Page 4 - ksynadas-psaltiki-thraki
P. 4

16
                   παλαιό Στιχηράριο .
                      Εκτός από το Στιχηράριο το παλαιό και το Καλοφωνικό (Μαθηματάριο)
                   ασχολήθηκε  ιδιαίτερα  με  το  Παπαδικό  γένος  μελοποιίας .  Σ΄  αυτό  το
                                                                                      17
                   γένος μελοποιίας ανήκουν οι συνθέσεις του που αφορούν Αλληλουάρια,
                   Ανοιξαντάρια,       Οίκους     του     Ακαθίστου       Ύμνου,     (Οικηματάριο),
                   Κατανυκτικά  Νεκρώσιμα,  Θεοτοκία,  Μαθήματα  και  Κρατήματα,
                   Χερουβικά,  Κοινωνικά  των  Κυριακών,  της  Εβδομάδος  και  του  Ενιαυτού.
                                                                                                    18
                   Στο πολυάριθμο έργο του περιλαμβάνονται ακόμη Στίχοι Καλοφωνικοί ,
                   Τιμιωτέρες, Φήμες και Πολυχρονισμοί.


























                      Βλατάδων 46

                      Εκτός από το έργο μελοποιίας ο Μανουήλ ο Χρυσάφης έγραψε και μια
                                                                                             19
                   Θεωρητική  πραγματεία  η  οποία  αφορά  την  Ψαλτική  Τέχνη .  Αυτή

                   και Κ. Καραγκούνη, ο.π., σ.σ.248-257 (όπου γίνεται λόγος για το έργο του όσον αφορά την
                   μελοποιία των Χερουβικών), και Γ. Στάθη, «Μανουήλ ο Χρυσάφης», ο.π., σ.σ.35-38.
                      16   Για  το  παλαιό  Στιχηράριο  βλ.  Γρηγορίου  Στάθη,  Οι  Αναγραμματισμοί  και  τα
                   Μαθήματα  Βυζαντινής  Μελοποιίας,  Ίδρυμα  Βυζαντινής  Μουσικολογίας,  Αθήνα,  2003,
                   σ.45,  του  ιδίου,  Τα  χειρόγραφα  Βυζαντινής  Μουσικής.  Άγιον  Όρος,  Εισαγωγή,  Ίδρυμα
                   Βυζαντινής Μουσικολογίας, Αθήνα, 1975, σ.σ. κθ΄, λα΄-λγ .
                      17   Χρυσάνθου του εκ Μαδύτων, Εισαγωγή εις το Θεωρητικόν και Πρακτικόν μέρος
                   της  Εκκλησιαστικής  Μουσικής  και  Θεωρητικόν  Μέγα  της  μουσικής,  Παρισίοις,  1821,
                   (ακριβής ανατύπωση Κουλτούρα, χ.χ.), σ.179§404, Γρηγορίου Στάθη, Οι Αναγραμματισμοί,
                   ο.π., σ. 44,46 και του ιδίου Τα χειρόγραφα… ο.π. Εισαγωγή, σ.σ. λε΄- μα΄.
                      18   Όσον αφορά τους Καλοφωνικούς Στίχους αξίζει να σημειωθούν οι: Εγώ σήμερον
                   γεγενηκά Σε, ήχος πλ.δ΄ ποιηθείς δι’ ορισμού αγίου του μακαρίτου Βασιλέως και αυθέντου
                   ημών κυρού Κωνσταντίνου. Ιβήρων χφ.1120, (αυτόγραφο Χρυσάφου), φ.139r. Γ. Στάθη, Η
                   δεκαπεντασύλλαβος..., ο.π., σ.110, του ιδίου, Οι Αναγραμματισμοί…, ο.π., σ.103 και Ο Θεός
                   ήλθοσαν έθνη, ήχος πλ.δ΄, αναφερόμενος στο γεγονός της Αλώσεως, βλ. Λειμώνος χφ. 8,
                   φ. 53v (βλ. Μ. Χατζηγιακουμή, Μουσικά Χειρόγραφα Τουρκοκρατίας, ο.π., σ.157).
                      19   «Μανουήλ  του  λαμπαδαρίου  και  Χρυσάφη.  «Περί  των  ενθεωρουμένων  τη
                   Ψαλτική Τέχνη και περί  ων φρονούσι κακώς τινές περί αυτών»,  Φορμιγξ, περ. Β΄ 5 (15
                   Μαρτίου 1903) σ.σ. 3β – 4α, 6 (30 Μαρτίου 1903), σ. 3β-γ, 7 (15 Απριλίου 1903), σ.σ. 3γ-4β, 8

                   (30 Απριλίου 1903), σ. 4β-γ, 9-10 (15-30 Μαΐου 1903) σ. 6 α-γ υπό Κ.Α. Ψάχου και Vinzant.
                                                                                                     4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9