Page 13 - Περί Ιερωσύνης
P. 13

www.pemptousia.gr                                                                                                    Τεύχος 36 /  Ιερωσύνη / 18 Ιανουαρίου 2016  ΑΝΑΛΕΚΤΑ




                 Το Μυστήριο της Ιερωσύνης




                 Η ιερωσύνη είναι μυστήριο, είναι αποστολή, είναι υπερφυσική διακονία, ουράνιο
                 λειτούργημα, φορέας της αποκαλύψεως και μέσο συμβιβασμού του πεπερασμένου και
                 πεπτωκότος γήινου κόσμου με το Θεό. Έχοντας ανθρώπους ως φορείς της και τους
                 ανθρώπους διακονούσα, έχει εν τούτοις ουράνια την καταγωγή.


                 Γέροντας Ιωσήφ Βατοπαιδινός († 2009)




             ιερωσύνη ενεργεί εδώ στη γη, η όψη της φαίνεται   Το στοιχείο αυτό της ιερωσύνης, σαν προσφοράς λα-
         Η γήινη  και  ταπεινή,  τα  αποτελέσματά  της  όμως   τρείας προς τον Θεό, το συναντούμε στους απογόνους
         διαβαίνουν στους ουρανούς. Είναι μάλλον αγγελική      του Σηθ και ιδίως στον Ενώς και στους μετά από
         και θα ταίριαζε περισσότερο στους αγγέλους, αλλά      αυτόν συνεχιστές της θεοσέβειας, Καϊνάν, Μαλελεήλ
         το ασύλληπτο σχέδιο του Θεού προώρισε και αυτήν       και Ιάρεδ και προ παντός στον Ενώχ, ο οποίος ευα-
         να διακονείται από ανθρώπους. Μ’ ένα λόγο η ιε-       ρέστησε στον Θεό και «είχε εξαφανιστεί, διότι τον με-
         ρωσύνη είναι η διακονία της Χάριτος με την οποία ο    τέθεσε στους ουρανούς»(Γεν. ε’ 24). Για την προφη-
         Δημιουργός  Θεός, με τις άκτιστες ενέργειές του, με-  τική ιδιότητα που σήμαινε και την ιερατική ιδιότητα
         ταδίδεται και μετέχεται από τα δημιουργήματά Του.     του δίκαιου Ενώχ, αναφέρει όπως είναι γνωστό και ο
         Σαν τέτοια, λοιπόν, η ιερωσύνη δεν συγκαταλέγεται     Απόστολος Ιούδας στην επιστολή του (Ιούδα 14-15).
         στα επαγγέλματα, που εφεύρε ο άνθρωπος. Μόνον
         με αυτήν έχει προορισθεί από το Θεό να πραγματο-      Στη συνέχεια βλέπουμε την ιερωσύνη στον Νώε ακό-
         ποιηθεί όλο το σχέδιο της σωτηρίας.«Προσχεδίασε να    μα πιο φανερή: «Και έκτισε ο Νώε θυσιαστήριο στον
         πραγματοποιήσει με το έργο του Χριστού στην κα-       Κύριο. Πήρε δε και πρόσφερε θυσία ολοκαυτώματος
         θορισμένη στιγμή, να ενώσει όλα, ουράνια κι επίγεια,   προς τον Θεό από όλα τα καθαρά κτήνη… Και ήταν
         στο πρόσωπο του Χριστού» (Εφεσ. α’ 10).               η θυσία στον Κύριο τον Θεό οσμή ευωδίας· και είπε
                                                               Κύριος ο Θεός: δεν θα καταραστώ πια τη γη εξ αιτίας
         Πρώτη εμφάνιση της ιερωσύνης                          του ανθρώπου»(Γεν. η’ 20-21). Η προφητική και ιε-
                                                               ρατική ιδιότητα είναι επίσης φανερή στην περίπτωση
         Από την εμφάνιση των πρωτοπλάστων διαπιστώ-           του δίκαιου και άμεμπτου Ιώβ, ιδίως όταν ο Θεός
