Page 20 - aslanidis-diastromatosi
P. 20
49
ανεπτυγμένη κοινότητα . Οι Εσσαίοι ήταν μια από τις τέσσερις
φιλοσοφικές τάσεις εκείνης της εποχής . Μάλιστα ο Ιώσηπος τους
50
αναφέρει πολύ περισσότερο από τις άλλες δύο ομάδες αυτή των
Φαρισαίων και αυτή των Σαδδουκαίων. Ο Ιώσηπος επίσης προσθέτει ότι οι
51
τρείς αυτές ομάδες ήταν αρχαίες στην καταγωγή . Ακόμη αναφέρει ότι οι
Εσσαίοι χρησιμοποιούσαν το ίδιο πρόγραμμα με τους μαθητές του
Πυθαγόρα. Αλλά, ο Φίλων υποστηρίζει ότι οι αρχές που ακολουθούσαν
βρίσκονταν στις διδασκαλίες του Μωυσή .Βέβαια, η σχολή των Εσσαίων,
52
εκτός από την Καινή Διαθήκη, δεν εμφανίζεται ούτε μεταγενέστερα στην
ραββινική γραμματεία. Πιθανόν, διότι, μετά την καταστροφή του Ναού το
70 μ.Χ. και του φρουρίου της Μασάδας το 73 μ.Χ. εξαφανίζονται από το
προσκήνιο της ιστορίας .
53
Το ενδιαφέρον όμως υπάρχει στην σχέση που είχαν οι Εσσαίοι με την
κοινότητα του Κουμράν. Αν και έχει αρκετές φορές υπαινιχθεί η ταύτιση
ίσως της κοινότητας με τους Εσσαίους, η σημερινή έρευνα υποστηρίζει ότι
αν δεν ταυτίζονται, πιθανόν συνδέονται στενά . Αναφέρετε ότι οι Εσσαίοι
54
ζούσαν κοντά στο δυτικό μέρος της Νεκράς Θάλασσας και αρκετά κοντά
49 Strugnell, "Flavius Josephus and the Essenes: Antuquities XVIII, 18-22," JBL
78(1958).Σελ. 106-115.
50 Gowan, Bridge between the Testaments : a reappraisal of Judaism from the Exile to the
birth of Christianity.Σελ. 211.
51 «᾿Ιουδαίοιςφιλοσοφίαιτρεῖςἦσανἐκτοῦπάνυἀρχαίουτῶνπατρίων,
ἥτετῶν᾿ΕσσηνῶνκαὶἡτῶνΣαδδουκαίων, τρίτηνδὲἐφιλοσόφουνοἱΦαρισαῖοιλεγόμενοι»Ιώσηπος,
ΙουδαϊκήΑρχαιολογία18:11.
52 Hengel, Judaism and Hellenism: studies in their encounter in Palestine during the early
Hellenistic period.Σελ. 243 κ.ε.
53 Ζάρρας, Ιστορία της εποχής της Καινής Διαθήκης.Σελ. 462.
54 Schürer, et al., The history of the Jewish people in the age of Jesus Christ (175 B.C.-A.D.
135).Σελ. 586.
19