Page 17 - karatsoulis_exomologisi
P. 17
Β. Το μυστήριο της εξομολόγησης και η σπουδαιότητά του.
1. Το πρόσωπο στην ορθόδοξη θεολογία.
Το πρόσωπο στην ορθόδοξη θεολογία κατέχει κεντρική θέση στην περί Θεού και
στην περί ανθρώπου διδασκαλία της. Ο Θεός της Βίβλου δεν υπήρξε μόνο ένας ζωντανός
αλλά και ένας προσωπικός Θεός. Εμφανίστηκε ως προσωπικός διότι ο Θεός πάντα στην
ιστορία ταυτίστηκε μέσω προσωπικών σχέσεων και μόνο ως πρόσωπο θα μπορούσε να
γνωριστεί και να διαλεχθεί με τον άνθρωπο. Ο τριαδικός Θεός εμφανίστηκε ως Θεός του
10
Αβραάμ, του Ισαάκ, του Μωυσή και όχι ως μία απρόσωπη δύναμη . Ο Θεός πάντα
προσκαλούσε και συνεχίζει να αναζητά τον άνθρωπο σε μία ελεύθερη προσωπική σχέση,
11
όπως προσωπικός είναι και ο ίδιος στον τρόπο της αΐδιας ύπαρξής Του . Τα πρόσωπα της
Αγίας Τριάδας βρίσκονται σε μία συνεχή αγαπητική κοινωνία μεταξύ τους. Αποτέλεσμα
της αγαπητικής κοινωνίας των προσώπων της Αγίας Τριάδας ήταν η δημιουργία του
ανθρώπου. Πρόθεση του Θεού ήταν να γίνει σκοπός του ανθρώπου η μετοχή του σ’ αυτή
12
την τριαδική κοινωνία αγάπης και ζωής .
Γίνεται φανερό ότι ο Θεός δεν δημιούργησε τον κόσμο και τον άφησε στην τύχη
του. Ήταν και είναι ένας Θεός προσωπικός, ζωντανός και κοινωνικός, ο οποίος
ενδιαφέρεται συνεχώς για την συντήρησή του κόσμου και την μετοχή του στην κοινωνία
αγάπης με Αυτόν. Για να εκφραστεί η άρρηκτη σχέση του Θεού με τον κόσμο θα μπορούσε
10 «Ὡς δὲ εἷδε Κύριος ὅτι προσάγειν ἱδεῖν, ἐκάλεσεν αὐτὸν Κύριος ἐκ τοῦ βάτου λέγων∙ Μωῦσῆ,
Μωῦσῆ∙ ὁ δὲ εἶπε ∙ Τι ἐστι; Καὶ εἶπε ∙ Μὴ ἐγγίσῃς ὧδε∙ λῦσον τὸ ὑπόδημα ἐκ τῶν ποδῶν σου∙ ὁ γὰρ τόπος
ἐν ᾧ σὺ ἕστηκας ἐπ’αὐτοῦ, γῆ ἁγία ἐστί. Καὶ εἴπεν αὐτῷ. Ἐγώ εἰμι ὁ Θεὸς τῶν πατέρων σου, ὁ Θεὸς
Ἀβραὰμ, καὶ Θεὸς Ἰσαὰκ, καὶ Θεὸς Ἰακώβ» Έξοδ. 3 : 4-6.
11 Ιωάννης Ζηζιούλας, Μαθήματα Χριστιανικής Δογματικής, μέρος Γ΄ (Θεσσαλονίκη : ΑΠΘ, 1984-
1985) σ. 7.
12 Δημήτριος Μπαθρέλλος, Ο Θεός της Βίβλου και ο θεός των φιλοσόφων στην πατερική θεολογία
(Αθήνα : Άρτος Ζωής, 2011) σ. 14.
16