Page 13 - karatsoulis_exomologisi
P. 13

μέσα  στην  Εκκλησία.  Έτσι  οι  επιστήμες  του  ψυχισμού  μπορούν  να  θεραπεύσουν

                   ασθένειες,  οι  οποίες  θα  έκαναν  δυσκολότερη  αυτή  την  προσπάθεια  του  ανθρώπου,
                   διευκολύνοντας  και προετοιμάζοντας τον ασθενή άνθρωπο να μείνει θεραπευμένος και

                                                                                             7
                   απερίσπαστος στον πνευματικό αγώνα για τον αγιασμό και την σωτηρία του .
                          Ειδικότερα η ΠΠΘ, η οποία ήρθε σε ρήξη και πλήρη αντίθεση με τις πρακτικές του

                   φροϋδισμού και του συμπεριφορισμού στον χώρο της ψυχοθεραπείας, έδωσε έμφαση στην

                   ελευθερία του ανθρώπου, στην έμφυτη ικανότητά του για την πλήρη ανάπτυξή του και την
                                                           8
                   διαμόρφωση του αληθινού προσώπου του . Υποστήριξε ότι η σχέση του θεραπευτή με τον
                   πελάτη  και  όχι  τον  ασθενή,  αποτελεί  την  σημαντικότερη  διάσταση  της  θεραπευτικής

                   σχέσης.  Η  άνευ  όρων  αποδοχή  του  ανθρώπου  από  τον  θεραπευτή,  η  γνησιότητα  και
                   αληθινότητα του θεραπευτή αλλά και η ενσυναισθητική κατανόηση του ασθενή αποτελούν

                   τα τρία βασικά χαρακτηριστικά της σχέσης στην ΠΠΘ. Στον βαθμό που οι τρεις αυτές
                   συνιστώσες υπάρχουν στην σχέση θεραπευτή και πελάτη, ανάλογη είναι η ποιότητα της

                   σχέσης και το αποτέλεσμα της συγκρότησης του προσώπου του πελάτη.
                          Έτσι  η  ορθόδοξη  παράδοση  αλλά  και  κάποια  στοιχεία  της  προσωποκεντρικής

                   θεωρίας του Rogers μπορούν να βοηθήσουν τον σύγχρονο άνθρωπο να ανακτήσει την

                   ενότητα  του  κατακερματισμένου  ανθρώπινου  προσώπου.  Παράλληλα  η  προβολή  της
                   ορθόδοξης  θεολογίας  του  προσώπου  του  Χριστού,  ως  του  απόλυτου  ανθρωπολογικού

                   προτύπου, αλλά και η εσχατολογική της προοπτική μπορούν να προσφέρουν λύσεις στα
                   σύγχρονα αδιέξοδα τόσο της ψυχολογίας όσο και της νεωτερικότητας.


                          Αρχικά  στην  παρούσα  εργασία  είναι  αναγκαίο  να  γίνει  μία  αναφορά  στις

                   ομοιότητες και τις διαφορές της θεώρησης του προσώπου στην ορθόδοξη θεολογία και την
                   ΠΠΘ. Θα γίνουν κάποιες αναφορές στην θεώρηση του προσώπου από την βιβλική και



                          7   Βασίλειος  Θερμός,  Ἡ  ἀντιμετώπιση  τῆς  ψυχικῆς  ἀσθένειας  στό  μυστήριο  τῆς  Μετάνοιας,
                   www.ecclesia.gr/greek/HolySynod/commitees/liturgical/thermos_metanoia.pdf (ανάκτηση 7-5-2016)
                          8  Αλέξανδρος Κοσμόπουλος και Γρηγόρης Μουλαδούδης, Ο Carl Rogers και η Προσωποκεντρική
                   του θεωρία για την ψυχοθεραπεία και την εκπαίδευση (Αθήνα : Ελληνικά Γράμματα, 2003) σ. 34.
                                                                                                       12
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18