Page 3 - oikonomou-ApPavlos
P. 3

κυρίως  από  ποια  Πύλη  μπήκαν  στην  πόλη.  δ)  Η  συναγωγή  της
               Θεσσαλονίκης ήταν το κέντρο λατρείας τω Ιουδαίων όλης της Μακεδονίας ή
               εξυπηρετούσε τις ανάγκες κυρίως της μεγαλουπόλεως.
                       α) Ως προς το πρώτο ερώτημα· εκ πρώτης όψεως, από τις πληροφορίες
               των Πράξεων 16,16-40 φαίνεται ότι την ιεραποστολική ομάδα αποτελούσαν ο
               Παύλος  και  ο  Σίλας.  Όμως  η  ιεραποστολική  ομάδα  αποτελείτο  από  τον

               Παύλο και τον Σίλα (Πράξ. 15,40), τον Τιμόθεο (Πράξ. 16,1-3) και τον Λουκά
               (Πράξ. 16,10). Στο περιστατικό της θεραπείας της κοπέλας που είχε μαντικό
               πνεύμα φαίνεται ότι ήσαν παρόντες ο Παύλος και ο Σίλας, γιατί αυτούς μόνο
               συνέλαβαν. Τους οδήγησαν στην αγορά, τους παρουσίασαν στις αρχές, τους

               ράβδισαν και τους έκλεισαν στη φυλακή (Πράξ. 16,1-24). Στη συνέχεια, μετά
               τη μεταστροφή του δεσμοφύλακα από το κήρυγμα του Παύλου και του Σίλα
               (Πράξ.  16,25-34),  αυτούς  τους  δύο  ιεραπόστολους  αποφυλάκισαν  και  τους
               παρακάλεσαν  να  φύγουν  από  την  πόλη  (Πράξ.  16,39).  Σύμφωνα  με  την
               πληροφορία του κειμένου, αυτοί οι δύο ιεραπόστολοι, αφού βγήκαν από την
               φυλακή  πήγαν  στο  σπίτι  της  Λυδίας,  είδαν  τους  αδελφούς  της  πρώτης

               χριστιανικής κοινότητας των Φιλίππων, τους ενθάρρυναν και αναχώρησαν·
               «ἐξελθόντες  δὲ  ἐκ  τῆς  φυλακῆς  εἰσῆλθον  πρὸς  τὴν  Λυδίαν,  καὶ  ἰδόντες  τοὺς
                                                                                     1
               ἀδελφοὺς παρεκάλεσαν αὐτοὺς καὶ ἐξῆλθον» (Πράξ. 16,40) .
                       Ο Λουκάς συνδέει με μεγάλη ευστοχία το στίχο Πράξ. 16,40 με το στίχο
               Πράξ.  17,1.  Το  «ἐξῆλθαν»,  που  δηλώνει  αναχώρηση  από  τους  Φιλίππους,

               συνδέεται άμεσα με το «διοδεύσαντες… ἦλθον εἰς Θεσσαλονίκην». Αυτοί που
               αναχώρησαν  από  τους  Φιλίππους  πέρασαν  από  την  Αμφίπολη  και  την
               Απολλωνίαν  και  έφθασαν  στη  Θεσσαλονίκη.  το  κείμενο  σύμφωνα  με  τα
               συμφραζόμενα και τη σύνταξή του αφήνει να νοηθεί ότι την ιεραποστολική
               ομάδα αποτελούσαν ο Παύλος και ο Σίλας. Εξάλλου αυτό δηλώνεται σαφώς
               και  στη  σχετική  διήγηση.  Όσοι  από  τους  ακροατές  του  κηρύγματος

               πείσθηκαν,  «προσεκληρώθησαν  τῷ  Παύλῳ  καὶ  τῷ  Σίλᾳ»  (Πράξ.  17,4).  Αλλά
               και  στη  συνέχεια  αυτοί  που  φυγαδεύτηκαν  από  τη  Θεσσαλονίκη  για  τη
               Βέροια ήσαν ο Παύλος και ο  Σίλας (Πράξ. 17,10). Όπως στην περίπτωση των
               Φιλίππων  αυτοί  που  εξήλθαν  ήσαν  ο  Παύλος  και  ο  Σίλας,  έτσι  και  εδώ

               συνεχίζει  ο  συγγραφέας  των  Πράξεων  να  αναφέρει  μόνον  αυτά  τα  δύο



               1  Εύστοχα επισημαίνει ο E. Haenchen, The Acts of the Apostles, A Commentary, σελ. 499, ότι οι
               αρχές  συνόδευσαν  τους  αποστόλους  έξω  από  τις  φυλακές.  Όμως  η  αναχώρηση  από  το
               σπίτι της Λυδίας δηλώνει αναχώρηση από τη σύναξη των Φιλίππων.
                                                                 3 | Ο Απόστολος Παύλος και η Θεσσαλονίκη
   1   2   3   4   5   6   7   8