Page 14 - karatsoulis_exomologisi
P. 14

πρώιμη πατερική  περίοδο μέχρι  την σύγχρονη εποχή. Η αναφορά αυτή  έχει  σκοπό να

                   παρουσιάσει το πώς υπάρχει και τι είναι το ανθρώπινο πρόσωπο κατά την εκκλησιαστική
                   εμπειρία, διότι η θεώρηση αυτή είναι σημαντική για την συνέχεια της διαπραγμάτευσης

                   του θέματος της εργασίας. Στην προσπάθεια αυτή θα εμφανιστούν κάποιες διαφορετικές
                   προσεγγίσεις  στην  πατερική  και  τη  σύγχρονη  θεολογία,  οι  οποίες  δεν  θα  πρέπει  να

                   αντιμετωπιστούν αρνητικά απογοητεύοντας τους εργάτες της θεολογικής επιστήμης, αλλά

                   να δώσουν τις αφορμές για την ανασύνθεση και αναδιατύπωση του πατερικού λόγου και
                   βιώματος στην σύγχρονη εποχή και τις σημερινές προκλήσεις. Μία από  τις σύγχρονες

                   αφορμές για συνάντηση στον χώρο της ψυχολογίας αποτελεί η ΠΠΘ, η οποία μεν προτείνει

                   έναν  ουμανιστικό  τρόπο  ύπαρξης  του  προσώπου,  αλλά  οι  ομοιότητες  των  δύο
                   κατευθύνσεων δίνουν την δυνατότητα της ανάπτυξης ενός διαλόγου και μίας συζήτησης,

                   ώστε να ξεπεραστούν οι προσπελάσιμες διαφορές και οι επιφυλάξεις με μοναδικό σκοπό
                   την αποκατάσταση του ανθρώπινου προσώπου.


                          Έπειτα θα εξετασθεί η δυναμική της σχέσης μέσα στο μυστήριο της εξομολόγησης.

                   Στην  σχέση  αυτή  εκτός  από  τα  πρόσωπα  του  πνευματικού  και  του  εξομολογούμενου
                   υπάρχει  το  πρόσωπο  του  Χριστού,  το  Οποίο  δίνει  την  υπερβατική  διάσταση  του

                   μυστηρίου. Η αποκατάσταση των σχέσεων και η αδιάκοπη και η συνεχής επαφή μαζί Του
                   οδηγεί τον άνθρωπο στην Βασιλεία του Θεού. Η εξέταση των χαρακτηριστικών και των

                   γνωρισμάτων του πνευματικού, αλλά και η αναφορά στην πολυσύνθετη κατάσταση του

                   εξομολογούμενου θα δώσουν την ευκαιρία να διατυπωθούν κάποια στοιχεία, τα οποία
                   είναι απαραίτητα για την πνευματική αποκατάσταση του ανθρώπου μέσα στην πνευματική

                   σχέση του μυστηρίου.


                          Έπειτα θα γίνει μία σύντομή αναφορά στην θεραπευτική διαδικασία του ανθρώπου,
                   η οποία προτείνεται από την ορθόδοξη παράδοση. Η μετάνοια, όπως εκφράζεται από όλη

                   την πατερική γραμματεία, είναι το σημαντικότερο στοιχείο από την πλευρά του ανθρώπου
                   για την επιστροφή του στην Εκκλησία και την βίωση της παρουσίας του Θεού στην ζωή

                   του. Μετάνοια σημαίνει ότι ο άνθρωπος αλλάζει τον νου του, αλλάζει τον τρόπο σκέψης,
                                                                                                       13
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19