Page 9 - karakostas-stayros
P. 9

Αθήνα άνθισαν οι τέχνες, ο πολιτισμός, η παιδεία, η φιλοσοφία, με αποτέλεσμα

               να είναι η προσωποποίηση της πανανθρώπινης διανόησης. Σε αυτήν έζησαν και

               μεγαλούργησαν τόσοι σπουδαίοι άνδρες, που άφησαν ανεξίτηλο το στίγμα τους

               στην  παγκόσμια  ιστορία.  Όμως,  η  Αθήνα  είναι  και  το  καύχημα  των

               ειδωλολατρών,  κι  αυτό  διότι  όσοι  ακόμα  ασπάζονταν  την  εθνική  θρησκεία,

               επικαλούντο το ένδοξο παρελθόν, που κέντρο είχε την Αθήνα, για τους λόγους

               που  προαναφέρθηκαν.  Παρ’  όλα  αυτά,  ο  απόστολος  ως  άλλος  Απ.  Παύλος

               γνωστοποίησε τον άγνωστο Θεό στους Αθηναίους, και ευθύς παραμέλησε την

               παλαιά θρησκεία. Στο σημείο αυτό, βαρύνουσα και βαθύτερη σημασία έχει η

               λέξη  «απόκοτος»,  που  σημαίνει  τον  τολμηρό.  Με  το  λήμμα  αυτό  δείχνει  το

               θάρρος που είχαν όλοι οι Χριστιανοί όταν διέδιδαν την πίστη τους, χωρίς να

               φοβούνται τους ισχυρούς του κόσμου και τα βάσανα που επακολουθούσαν. Ο

               απόστολος γνωρίζει ότι η αποστολή που έχει αναλάβει, μπορεί να τον οδηγήσει

               στο μαρτύριο και τον θάνατο, αλλά όπως και όλους τους Αγίους Μάρτυρες, έτσι

               κι αυτόν δεν τον αποθαρρύνει το γεγονός αυτό, αντιθέτως ο μαρτυρικός θάνατος

               θεωρείται η γέφυρα για τον Ουρανό. Επίσης, με αυτήν την λέξη φαίνεται και η

               αγάπη του αποστόλου προς τον Χριστό, ο οποίος αποστασιοποιήθηκε από κάθε

               πατρώο  έθος  για  τον  Κύριο,  και  δεν  έβαλε  τίποτα  πάνω  από  Εκείνον.  Αυτό

               άλλωστε εννοούσε ο Κύριος όταν έλεγε πως «῾Ο φιλῶν πατέρα ἢ μητέρα ὑπὲρ ἐμὲ

               οὐκ ἔστι μου ἄξιος· καὶ ὁ φιλῶν υἱὸν ἢ θυγατέρα ὑπὲρ ἐμὲ οὐκ ἔστι μου ἄξιος»

               (Ματθ. Ι’, 37). Παραμερίζοντας λοιπόν την παλαιά θρησκεία, κάνει μια αναφορά

               στον Παρθενώνα. Αυτή η αναφορά γίνεται, διότι ο Παρθενώνας ήταν ναός της

               Αθηνάς, ο οποίος με την επικράτηση του Χριστιανισμού μετατράπηκε σε ναό της

               Παναγίας,  επονομαζόμενος  «Παναγία  η  Αθηνιώτισσα».  Έτσι,  αναφέρεται

               έμμεσα στο γεγονός της αφιέρωσης του Παρθενώνα στην Υπεραγία Θεοτόκο. Οι

               αρχαίοι Έλληνες τιμούσαν την Αθηνά και είχαν ορίσει ότι είναι μια θεότητα

               παρθένα.  Έτσι,  από  την  στιγμή  που  έγιναν  Χριστιανοί,  τιμούν  την  αληθώς



                                                            8
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14