Page 6 - oikonomou-ApPavlos
P. 6

Η  γραφή  ἡ  συναγωγή  δίχασε  τους  ερευνητές  και  τους  ανάγκασε  να
                                                                                    8
               υποστηρίξουν δυο διαφορετικές απόψεις. Όσοι δέχονται  το άρθρο πριν από
               τη  συναγωγή  υποστηρίζουν  ότι  «ἡ  συναγωγή»  της  Θεσσαλονίκης  ήταν  η
               μοναδική στις περιοχές που επισκέφθηκε ο Παύλος από τους Φιλίππους, την
               Αμφίπολη  και  την  Απολλωνία  ως  την  πρωτεύουσα  της  Μακεδονίας.  Όσοι
                          9
               δέχονται  τις  ………………………………………..

                       Σύμφωνα  με  μια  προφορική  παράδοση  ο  Παύλος  κήρυξε  στην
               συναγωγή των Ιουδαίων που βρισκόταν στο βόρειο μέρος της Θεσσαλονίκης,
               εκεί  που  κτίστηκε  το  παρεκκλήσιο  της  Ιεράς  Μονής  Βλατάδων  και  τιμάται

                                                                         10
               στη μνήμη των αποστόλων Πέτρου και Παύλου .  Μια άλλη παράδοση θέλει
                                                                                                           11
               τη συναγωγή κοντά στο ναό του αγίου Γεωργίου (Ροτόντα). Ο M. Cousinery
               υπέδειξε  μια  τετράγωνη  πέτρινη  βάση  από  την  οποία  μίλησε  ο  απόστολος
               Παύλος.
                       Ο  Γ.  Σωτηρίου   στηριζόμενος  σε  διάφορες  παραδόσεις  υπέδειξε  ως
                                         12
               πιθανό  τόπο  την  περιοχή  του  νεκροταφείου  της  Ευαγγελίστριας.  Με  την

               άποψη αυτή συντάσσεται και ο Μ. Σιώτης . Ο Σ. Πελεκίδης στηριζόμενος σε
                                                                   13
               μια ελληνοσαμαριτική επιγραφή του 4 -5  αι. μ.Χ., που βρέθηκε κοντά στην
                                                              ου
                                                                  ου
               Παναγία των Χαλκέων, υπέδειξε ως πιθανή περιοχή, όπου ήταν η συναγωγή,
                                                                 14
               αυτή την τοποθεσία, κοντά στην Εγνατία .
                       Μετά    από  όλες  τις  παραπάνω  υποθέσεις  καταλήγουμε  σε  κάποια

               συμπεράσματα.  Μπορεί  να  μην  έγινε  κατορθωτό  να  εξακριβωθεί  ο  τόπος
               που βρισκόταν η συναγωγή των Ιουδαίων, όμως είναι κοινή συνείδηση όλων


               8  Βλ. τη σχετική προβληματική στον  Th. Zahn, Die Apostelgeschichte des Lucas, Leipzig 1912,
               σελ. 586 εξ.
               9  Βλ. τη σχετική προβληματική στον E. Haenchen, The Acts of the Apostles, σελ. 506.
               10  Πρβλ. Γ. Στογιόγλου, Η εν Θεσσαλονίκη Πατριαρχική Μονή των Βλατάδων, Θεσσαλονίκη
               1971, σελ. 28-29. Ο Meinardus, St. Paul in Greece, Athens 1992, σελ. 32.
               11  M. Cousinery, «Voyage olam la Macedoine, I», στο Μελέτες για την αρχαία Θεσσαλονίκη,
               σελ. 20 εξ.
               12  G. Sotiriou, «Traditions et Legends concernant la predication et les souffrances de l’ Apotre
               paulen  Grece»,  στο  Paulus-Hellas-Oikumene,  (An  Ecumenical  symposium,  Puplished  by  the
               student Christian Association of Greece), Athens 1951, σελ. 172, 174.
               13   Μ.  Σιώτου,  «Εικόνες  από  την  επίσκεψη  του  αποστόλου  Παύλου  εις  Θεσσαλονίκην»,
               Γρηγόριος Παλαμάς 35 (1953), 221.
                                              ου
               14  Σ. Πελεκίδη, Πεπραγμένα 9  Διεθνούς Βυζαντινολογικού Συνεδρίου, Α΄, Αθήνα 1955, σελ.
               408.
                                                                 6 | Ο Απόστολος Παύλος και η Θεσσαλονίκη
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11