Page 6 - lemontzis-agParaskevi
P. 6

εκφράζει     όλο το περιεχόμενο της χριστιανικής ζωής της Αγίας. Η
                   φράση       «τῇ  κλήσει»       αναφέρεται  στο  κάλεσμα  του  Θεού  για
                   σωτηρία προς την Αγία αλλά και σε κάθε άνθρωπο.                    Η έννοια της
                   θεϊκής  κλήσεως  παίζει  κεντρικό  ρόλο  στην  ιερή  ιστορία.  Ο  Θεός
                   καλεί    τον Αβραάμ (Γεν.12,1-3), τον Μωυσή στην έρημο του Σινά
                   (Εξ.3,2εξ), τους αγίους προφήτες. Οι άγιοι Απόστολοι (Ματθ.4,18-
                   25) και ο απ.Παύλος (Πραξ.9,1-19) εκλήθησαν από τον Ιησού να τον
                   ακολουθήσουν και να κηρύξουν το Ευαγγέλιο. Ο Θεός καλεί όλους
                   τους ανθρώπους «κλήσει ἁγίᾳ, οὐ κατὰ τὰ ἔργα ἡμῶν ἀλλὰ κατὰ ἰδίαν
                   πρόθεσιν καὶ χάριν» (Β΄Τιμ.1,9), δια της Χάριτος Αυτού (Γαλ.1,15).
                   Εξαρτάται από την ελευθερία του ανθρώπου εάν θα ανταποκριθεί
                   σε αυτή την κλήση διότι,  όπως λέγει ο άγιος Ιωάννης της Κλίμακος,
                   αν και ο    Θεός απευθύνεται σε όλους τους ανθρώπους επειδή δεν
                   είναι προσωπολήπτης, όμως  μόνο  για όσους θέλουν γίνεται  η ζωή
                   και η σωτηρία τους . Γι΄ αυτό και οι πιστοί, «κλήσεως ἐπουρανίου
                                           16
                   μέτοχοι»  (Εβρ.3,1)  ονομάζονται  «κλητοί  και  ἐκλεκτοί»  (Ρωμ.1,6.
                   Αποκ.17,14). Περιεχόμενο αυτής της κλήσεως είναι η μετοχή στην
                   αιώνια  ζωή  (Α΄Τιμ.6,12)  όμως             ο  πιστός  πρέπει  να  επιδείξει
                   φιλοπονία διότι  ο Χριστός «ἔπαθεν ὑπὲρ ἡμῶν» και εμείς πρέπει να
                   ακολουθήσουμε «τοῖς ἴχνεσιν αὐτοῦ»(Α΄Πετρ.2,21).

                          Με τη φράση «τὴν σπουδήν σου ἐργασαμένη»                      εκφράζεται
                   αυτή η ανταπόκριση της Αγίας στη κάλεσμα του Θεού για σωτηρία.
                   Κατά την      ημέρα της Μεγάλης Παρασκευής ο Ιησούς «εἰργάσατο
                   σωτηρίαν  ἐν  μέσῳ  τῆς  γῆς»  (Ψαλμ.73,12),  δια  του  ζωοποιού  Του
                   θανάτου      και  η  αγία  Παρασκευή  «εἰργάσατο  σπουδήν»  δηλαδή
                   δραστηριοποιήθηκε  με  αφοσίωση,  ζήλο  και  προθυμία                     για  να
                   ανταποκριθεί  στη θεϊκή κλήση  για σωτηρία, (πρβλ. τη φράση του
                   απ. Παύλου: «ἰδοὺ γὰρ αὐτὸ τοῦτο τὸ κατὰ Θεὸν λυπηθῆναι πόσην
                   κατειργάσατο  ὑμῖν  σπουδήν»  Β΄Κορ.7,11),                 υπακούοντας  στην
                   εντολή  του  απ.  Παύλου  «μετὰ  φόβου  καὶ  τρόμου  τὴν  ἑαυτῶν
                   σωτηρίαν κατεργάζεσθε»(Φιλ.2,12).

                          Η  μετοχή  «ἐργασαμένη»  δηλώνει  την  εργασία  των
                   ευαγγελικών  εντολών,  την  άσκηση  της  αρετής,  ως                άθληση  και
                   αγώνισμα της ελευθερίας . Ο χριστιανός, ως εργάτης της αρετής,
                                                   17
                   οφείλει  να  εργάζεται  το  αγαθόν  και  να  αποστρέφεται  το  κακό:
                   «ἀξίως  περιπατῆσαι  τῆς  κλήσεως  ἧς  ἐκλήθητε,                    μετὰ  πάσης
                   ταπεινοφροσύνης  καὶ  πραΰτητος,  μετὰ  μακροθυμίας,  ἀνεχόμενοι
                   ἀλλήλων  ἐν  ἀγάπῃ»  Εφ.(4,1-2).  Όπως  και                οι  Άγιοι  οι  οποίοι




                   16 Αγίου Ιωάννου του Σιναΐτου, Κλίμαξ, μετάφραση Αρχιμ. Ιγνατίου, Έκδοσις
                   Ιεράς Μονής Παρακλήτου, Ωρωπός Αττικής 1988, Περί αποταγής
                   17 Βλ.σχ. Αρχιμ. Θεοφίλου Λεμοντζή, Αμαρτία: Ενοχή ή πένθος; Θεσσαλονίκη
                   2011,σελ.154εξ.


                                                                                                     6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11