Page 7 - oikonomou-ApPavlos
P. 7

των  ερευνητών·  α)  ότι  υπήρχε  ακμάζουσα  ιουδαϊκή  κοινότητα  στη
               Θεσσαλονίκη και β) ότι στη συναγωγή της συγκεκριμένης κοινότητας πήγε ο
               απόστολος  των  εθνών  για  να  απευθύνει  το  κήρυγμα  του  ευαγγελίου  προς
               τους συμπατριώτες του Ιουδαίους.

                   2.  Ο Παύλος στη Θεσσαλονίκη

                       17,2. Κατὰ δὲ τὸ εἰωθὸς τῷ Παύλῳ εἰσῆλθε πρὸς αὐτούς, καὶ ἐπὶ σάββατα
               τρία διελέγετο αὐτοῖς ἀπὸ τῶν γραφῶν.


                       Τα προβλήματα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε στον παρόντα στίχο
               είναι  βασικά  δύο·  α)  αν  η  συνήθεια  του  Παύλου  να  αρχίζει  από  την
               συναγωγή  των  Ιουδαίων  το  κήρυγμά  του  αποτελεί  δικό  του  «εἰωθὸς»  ή  αν
               πρόκειται  για  καθιερωμένη  συνήθεια  που  επιβλήθηκε  από  τον  ίδιο  τον
               Χριστό και κατ’ επέκταση από την εκκλησία και φυσικά τον απόστολο των

               εθνών  και  β)  αν  ο  χρόνος  που  παρέμεινε  στη  Θεσσαλονίκη  ήταν  τρία
               Σάββατα, τρεις εβδομάδες ή περισσότερες.
                                                                                           15
                       Είναι σαφές ότι ο Ιησούς σύμφωνα με τη συνήθειά του  πήγαινε στις
               συναγωγές  των  Ιουδαίων  για  να  κηρύξει  το  ευαγγέλιο  της  βασιλείας  του

               Θεού.  Αυτή  ήταν  πάγια  ιεραποστολική  τακτική  του  Χριστού,  ο  οποίος
                                                                             16
               απευθυνόταν  πάντοτε  προς  τους  Ιουδαίους .  Μάλιστα  αυτή  την
               προτεραιότητα  προς  τους  Ιουδαίους  ενέπνευσε  και  προς  τους  μαθητές  του
               τους οποίους όταν για πρώτη φορά απέστειλε να κηρύξουν μετά την εκλογή
               τους,  τους  έδωσε  σαφείς  οδηγίες  για  την  ιεραποστολή.  Τους  προέτρεπε  να
               μην  πάνε  σε  περιοχή  που  κατοικούσαν  ειδωλολάτρες  και  να  μη  μπουν  σε

               πόλη  Σαμαρειτών,  αλλά  να  προτιμήσουν  να  πάνε  στους  πλανεμένους
               Ισραηλίτες·  «εἰς  ὁδὸν  ἐθνῶν  μὴ  ἀπέλθητε  καὶ  εἰς  πόλιν  Σαμαρειτῶν  μὴ










               15  Ο Λουκάς τονίζει στο ευαγγέλιό τη συνήθεια του Ιησού να κηρύττει στις συναγωγές· «καὶ
               ἦλθεν εἰς τὴν Ναζαρέτ, οὗ ἦν τεθραμμένος, καὶ εἰσῆλθε κατὰ τὸ εἰωθὸς αὐτῷ ἐν τῇ ἡμέρᾳ
               τῶν σαββάτων εἰς τὴν συναγωγήν, καὶ ἀνέστη ἀναγνῶναι» (Λκ. 4,16).
               16  Τη σύγχρονη προβληματική για τον εθνικό ή οικουμενικό χαρακτήρα της αποστολής του
               Ιησού  και  των  μαθητών  του  βλ.  Χρ.  Κ.  Οικονόμου,  Οι  απαρχές της οικουμενικότητας της
               Εκκλησίας, Θεσσαλονίκη 1997, σελ. 61 εξ.
                                                                 7 | Ο Απόστολος Παύλος και η Θεσσαλονίκη
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12