Page 9 - papadopoulou-ithiki
P. 9

Η πολιτική εξουσία δίνεται στους άρχοντες με εκούσια συμφωνία για
                                                      19
                   το  καλό  των  υπηκόων  τους.   Στον  Λοκ  η  εξουσία  εμφανίζεται  ως
                   καταπίστευμα που ασκείται για τόσο χρόνο, όσο οι φορείς της εξουσίας
                                                                                           20
                   ενεργούν με βάση τους όρους ανάθεσης του καταπιστεύματος.  Τονίζει
                   το σημαντικό σημείο ότι η πολιτική εξουσία βασίζεται στη συγκατάθεση
                                                 21
                   εκείνων που κυβερνώνται.
                       Η εξουσία δεν αποτελεί μόνο ζήτημα της πολιτικής φιλοσοφίας, αλλά
                   απασχολεί και πολλούς εκκλησιαστικούς Πατέρες και συγγραφείς. Ο ίδιος
                   ο Χριστός αλλά και ο Απ. Παύλος θέτουν την αφετηρία προσέγγισης της
                   πολιτικής εξουσίας από χριστιανική άποψη. Είναι γνωστή η απάντηση που
                   έδωσε ο Χριστός στην ερώτηση των Φαρισαίων αν πρέπει να πληρώνουν

                   φόρους στον αυτοκράτορα: Απόδοτε ουν τα του καίσαρος τω καίσαρι και
                                              22
                   τα  του  Θεού  τω  Θεώ.   Αυτή  την  απάντησε  έδωσε  ο  Χριστός  στην
                   ερώτηση  των  Φαρισαίων  αν  πρέπει  να  πληρώνουν  φόρους  στον
                   αυτοκράτορα.  Επίσης,  όταν  ο  Χριστός  ρωτήθηκε  από  τον  Πιλάτο  αν
                   γνώριζε  ότι  έχει  τη  δυνατότητα  να  τον  θανατώσει  και  να  τον
                   απελευθερώσει, απάντησε: «ουκ είχες εξουσίαν ουδεμίαν κατ' εμού, ει μη
                                                  23
                   ην σοι δεδομένον άνωθεν» . Με αυτή τη φράση ο Χριστός δήλωσε ότι
                                                                                24
                   ένας  είναι  ο  Θεός  και  από  αυτόν  εξαρτώνται  όλα.    Σύμφωνα  με  τη
                   χριστιανική  διδασκαλία  υπάρχει  διάκριση  δύο  εξουσιών.  Από  τη  μία
                   έχουμε  την κρατική  εξουσία  και  από  την άλλη  την εξουσία  του  Θεού,
                   καθώς  η  ανθρώπινη  ζωή  κινείται  σε  δύο  επίπεδα:  στο  επίπεδο  της
                   εγκοσμιότητας  και  στο  επίπεδο  της  αιωνιότητας.  Σκοπός της  πολιτικής
                                                                                              25
                   εξουσίας είναι να ρυθμίζει την παρούσα ζωή και όχι τη μέλλουσα.
                        Η  εξουσία  παρουσιάζεται  ως  συνεκτικός  δεσμός  μέσα  στη
                   διασπασμένη ανθρωπότητα. Σύμφωνα με τον Απ. Παύλο, η άσκηση της
                   εξουσίας προνοήθηκε από το Θεό ως διακόνημα για τον περιορισμό του
                   κακού και την προστασία του καλού. Οι άρχοντες δεν προκαλούν φόβο σε


                   19   Βλ. John Locke, ό. π., Δεύτερη Πραγματεία §173.

                   20   Βλ. John Simmons: «Political Consent», The Social Contract Theorists, σελ. 128-129.

                   21   Βλ. Daniel John O’ Connor, John Locke, Dover Publication inc, New York, 1967, σελ. 206-207.

                   22     Βλ. Ματθ. 22, 17-21.

                   23     Βλ. Ιω. 19, 10-11.

                   24     Βλ. Ιωάννης Σ. Πέτρου, Χριστιανισμός και κοινωνία, Βάνιας, Θεσ/νίκη, 2004, σελ. 328.

                   25     Βλ. Γεώργιος Ι. Μαντζαρίδης, Χριστιανική Ηθική ΙΙ, Π. Πουρναρά, Θεσ/νίκη, 2010, σελ. 435.


                                                            9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14