Page 6 - lemontzis-agParaskevi
P. 6
εκφράζει όλο το περιεχόμενο της χριστιανικής ζωής της Αγίας. Η
φράση «τῇ κλήσει» αναφέρεται στο κάλεσμα του Θεού για
σωτηρία προς την Αγία αλλά και σε κάθε άνθρωπο. Η έννοια της
θεϊκής κλήσεως παίζει κεντρικό ρόλο στην ιερή ιστορία. Ο Θεός
καλεί τον Αβραάμ (Γεν.12,1-3), τον Μωυσή στην έρημο του Σινά
(Εξ.3,2εξ), τους αγίους προφήτες. Οι άγιοι Απόστολοι (Ματθ.4,18-
25) και ο απ.Παύλος (Πραξ.9,1-19) εκλήθησαν από τον Ιησού να τον
ακολουθήσουν και να κηρύξουν το Ευαγγέλιο. Ο Θεός καλεί όλους
τους ανθρώπους «κλήσει ἁγίᾳ, οὐ κατὰ τὰ ἔργα ἡμῶν ἀλλὰ κατὰ ἰδίαν
πρόθεσιν καὶ χάριν» (Β΄Τιμ.1,9), δια της Χάριτος Αυτού (Γαλ.1,15).
Εξαρτάται από την ελευθερία του ανθρώπου εάν θα ανταποκριθεί
σε αυτή την κλήση διότι, όπως λέγει ο άγιος Ιωάννης της Κλίμακος,
αν και ο Θεός απευθύνεται σε όλους τους ανθρώπους επειδή δεν
είναι προσωπολήπτης, όμως μόνο για όσους θέλουν γίνεται η ζωή
και η σωτηρία τους . Γι΄ αυτό και οι πιστοί, «κλήσεως ἐπουρανίου
16
μέτοχοι» (Εβρ.3,1) ονομάζονται «κλητοί και ἐκλεκτοί» (Ρωμ.1,6.
Αποκ.17,14). Περιεχόμενο αυτής της κλήσεως είναι η μετοχή στην
αιώνια ζωή (Α΄Τιμ.6,12) όμως ο πιστός πρέπει να επιδείξει
φιλοπονία διότι ο Χριστός «ἔπαθεν ὑπὲρ ἡμῶν» και εμείς πρέπει να
ακολουθήσουμε «τοῖς ἴχνεσιν αὐτοῦ»(Α΄Πετρ.2,21).
Με τη φράση «τὴν σπουδήν σου ἐργασαμένη» εκφράζεται
αυτή η ανταπόκριση της Αγίας στη κάλεσμα του Θεού για σωτηρία.
Κατά την ημέρα της Μεγάλης Παρασκευής ο Ιησούς «εἰργάσατο
σωτηρίαν ἐν μέσῳ τῆς γῆς» (Ψαλμ.73,12), δια του ζωοποιού Του
θανάτου και η αγία Παρασκευή «εἰργάσατο σπουδήν» δηλαδή
δραστηριοποιήθηκε με αφοσίωση, ζήλο και προθυμία για να
ανταποκριθεί στη θεϊκή κλήση για σωτηρία, (πρβλ. τη φράση του
απ. Παύλου: «ἰδοὺ γὰρ αὐτὸ τοῦτο τὸ κατὰ Θεὸν λυπηθῆναι πόσην
κατειργάσατο ὑμῖν σπουδήν» Β΄Κορ.7,11), υπακούοντας στην
εντολή του απ. Παύλου «μετὰ φόβου καὶ τρόμου τὴν ἑαυτῶν
σωτηρίαν κατεργάζεσθε»(Φιλ.2,12).
Η μετοχή «ἐργασαμένη» δηλώνει την εργασία των
ευαγγελικών εντολών, την άσκηση της αρετής, ως άθληση και
αγώνισμα της ελευθερίας . Ο χριστιανός, ως εργάτης της αρετής,
17
οφείλει να εργάζεται το αγαθόν και να αποστρέφεται το κακό:
«ἀξίως περιπατῆσαι τῆς κλήσεως ἧς ἐκλήθητε, μετὰ πάσης
ταπεινοφροσύνης καὶ πραΰτητος, μετὰ μακροθυμίας, ἀνεχόμενοι
ἀλλήλων ἐν ἀγάπῃ» Εφ.(4,1-2). Όπως και οι Άγιοι οι οποίοι
16 Αγίου Ιωάννου του Σιναΐτου, Κλίμαξ, μετάφραση Αρχιμ. Ιγνατίου, Έκδοσις
Ιεράς Μονής Παρακλήτου, Ωρωπός Αττικής 1988, Περί αποταγής
17 Βλ.σχ. Αρχιμ. Θεοφίλου Λεμοντζή, Αμαρτία: Ενοχή ή πένθος; Θεσσαλονίκη
2011,σελ.154εξ.
6