Page 4 - oikonomou-ApPavlos
P. 4

πρόσωπα  και  να  παραλείπει  τον  Τιμόθεο  και  τον  Λουκά  που
               συναποτελούσαν αρχικά την ιεραποστολική ομάδα των Φιλίππων.
                       Ωστόσο  στη  διήγηση  για  την  ιεραποστολή  του  Παύλου  στη  Βέροια,
               αμέσως  μετά  τη  Θεσσαλονίκη,  ο  συγγραφέας  των  Πράξεων  εμφανίζει  στο
               προσκήνιο και πάλι τον Τιμόθεο .
                                                      2
                       Από την άλλη πλευρά ο Παύλος στην Α΄ Θεσσαλονικείς θέλει να δείξει

               το  αμέριστο  ενδιαφέρον  του  στη  νεοσύστατη  χριστιανική  κοινότητα  της
               πρωτεύουσας της Μακεδονίας. Γι’  αυτό υπογραμμίζει την άμεση αποστολή
               του  Τιμοθέου  στην  Θεσσαλονίκη·  «Διὸ  μηκέτι  στέγοντες  εὐδοκήσαμεν
               καταλειφθῆναι ἐν Ἀθήναις μόνοι, καὶ ἐπέμψαμεν Τιμόθεον, τὸν ἀδελφὸν ἡμῶν

               καὶ διάκονον τοῦ Θεοῦ καὶ συνεργὸν ἡμῶν ἐν τῷ εὐαγγελίῳ τοῦ Χριστοῦ, εἰς τὸ
               στηρίξαι ὑμᾶς καὶ παρακαλέσαι ὑμᾶς περὶ τῆς πίστεως ὑμῶν» (Α΄ Θεσ. 3,1-2).
               Επομένως,  αυτοί  που  «ἐξῆλθαν»  αναχώρησαν  από  τους  Φιλίππους  και
               πέρασαν από την Αμφίπολη και την Απολλωνία, οι «διοδεύσαντες» ήσαν ο
               Παύλος με τον Σίλα και κατά πάσαν πιθανότητα ο Τιμόθεος.
                       β) Για το δεύτερο ερώτημα που θέσαμε παραπάνω, αν οι ιεραπόστολοι

               έκαναν  σταθμό  στην  Αμφίπολη  και  την  Απολλωνία,  όπου  και  ανέπτυξε  ο
               Παύλος το ευαγγέλιο του ή απλά  πέρασαν από τις πόλεις αυτές χωρίς καμιά
               διακοπή και χωρίς κανένα σταθμό, οι απόψεις των ερευνητών διίστανται.
                       Η  μετοχή  «διοδεύσαντες»  του  στίχου  17,1  παράγεται  από  το  ρήμα
               διοδεύω, που σημαίνει διέρχομαι δια μέσου κάποιας πόλεως με μικρή ή χωρίς

                                                                                             3
               διακοπή.  Στην  περίπτωση  του  στίχου  μας  οι  ερευνητές ,  οι  οποίοι
               υποστηρίζουν  τη  μικρή  διακοπή  στην  Αμφίπολη  και  την  Απολλωνία
               επικαλούνται  τη  χρήση  του  ρήματος  «διοδεύω»  από  το  Λκ.  8,1 .  Εκεί
                                                                                                     4
               δηκλώνεται ότι ο Ιησούς περιόδευε από πόλη σε πόλη και από χωριό σε χωριό
               κηρύττοντας το μήνυμα της βασιλείας του Θεού. Έτσι και εδώ φαίνεται ότι το









               2  Ο συγγραφέας των Πράξεων μνημονεύει μόνο τα πρόσωπα που τον ενδιαφέρουν για τη
               διήγηση,  γι’  αυτό  παρέλειψε να  χρησιμοποιήσει  το  όνομα του  Τιμοθέου  στη  διήγηση  της
               Θεσσαλονίκης βλ. E. Haenchen, The Acts of the Apostles, σελ. 499.
                                                              7
               3  Βλ. E von Dobschutz, Die Thessalonicher-Briefe,  1909 (1974), σελ. 9.
               4   Ο  H.  Schurmann,  Das  Lukas  evangelium,  τόμ.  1,  Freiburg  1969,  σελ.  445  στο  σημείο  αυτό
               βλέπει  μια  κοινή  γραμμή  και  ένα  πρότυπο  της  ιεραποστολικής  τακτικής  της  αρχέγονης
               Εκκλησίας, που δόθηκε από τη στάση και την ιεραποστολική τακτική του Ιησού.
                                                                 4 | Ο Απόστολος Παύλος και η Θεσσαλονίκη
   1   2   3   4   5   6   7   8   9