         νουμε την ύπαρξη της ιερωσύνης στα ειδικά λατρευ-     ελέγχει τον φίλο του Ελιφάζ τον Θαιμανίτη και τον
         τικά μέσα, με τα οποία ο άνθρωπος λάτρευε τον         παραπέμπει στη μεσιτεία του Ιώβ· «Αμάρτησες συ
         Θεό. Μέσα στην έμφυτη πίστη του ανθρώπου προς         και οι δύο φίλοι σου… Τώρα δε λάβετε εφτά μοσχά-
         το θείο υπήρχε και η έννοια της ιερωσύνης σαν του     ρια και εφτά κριάρια και πηγαίνετε στο δούλο μου
         κατ’ εξοχήν μέσου για την εκδήλωση λατρείας προς      Ιώβ, και θα προσφέρει θυσία για σας. Ιώβ δε ο δού-
         τον πιστευόμενο Θεό. Τούτο το εκμεταλλεύθηκε και      λος μου θα προσευχηθεί για σας» (Ιώβ μβ’ 7-8).
         ο διάβολος και μετάστρεψε τα αισθήματα αυτά του
         ανθρώπου σε πίστη και λατρεία, όχι προς τον αλη-      Μετά, τέλειο τύπο προφήτη και ιερέα συναντούμε στο
         θινό Θεό, αλλά προς αυτόν, με ποικίλες μορφές και     πρόσωπο του Μελχισεδέκ σύγχρονου του Αβραάμ, τον
         σχήματα, υποκλέπτοντας έτσι τη λατρεία που ανήκει     οποίον ο Παύλος χαρακτηρίζει σαν τύπο και εικόνα
         μόνο στον Θεό.                                        του μεγάλου Αρχιερέα Χριστού. Στη συνέχεια έχουμε
                                                               τον Αβραάμ, του οποίου η πίστη και θεοσέβεια απέ-
         Στην προ του Νόμου περίοδο, την «περίοδο της πα-      σπασαν την θεία εύνοια και ευλογία και στον οποίο
         ραδόσεως», την ιερωσύνη εξασκούσαν ευλαβή πρό-        δόθηκαν οι επαγγελίες ότι «διά των απογόνων του θα
         σωπα ή οι αρχηγοί της οικογένειας και της φυλής.      ευλογηθούν όλες οι φυλές της γης».
         Οι πρώτοι, που αναφέρονται ότι πρόσφεραν θυσίες
         στον Θεό είναι οι υιοί του Αδάμ, Κάϊν και Άβελ.       Σ’ αυτόν και στους απογόνους του Ισαάκ και Ιακώβ
         Σ’ αυτούς συνέβη και η γνωστή αδελφοκτονία λόγω       η ιερατική και προφητική ιδιότητα έλαβε πιο συγκε-
         της μη προτιμήσεως από τον Θεό του δώρου του          κριμμένη μορφή. Σ’ αυτούς δόθηκαν σαφέστερες απο-
         πρεσβύτερου αδελφού για την επίμεμπτη προσφορά        καλύψεις  για την  μελλοντική παρουσία  του  Νόμου
         του, ένεκα της οποίας τον είχε ελέγξει ο Θεός: «Δεν   και οι αινιγματώδεις προφητείες για τη σάρκωση του
         γνωρίζεις  ότι  εάν  μεν  προσφέρεις  δώρα  ως  θυσία   Θεού Λόγου. Τόσο ο Αβραάμ όσο και οι απόγονοί του,
         στον Θεό, δεν προσφέρεις όμως καλά δώρα, αμαρ-        στις περιπετειώδεις μετακινήσεις τους στη γη Χαναάν,
         τάνεις;»(Γεν. δ’ 6).                                  ίδρυαν στήλες και θυσιαστήρια και πρόσφεραν θυσίες
                                                               στον Θεό, είτε ευχαριστώντας Τον για τις αποκαλύψεις


                                                                                                            Σελίδα 13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18