Page 5 - oikonomou-ApPavlos
P. 5

«διοδεύω» δείχνει κάποια έστω σύντομη παραμονή του Ιησού στις πόλεις και
                                                                      5
               τα χωριά για τον ευαγγελισμό των κατοίκων .
                       Οι ίδιοι ερευνητές, για να αποδείξουν κάποια στάση του Παύλου στις
               πόλεις  που  πέρασε  προς  τη  Θεσσαλονίκη,  υποστηρίζουν  ότι  και  το
               αντίστοιχο  ρήμα  «διέρχομαι»  στις  Πράξεις  δηλώνει  παραμονή  των
               ιεραποστόλων στα μέρη που περνούσαν.

                       γ) Το τρίτο ερώτημα αφορά την πορεία που ακολούθησαν ο Παύλος και
               οι συνοδοί του για να φθάσουν από τους Φιλίππους στην Θεσσαλονίκη. όπως
               ήδη αναφέραμε ακολούθησαν την Εγνατία οδό (Via Egnatia), η οποία από τη
               Νεάπολη  έφθανε  ως  το  Δυρράχιο,  διασχίζοντας  τη  Μακεδονία.  Περνούσε

               από  τους  Φιλίππους,  την  Αμφίπολη,  την  Απολλωνία,  τη  Θεσσαλονίκη,  την
               Πέλλα,  άφηνε  αριστερά  τη  Βέροια,  περνούσε  από  την  Έδεσσα  και
               προχωρούσε προς δυσμάς .
                                               6
                       Το  πρόβλημα  που  παραμένει  είναι  από  ποια  πύλη  της  δυτικής
               Θεσσαλονίκης μπήκε στην πόλη ο Παύλος και οι συνοδοί του· από τη Χρυσή
               Πύλη (Πύλη Βαρδαρίου), όπου ξεκινούσε η Via Regia (Λεωφόρος Εγνατία) και

               κατέληγε στην Κασανδρεωτική Πύλη (Πύλη Καλαμαριάς) ή από τη Ληταία
               Πύλη (Γενί-Καπού), όπου ξεκινούσε κάποιος δρόμος στο ύψος της σημερινής
               οδού  Αγ.  Δημητρίου  και  κατέληγε  στη  νέα  Χρυσή  Πύλη  ή  στην  Πύλη  των
               Ασωμάτων του ανατολικού τείχους .
                                                          7
                       δ) Το τελευταίο πρόβλημα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε στο στίχο

               Πράξ. 17,1 είναι η συναγωγή της Θεσσαλονίκης ήταν η μοναδική στις πόλεις
               της  Μακεδονίας  που  πέρασε  ο  απόστολος  από  τους  Φιλίππους  ως  την
               πρωτεύουσα της Μακεδονίας και σε ποιο μέρος της πόλεως βρισκόταν.







               5   Την  προβληματική  των  παραλλήλων  ενεργειών  και  μεθόδων  ιεραποστολικής  τακτικής
               βλ. I. H. Marshall, Τhe Gospel of Luke. A Commentary on the Greek text, The Paternoster Press 1979,
               σελ. 316κ.ξ.
               6   Περισσότερα  για  την  περιγραφή  της  Εγνατίας  οδού  βλ.  M.  Savignon,  «Η  γεωγραφική
               εικόνα της Μακεδονίας», στο  Μακεδονία· 4.000 χρόνια ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού,
               Γεν. Εποπτεία Μ.Β. Σακελλαρίου, Αθήνα 1982, σελ. 18.
               7   Βλ.  M.  Vickers,  «Hellenistic  Thessaloniki»,  JHS  XCII  (1972),  156-170  ιδιαίτερα  σελ.  158  και
               Χαρ.  Μπακιρτζή,  «Περί  του  συγκροτήματος  της  αγοράς  της  Θεσσαλονίκης»,  Αρχαία
               Μακεδονία, Β΄ Διεθνές Συμπόσιο ΙΜΧΑ, Θεσσαλονίκη 1997, σελ. 257-169, ιδιαίτερα σελ. 266-
               267.
                                                                 5 | Ο Απόστολος Παύλος και η Θεσσαλονίκη
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10