Page 13 - ioannou_geraimilianos
P. 13

μέχρι  τώρα  ήταν  πράγματι  σημαντικοί,  και  όχι  ανυπόστατο    κουβεντολόγι;
          (συμβαίνει  μάλιστα  μερικοί,  πριν  εξομολογηθούν,  να  γράφουν  κατεβατά

          ολόκληρα με τους λογισμούς τους και ό,τι υποτίθεται τους απασχολεί. Ωστόσο,

          όταν  φτάνουν  μπροστά  στον  πνευματικό  και  εκείνος    τους  ρωτά  «πες,  τι

          έχεις;»,  μόνοι  τους  τα  παραλείπουν  όλα  αυτά,  εννοούν  ποια  είναι  η

          πνευματική          τους      κατάσταση,         το     αληθινό        πρόβλημα,         και     εκεί
          επικεντρώνονται.) «Μην φοβάσαι, μίλα», προτρέπει ο πατήρ. Αν ο λόγος μας

          είναι πράγματι «λόγος»  –τι σπάνιο αυτό!-, θα σταθεί από μόνος του. Αν είναι

          αργολόγημα, δεν χρειάζεται αντίκρουση, θα  καταπέσει από μόνος του, θα

          «απογυμνωθεί». Μαζί θα απογυμνωθεί και το «εγώ». «Τα μυστήρια του Θεού

          επιτελούνται μέσα στη σιωπή». Αν απογυμνωθούν οι φλυαρίες μας, τότε θα

          βουβαθεί  και  το  «εγώ»  ως  ιδιοτροπία,  ως  παράλογη  απαίτηση,  ως
          «δικαίωμα», στη μοναχική ορολογία. Τότε θα έρθει επιτέλους η ευλογημένη

          «σιωπή», η οποία δεν είναι απουσία λέξεων, αλλά υπαρξιακή κατάσταση. Πριν

          από τα μεγάλα γεγονότα στη Βίβλο, προηγείται πάντα σιωπή («και εγένετο

          σιγή ως ημιώριον…», διαβάζουμε στην Αποκάλυψη).


             Πρέπει  λοιπόν  να  μιλά  κανείς  ελεύθερα,  για  να  φύγει  και  το  παραμικρό

          «φληνάφημα» του εγώ. Ακόμη και για τα πιο μικρά πνευματικά θέματα, δεν
          πρέπει να σκέπτεται κανείς «ας μην πάω στον Γέροντα,  μην τον ‘‘ενοχλήσω’’».

          Μπορεί  ακόμη  ίσως  να  σκεφτεί  κάποιος  «πού  κατάντησα  ο  δύστυχος,  να

          πρέπει  να  εκτίθεμαι  σηκώνοντας  νύχτα  τον  Γέροντα»!  «Και  όποτε

          αντιμετωπίζετε οποιαδήποτε πνευματική δυσκολία, μη λέτε: ‘‘Μα  είναι μικρό

          πράγμα, δεν θέλω να ενοχλήσω τον γέροντα!’’ Όχι! Πάνω σ’ αυτά τα μικρά
          πράγματα  παίζεται  η  ζωή  μας».  Το  μικρό  πράγμα  λειτουργεί  μέσα  μας

          πολλαπλασιαστικά. Τι θα πει άραγε «μικρή» πνευματική δυσκολία; ρωτά ο

          πατήρ.  Ο  άγιος  Βαρσανούφιος  της  Όπτινα  λέγει,  για  να  αναφέρουμε  ένα

          παράδειγμα, ότι, αν δεν μπορεί κάποιος να προσευχηθεί, αν δεν έχει διάθεση

          ή  δύναμη  να  κάνει  πχ  το  Απόδειπνο,  ίσως  «βολέψει»  τα  πράγματα
          σκεπτόμενος: «είναι δυνατόν άραγε να έχω διάθεση κάθε φορά για προσευχή;

          Θα  είμαι ως  φαίνεται κουρασμένος».  Και θα  πει την προσευχή με  το  ζόρι,
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18