Page 5 - lemontzis-agParaskevi
P. 5

καθώς  ο  συγγραφέας  εκφράζει  στο  κάθε  ένα  μέρος  διαφορετικά
                   νοήματα.  Στο  πρώτο  μέρος               αναφέρεται  εγκωμιαστικά  στη
                   χριστιανική βιοτή της Αγίας, στο δεύτερο μέρος επιχειρεί να δείξει
                   τις δωρεές που έλαβε από το Θεό η Αγία και στο τρίτο  παρουσιάζει
                   το σύνδεσμο της Αγίας με τη λατρευτική κοινότητα των πιστών.

                          Στο πρώτο μέρος: «Τὴν σπουδήν σου τῇ κλήσει κατάλληλον,
                   ἐργασαμένη  φερώνυμε»  κύρια  θέση  κατέχει  η  κλητική
                   προσφώνηση  «φερώνυμε».  Φερώνυμος  σημαίνει  αυτός  που  έχει
                   λάβει το όνομά του από κάποιο πρόσωπο, πράγμα ή γεγονός   και
                                                                                               13
                   ο  συγγραφέας  χρησιμοποιεί  αυτή  τη  λέξη  διότι  επιχειρεί  να
                   εκφράσει το βαθύτερο νόημα του ονόματος «Παρασκευή» που έχει
                   η Αγία. Τα  ονόματα που μας δίνονται κατά το Ιερό Βάπτισμα έχουν
                   έναν  βαθύτατο  πνευματικό  περιεχόμενο  και  καλούμαστε  να
                   εκφράσουμε μέσω της χριστιανικής  ζωής μας αυτό που πραγματικά
                   σημαίνει το όνομά μας. Ο συγγραφέας με τη λέξη αυτή προσπαθεί
                   να  μας  αιτιολογήσει  γιατί  η  Αγία  δεν  είναι  μόνο  κατά  το  όνομα
                   «Παρασκευή» αλλά και στην πράξη, επειδή                   πραγμάτωσε με την
                   αγία  ζωή  της  αυτό  που  σημαίνει          το  όνομά  της:  παρασκεύασε-
                   προετοίμασε  με  αφοσίωση  τον  εαυτό  της  καταλλήλως  για  το
                   μαρτύριο και τη Βασιλεία των Ουρανών.

                          Η  λέξη  «Παρασκευή»  ετυμολογείται  από  το  ρήμα
                   παρασκευάζω (ετοιμάζω αλλά και καθιστώ κάποιον ή τον εαυτό μου
                   ικανό  να  αποκτήσει             μια  ιδιότητα)   και  ακόμη  σημαίνει
                                                                      14
                   προετοιμασία, παραγωγή, ετοιμασία, άσκηση . Η έκτη ημέρα της
                                                                            15
                   εβδομάδος,  η  Παρασκευή,  έλαβε  αυτήν  την  ονομασία                 από  τους
                   Ιουδαίους  διότι  κατά  τη  διάρκεια  αυτής                       της  ημέρας
                   προετοιμάζονταν          για    την     αργία      του     Σαββάτου        καθώς
                   παρασκεύαζαν ό,τι θα χρησιμοποιούσαν την επόμενη ημέρα, π.χ. το
                   φαγητό, αφού απαγορεύονταν η εργασία το Σάββατο. Κατά τον ίδιο
                   τρόπο, η Αγία Παρασκευή δια της εργασίας των εντολών και της
                   ασκήσεως της αρετής παρασκεύασε, δηλαδή κατέστησε ικανό τον
                   εαυτό  της,  προετοιμάζοντάς  τον  για  το  μαρτύριο  και  την  είσοδο
                   στην αιώνια ζωή.

                          Η      φράση  «τὴν  σπουδήν  σου  τῇ  κλήσει  κατάλληλον
                   ἐργασαμένη» επιχειρεί να  αιτιολογήσει την παραπάνω άποψη και




                   13 Μέγα    Λεξικόν     της   αρχαίας     Ελληνικής     γλώσσης,      Liddell-Scott,
                   Κωνσταντινίδου, v.D,σελ.528.
                   Βλ.επίσης:http://www.greek-
                   language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.ht
                   ml?lq=φερώνυμος
                   14 Μέγα Λεξικόν, ο.π., v.C, σελ.463.
                   15 Μέγα Λεξικόν, ο.π.,v.C, σελ.464.



                                                                                                     5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10