Page 11 - Οσιακές Μορφές του Καιρού μας
P. 11

www.pemptousia.gr                                                                Τεύχος 05 / Οσιακές μορφές του καιρού μας / 10 Δεκεμβρίου 2012     ΑΝΑΛΕΚΤΑ


                                Περί του Γέροντος Καλλινίκου του νηπτικού

         Ο πλέον καταγινόμενος εις την νοεράν προσευχήν



         Έζησεν ο μακάριος περί τα 55 έτη εν τη ερημική Καλύβη του Αγίου Γερασίμου του νέου και
         εκοιμήθη εν αυτή τον ύπνον του δικαίου εις ηλικίαν 77 ετών κατά το σωτήριον ετος 1930. Εκ της

         γενεάς του διανυομένου αιώνος ήτο ο πλέον καταγινόμενος εις την νοεράν προσευχήν και νήψιν.

             Πηγή: Αρχιμ. Γαβριήλ Διονυσιατου (†) 1983, Λαυσαϊκόν του Αγίου Όρους, Β’ Έκδοσις, Άγιον Όρος 2002



         Ούτος εξ Αθηνών καταγόμενος                                                θοδόξους απόψεις, απέτρεψαν
         ήλθεν το πρώτον 18έτης την ηλι-                                            την εις το ζήτημα ανάμιξιν των
         κίαν εις την Ιεράν Μονήν των                                               άλλων Μοναχών και δη των Ελ-
         Ιβήρων, μη αναπαυθείς όμως                                                 λήνων, και περιωρίσθη η φοβερά
         εις τον ιδιόρρυθμον βίον μετέβη                                            εκείνη αναταραχή μόνον μεταξύ
         εις την Ιεράν Σκήτην της Αγίας                                             των Ρώσσων, ων οι εμμένοντες
         Άννης και εκείθεν εις τα Κατου-                                            εις την ανόητον ταύτην  αίρεσιν,
         νάκια παρά τω εναρέτω πνευμα-                                              κοινή αποφάσει Οικουμενικού
         τικώ Παπα Δανιήλ όπου και εξέ-                                             Πατριαρχείου και Ρωσσικής Εκ-
         μαθε την ξυλογλυπτικήν τέχνην.                                             κλησίας μετεφέρθησαν δι’ ειδι-
                                                                                    κού  πλοίου  και  περιωρίσθησαν
         Εκ της γενεάς του διανυομένου                                              εις τον Καύκασον. Και ούτω και
         αιώνος ήτο ο πλέον καταγινόμε-                                             ειρήνη απεκατέστη εν τω ιερώ
         νος εις την νοεράν προσευχήν και                                           τόπω, και απεσυμφορήθη ούτος
         νήψιν˙ απέτρεπεν όμως εκ ταύ-                                              κατά το 1/3 εκ της πληθύος των
         της πάντα μη εξασκηθέντα πρώ-                                              Ρώσσων μοναχών.
         τον εις την υπακοήν, την υποτα-
         γήν και τας λοιπάς πρακτικάς                                               Έζησεν  ο  μακάριος  περί  τα  55
         αρετάς, και έλεγεν ότι η νήψις                                             έτη  εν  τη  ερημική  Καλύβη  του
         είναι δώρον Θεού, και όπως ο                                               Αγίου Γερασίμου του νέου και
         πανάγαθος έπλασε πρώτον τον                                                εκοιμήθη εν αυτή τον ύπνον του
         άνθρωπον  και  είτα  ενεφύσησεν                                            δικαίου εις ηλικίαν 77 ετών κατά
         εν αυτώ ψυχήν ζώσαν, ούτω και                                              το σωτήριον ετος 1930. Παρ’
         ο μοναχός πρέπει να εξαγνίση                                               αυτώ εγένετο μοναχός ο τελειό-
         πρώτον εαυτόν σωματικώς δια των πρακτικών αρετών,     φοιτος του Πανεπιστημίου της Ζυρίχης Γεράσιμος Μενά-
         και είτα θα λάβη εκ Θεού το χάρισμα της νοεράς προ-   γιας ο εκ Κεφαλληνίας.
         σευχής και νήψεως, προβαίνων ως οι νηπτικοί πατέρες εκ
         πράξεως εις θεωρίας επίβασιν (βάση, στήριγμα).
                                                                   [*] Ονοματολάτραι: κίνημα με αιρετικές προεκτάσεις.
         Δεν ευμοίρησε παιδείας συστηματικής αλλά μελετηρός εις    Άρχισε το 1907 από τον Ρώσσο Αγιορείτη Ιλαρίωνα.
         άκρον και με νουν καθαρώτατον, κατώρθωσε να εισδύη        Οι οπαδοί του υποστήριζαν οτι «το όνομα του Θεού
         εις τα βαθύτερα νοήματα των Γραφών και να δίδη τας        είναι αυτός ο Θεός στην ουσία του». Το κίνημα τα-
         ορθοτέρας λύσεις των ζητημάτων.                           λαιπώρησε πολύ το Άγιον Όρος και αποδοκιμάστηκε
                                                                   από την Ιερά Κοινότητα, το Οικουμενικό Πατριαρ-
         Ότε το 1913 ανεφύη μεταξύ των Ρώσσων και Ρουμάνων         χείο και από την Σύνοδο της Ρωσσικής Εκκλησίας.
         μοναχών του Όρους η αίρεσις των «ονοματολατρών»[*]        Επίκεντρο των ονοματολατρών ήταν η Σκήτη του
         περί το όνομα Ιησούς, πρώτος αυτός έσπευσεν εις την       Αγίου Ανδρέου στις Καρυές (Σεράϊ), όπου διαδρα-
         Ιεράν Κοινότητα και υπέδειξε την σαθρότητα και το         ματίστηκαν διάφορες βιαιότητες. Με επέμβαση του
         αντορθόδοξον της θεωρίας, δώσας και τον πλέον επιτυχή     ρωσσικού στρατού μεταφέρθηκαν βιαίως το καλο-
         χαρακτηρισμόν ότι «άφησαν το κεφάλι και λατρεύουν την     καίρι του 1913 περίπου 1.000 ονοματολάτρες στην
         σκούφια».                                                 Ρωσσία ενώ συγχρόνως το Οικουμενικό Πατριαρχείο

         Η έγκαιρος παρέμβασις του μακαριστού τούτου ανδρός        τους επέβαλε να μην επιστρέψουν ποτέ στο Όρος
         και η σταθερά εμμονή της Ιεράς Κοινότητος εις τας ορ-     και έτσι έπαυσε η αναταραχή.


                                                                                                            Σελίδα 11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16