Page 3 - aslanidis-naos
P. 3

στήλες η μια εκατέρωθεν της άλλης. Οι στήλες έφεραν την ονομασία Γιαχίν και Μποάζ

                                                                                  5
                   ίσως απόγονοι των Menhir λατρευτικών στύλων της αρχαιότητας .
                         Μετά από τον πρόναο, εισερχόταν κάποιος στο χεκάλ, το ιερό, το οποίο διέθετα

                   παράθυρα σε μορφή φεγγιτών, για τον φωτισμό του. Το ιερό με την σειρά του οδηγούσε
                   το άδυτο, το ντεβίρ, το Άγιο των Αγίων, το οποίο είχε κατεύθυνση στα δυτικά. Το Άγιο

                   των  Αγίων  είχε  τέλειες  διαστάσεις  και  σχημάτιζε  έναν  κύβο.  Εκεί  κυριαρχούσε  το
                   σκοτάδι  και  εδραζόταν  η  κιβωτός,  ενώ δυο  χερουβίμ  εκατέρωθεν  της  κιβωτού  την

                   αγαλλίαζαν με τα φτερά τους για να την καλύπτουν. Στα βοηθητικά δωμάτια γύρω από

                   το ιερό φύλασσαν τους θησαυρούς και τα αφιερώματα του Ναού. Επίσης, στον Ναό
                                                                                             6
                   έμενε και ο αρχιερέας, ως ο μόνιμος αφουγκραστής του θελήματος του Θεού . Φυσικά
                   ο Ναός δεν υπήρχε μόνος του  και γύρω  του πιθανόν να υπήρχαν και άλλα κτήρια

                   ενωμένα  με  αυτόν  όπως  τα  βασιλικά  δωμάτια  και  άλλα  παρόμοια  μέρη.  Όσο
                   μεγαλοπρεπείς και να ήταν ο Ναός, δυστυχώς το 586 π.Χ. καταστράφηκε από τους

                   Βαβυλωνίους και ξαναχτίστηκε περίπου το 520-515 π.Χ.
                         Άσχετα  από  την  καταστροφή  του  Ναού  και  όσων  ακολούθησαν  κατά  την

                   Βαβυλώνια αιχμαλωσία ο ιερός βράχος της Ιερουσαλήμ και η ίδια η πόλη παρέμεινε
                   θρησκευτικό  κέντρο  της  ζωής  των  Ιουδαίων.  Έτσι,  μετά  την  επιστροφή  των

                   αιχμαλώτων πολύ σύντομα ξεκίνησε το χτίσιμο του δευτέρου Ναού, του Ναού του

                   Ζοροβάβελ. Γενικότερα πιστεύεται ότι ο Ναός του Ζοροβάβελ είχε τα ίδια περίπου
                                                    7
                   χαρακτηριστικά με τον πρώτο Ναό . Ο Ιώσηπος είναι αυτός που μας δίνει ακριβή μέτρα
                                               8
                   και  αναλογίες  για  τον  Ναό .  Στο  δύσκολο  έργο  σύστασης  του  Ναού  βοήθησε  η






                   5   Περισσότερα  βλ.:  Καϊμάκης,  Ο  ναός  του  Σολομώντα  :  ιστορία-θεολογία  (Θεσσαλονίκη:
                   Εκδόσεις Simbo, 2002). Σελ. 205-208.

                   6  Ο Ναός του Σολομώντα έφερε αρκετά κοινά χαρακτηριστικά με αρκετούς ναούς του αρχαίου
                   κόσμου. Η ομοιότητες στην πολεοδομία και τα γενικότερα κύρια χαρακτηριστικά των ναών

                   που  υπήρχαν  στην  Αίγυπτο,  την  Μεσοποταμία,  αλλά  και  την  αρχαία  Ελλάδα  προδίδουν
                   πιθανόν μια κοινή νοοτροπία μεταξύ των λαών για την μορφή που έφερε ο οίκος των θεοτήτων.
                   Στοιχείο που δεν άφησε ανεπηρέαστους τους Ιουδαίους φυσικά. Περισσότερα για τους ναούς

                   βλ.: Holscher, Κλασική αρχαιολογία (Θεσσαλονίκη: University Studio Press,, 2005).
                   7  Clements, God and temple (Philadelphia,: Fortress Press, 1965). Σελ. 123.

                   8  VanderKam, An introduction to early Judaism (Grand Rapids, Mich.: William B. Eerdmans,
                   2001). Σελ. 250 κ.ε.


                                                            2
   1   2   3   4   5   6   7   8