Page 8 - oikonomou-ApPavlos
P. 8

εἰσέλθητε·  πορεύεσθε  δὲ  μᾶλλον  πρὸς  τὰ  πρόβατα  τὰ  ἀπολωλότα  οἴκου
                                                                          17
               Ἰσραήλ». (Μτθ. 10,5-6 πρβλ Μρκ. 6,7-13, Λκ. 9,1-6) .
                       Με  αυτά  τα  θεολογικά  δεδομένα  φαίνεται  ότι  ο  Παύλος  στη
               Θεσσαλονίκη  εφαρμόζει  με  ακρίβεια,  ως  αληθινός  μαθητής  του  Ιησού,  τις
               εντολές και την ιεραποστολική τακτική που εφήρμοσε ο  διδάσκαλος και  οι
               μαθητές του. Πραγματικά η συνήθεια αυτή να ξεκινά το κήρυγμά του από

               τις συναγωγές των Ιουδαίων, αποτελεί παράδοση που ξεκινά από τον Ιησού,
               συνεχίζει  στους  μαθητές  και  καθιερώνεται  στη  ζωή  της  αρχέγονης
               Εκκλησίας. Ο Παύλος είναι συνεχιστής αυτής της παραδόσεως και από αυτή
               την  άποψη  η  γραφή  του  κώδικα  D  αποδίδει  την  πραγματικότητα·  ο

               απόστολος  κατά  το  ειωθός  του  Ιησού  και  των  αποστόλων  «εἰσῆλθε  πρὸς
               αὐτούς».
                       Γι’  αυτό  και  ο  Παύλος  ανέλαβε  στη  Θεσσαλονίκη  το  κήρυγμα,  που
               ήταν βασισμένο στις Γραφές των Ιουδαίων· «καὶ ἐπὶ σάββατα τρία διελέγετο
                                             18
               αὐτοῖς ἀπὸ τῶν γραφῶν» .
                       Ωστόσο  είναι  γεγονός  πως  η  αναφορά  των  Πράξεων  ότι  ο  Παύλος

               παρέμεινε  στη  Θεσσαλονίκη  τρία  Σάββατα,  αυτά  που  πήγε  στη  συναγωγή
               και συζητούσε με τους Ιουδαίους, αμφισβητήθηκε από τους ερμηνευτές, γιατί
               έρχεται σε σύγκρουση με τις πληροφορίες των Α’ και Β’ Θεσσαλονικείς και
               Φιλιππησίους, όπου φαίνεται μεγαλύτερο χρονικό διάστημα .
                                                                                        19
                       Η  πληροφορία  του  στίχου  17,2,  «ἐπὶ  σάββατα  τρία»,  δηλώνει  την

               επίσκεψη  του  Παύλου  στη  συναγωγή  των  Ιουδαίων  της  Θεσσαλονίκης  για
               τρία συνεχή Σάββατα .
                                          20

               17  Σχόλια στο στίχο βλ. W.D. Davies and D.C. Allison, A critical and Exegetical Commentary on
               the Gospel according to Saint Matthew, τομ. 2, Edinburgh 1991 και D. Hill, The Gospel of Matthew,
                        4
               London  1978.
               18   Την  διαδικασία  αναφέρει  ο  Λουκάς  στις  Πράξεις  κατά  την  επίσκεψη  του  Παύλου  στη
               συναγωγή  της  Αντιόχειας  της  Πισιδίας·  «Παρεγένοντο  εἰς  Ἀντιόχειαν  τῆς  Πισιδίας,  καὶ
               εἰσελθόντες εἰς τὴν συναγωγὴν τῇ ἡμέρᾳ τῶν σαββάτων ἐκάθισαν. μετὰ δὲ τὴν ἀνάγνωσιν τοῦ
               νόμου  καὶ  τῶν  προφητῶν  ἀπέστειλαν  οἱ  ἀρχισυνάγωγοι  πρὸς  αὐτοὺς  λέγοντες·  ἄνδρες
               ἀδελφοί, εἰ ἔστι λόγος ἐν ὑμῖν παρακλήσεως πρὸς τὸν λαόν, λέγετε. ἀναστὰς δὲ Παῦλος καὶ
               κατασείσας τῇ χειρὶ εἶπεν» (Πράξ. 13,14-16).
               19  Όπως τονίζει ο H. Conzelmann, Acts of the Apostles, σελ. 135, η βραχύτητα της παραμονής
               του Παύλου στη Θεσσαλονίκη δεν ταιριάζει με τις πληροφορίες της Α΄ Θεσσαλονικείς και
               Φιλ. 4,9.
               20  Την άποψη ότι ο Παύλος παρέμεινε μόνο τρεις εβδομάδες στη Θεσσαλονίκη υποστήριξαν
               οι E. Schurer, «Die siebentagige Woche», ZNW 6 (1906), 1 εξ. E. Preuschen, Die Apostlegeschichte,
                                                                 8 | Ο Απόστολος Παύλος και η Θεσσαλονίκη
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13