοσύ-       [11]Πρβλ. ΑΠ. Β. ΝΙΚΟΛΑΪΔΗ, Μεταθρησκευτική
         νης, για τις κοινωνικές Επιστήμες.                    ανθρωπολογία. Αθήνα 2003, σελ. 161


         Σελίδα 8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13